سنگ

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان اصفهان گفت: در ایران و اصفهان نه تنها در فناوری تولید و فرآوری سنگ قابلیت زیادی برای جذب گردشگر وجود دارد بلکه در حوزه تولید دستگاه‌ها و ماشین آلات نیز تخصص داریم.

به گزارش خبرنگار ایراسین، گردشگری صنعتی یکی از شاخه‌های نوین گردشگری است که به بازدید از کارخانه‌ها، کارگاه‌ها و مناطق صنعتی مرتبط می‌شود و از این فرصت می‌توان در حوزه ظرفیت‌های صنعتی استان اصفهان به ویژه سنگ، بهره برد. آشنایی با فرآیند تولید، مشاهده فرهنگ محلی و آداب و رسوم کارگران و صنعتگران، چگونگی ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی محلی، جذب سرمایه‌گذار و … از مزیت‌های گردشگری صنعتی در حوزه سنگ به شمار می‌رود. در این راستا گفت و گویی را با میلاد گاذر عضو هیئت مدیره انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان اصفهان انجام دادیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید؛

اصفهان چه ظرفیت‌های گردشگرپذیری در حوزه صنعت سنگ دارد و چگونه می‌توان این ظرفیت‌ها را معرفی کرد؟

درست مقابل پالایشگاه اصفهان، شهرک صنعتی محمود آباد قرار دارد که بزرگترین شهرک تخصصی سنگ ایران شناخته می‌شود و شهرک رضوانشهر نیز به صنعت سنگ اختصاص دارد و سنگبری‌های دیگر به شکل هسته‌های تجمعی چند واحدی در اطراف اصفهان و معادن سنگ لاشتر و دیگر معادن که در سطح استان پراکنده هستند از جمله ظرفیت‌های صنعت سنگ به حساب می‌آیند.

چه جذابیت‌هایی برای گردشگران در این حوزه وجود دارد؟

سنگ به شکل فرآوری نشده از همه جای ایران به شهر اصفهان آورده و برای ارائه به بازارهای داخلی و خارجی آماده می‌شود. در واقع فرآیند تولید سنگ می‌تواند برای گردشگران جذابیت داشته باشد که حجم زیادی از نیروی کار استان به این صنعت اختصاص دارد و بخشی از درآمدهای استان نیز به این صنعت وابسته است و از تولیدکنندگان مطرح کشور حداقل ۵ الی ۶ نفر در اصفهان حضور دارند. از سویی دیگر با توجه به حجم تولید بالا این محصولات با قیمت مناسب‌تری برای تأمین سنگ کل کشور ارائه می‌شود و همین امر باعث شده تا مشتریان بی‌شماری را داشته باشد.

ظرفیت صنعت سنگ اصفهان چه ویژگی‌های منحصر به فردی دارد و آیا در سایر استان‌ها نیز چنین ظرفیتی وجود دارد؟

روند تولید می‌تواند به عنوان یک جاذبه معرفی شود و همانطور می‌توان فرصت‌هایی را برای بازدید گردشگران خارجی فراهم کرد. اصفهان به نقاط مختلف جهان از جمله چین، ترکیه، کشورهای حاشیه خلیج فارس، استرالیا و آمریکا صادرات مستقیم دارد اما به دلیل تحریم‌ها بیشتر سنگ‌ها به عراق و ترکیه می‌رود و به اسم این کشورها به سایر کشورها صادر می‌شود. بنابراین اگر بتوانیم این محصول را به عنوان تولیدات داخلی معرفی کنیم برای کشورهای دیگر شناخته‌تر می‌شود.

برای نمونه معادن لاشتر نرسیده به اصفهان سنگ طوسی رنگ تولید می‌کنند که دفاتر شرکت اپل و زارا با این سنگ دکور شدند و از اصفهان صادر شده اما با برندهای کشورهای دیگر.

با توجه به تجربه‌ای که دارید، سایر کشورها از ظرفیت‌های صنعتی خود چگونه در بحث گردشگری استفاده می‌کنند؟

در حوزه گردشگری صنعتی که مربوط به صنعت سنگ باشد می‌توان نام کشورهای چین و ایتالیا را برد که گردشگر تخصصی سنگ را دارند و از کارخانه‌های سنگ آنها بازدید می‌شود و در ایران و اصفهان نه تنها در فناوری تولید و فرآوری سنگ قابلیت زیادی وجود دارد بلکه در حوزه تولید دستگاه‌ها و ماشین آلات نیز تخصص داریم و محصولات و تجهیزات فرآوری سنگ، تولید و صادر می‌کنند. به همین خاطر ظرفیتش را داریم که در آینده بیشتر در این حوزه تمرکز کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =