به گزارش خبرنگار ایراسین، فولاد مبارکه در راستای تحقق مسئولیتهای اجتماعی، نخستین رویداد بزرگ توسعه فرهنگ کتابخوانی را با عنوان "خانواده باکلاس، خانواده باکتاب" در روزهای پنجشنبه و جمعه، اول و دوم آذرماه ۱۴۰۳ برگزار کرد. این رویداد که با حضور جمعی از فعالان برجسته حوزه کتاب در سطح ملی همراه بود، بستر مناسبی را برای ترویج فرهنگ مطالعه در میان خانوادهها و بهویژه خانواده بزرگ فولاد مبارکه فراهم آورد. از ویژگیهای مهم این رویداد میتوان به برنامههای متنوع فرهنگی اشاره کرد که به صورت ویژه برای کودکان و نوجوانان طراحی شده بود.
این برنامهها شامل کارگاههای آموزشی، قصهگویی، مسابقات کتابخوانی و نمایشهای هنری بود که فضایی جذاب و آموزنده را برای نسل جوان فراهم کرد. بدون شک این ابتکار فولاد مبارکه گام مؤثری جهت تقویت فرهنگ کتابخوانی و ایجاد همبستگی میان خانوادهها از طریق مطالعه بهصورت مشترک است و میتواند الگوی مناسبی برای دیگر سازمانها، نهادها و صنایع کشور باشد.
توسعه فرهنگ کتابخوانی با اجرای برنامههای متنوع و نمایشگاه کتاب
محمد سامونی، رئیس امور فرهنگی شرکت فولاد مبارکه در گفتگو با خبرنگار ایراسین در خصوص این برنامه با بیان اینکه این رویداد با محوریت فرهنگ کتابخوانی برگزار شده است، گفت: کتاب یک عنصر مهم برای ارتقا فرهنگ هر مخاطب است که مخاطب خانواده فولاد مبارکه از این امر مستثنا نیست و برای اولین بار این رویداد برگزار شد.
وی افزود: برگزاری رویدادهای جانبی، غرفه ارائه خدمت با محوریت کتاب و فروشگاه کتاب با حدود ۳۰۰۰ عنوان جلد کتاب و با تخفیف ۵۰ درصدی از ویژگیهای این نمایشگاه بوددر این مکان فعالیت داشتند.
سامونی با اشاره به اینکه این رویداد از ساعت ۹ تا ۲۱ روزهای پنجشنبه و جمعه اول و دوم آذرماه برگزار شد، تصریح کرد: در این رویداد چهرههای مهمی ازجمله کارشناسان برجسته در حوزه کتاب، کودک، انیمیشن و قصهگویی و … که اطلاعات و آگاهی خانوادهها در این مباحث افزایش یابد.
رئیس امور فرهنگی فولاد مبارکه ادامه داد: در طی این دو روز بعد از ظهرها جشن کتاب با قصهگویی خانم مصطفیزاده و با حضور ململ، کاراکتر عروسکی شناختهشده برگزار شد. همچنین خانم پرستو عسگرنژاد، کارشناس حوزه انیمیشن به ارائه توضیحاتی درخصوص روشهای انتخاب انیمیشن توسط والدین پرداخت که محصول پراستفاده برای کودکان است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: نشست خانه «کتاببازها» با حضور نویسنده کتاب، معصومه امیرزاده و مهارت کتابخوان کردن کودکان و همچنین نشست «روایت انسان» با برپایی غرفهای در این راستا و روایت ارتباط بین فلسطین و غزه و قوم بنیاسرائیل با حضور محمدامین نخعی برگزار شد.
سامونی با اشاره به برنامه «روشنا» یا حلقههای کتاب برای خانواده فولاد مبارکه اذعان داشت: این برنامه بهصورت دستهجمعی با حضور کارکنان فولاد مبارکه اجرا شد بهگونهای که این یک کتاب مورد مطالعه قرار میگیرد که طی این دو روز مراسم اختتامیه دو کتاب مطالعه شده با عنوان «اُمّ اعلا» و «والد سوم» با حضور نویسندگان آنها برگزار شد.
رئیس امور فرهنگی فولادمبارکه برنامههای «جفتپوچ»، «ماجرای کتاب»، «اجرای ابر نقاشی از قصههای شاهنامه» و «مکتبخانه اجرای تئاتر با موضوع کتاب برای کودکان» را از دیگر برنامههای جانبی برای کودکان و نوجوانان در این رویداد برشمرد و گفت: بخش متفاوتی نیز با موضوع نذر کتاب در حاشیه این رویداد برپا شد که پذیرای کتابهای خواندهشده و غیر قابل استفاده بود تا به کمک خانواده فولاد مبارکه در مناطق کمبرخوردار تجهیز کتابخانهها و این اقدام خیر انجام شود.
وی با بیان اینکه استقبال همکاران از این رویداد به خوبی صورت گرفت، بیان داشت: اختتامیه این رویداد با حضور حامد عسگری و حجتالاسلام جوان آراسته، با گفتوگویی بسیار جذاب برگزار و این رویداد به پایان میرسد.
همچنین در این رویداد محمدیاسر طیب نیا، مدیرعامل فولادمبارکه به همراه مدیر روابط عمومی این شرکت و جمعی از مسئولان از غرفههای این نمایشگاه بازدید و در جریان فعالیتهای این رویداد قرار گرفتند. مدیر عامل فولادمبارکه در این حاشیه این بازدید بیان داشت: زمانیکه فلسفه وجودی فولاد مبارکه از خلق آینده بهتر برای کشورمان و برای ایران و ایرانی سخن میگوئیم و این خلق آینده بهتر محقق نمیشود مگر اینکه از تربیت کودکان و نوجوانان آغاز کنیم. بنابراین کتاب و کتابخوانی یکی از حوزههای مؤثر در تربیت کودک و نوجوانان است که کودکان و فرزندان ما با کتاب خوب انس بگیرند. این امر میتواند در تربیت و آینده ساز بودن آنها برای خلق آینده بهتر مؤثر باشد لذا سعی شد که در این دو روز برگزاری رویداد، والدین با نحوه انتخاب کتاب خوب برای فرزندان خود و موضوعات مرتبط با این حوزه آشنا شوند و در کنار آن از کتابهای خوبی که در حوزه کودک، نوجوان و خانواده و رمانهای خوبی که در سطح ملی نگاشته شده، استفاده و بهرهمند شوند.
شایان ذکر است، در حاشیه این رویداد، غرفههای متنوعی ازجمله غرفه واحد اطلاعات و انتشارات روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه برپا شده بود که در آن مجلاتی ازجمله دوماهنامه مبارک (ویژه ۷ تا ۱۲ سال)، فصلنامه طنز پاتیل و مجله همخانواده و همچنین مجموعه کتابهای "از سنگ تا رنگ" معرفی شد. غرفه ماجراجویی با هدف استعدادیابی ویژه فرزندان پایه ششم تا دهم متوسطه، کُمیک سرزمین افسانهها، اجرای ابر نقاشی از قصههای شاهنامه، ورکشاپ سفال کودک با موضوع ترویج کتابخوانی، اجرای نمایش عروسکها در کتاب، نبرد با کتاب که ورک شاپ تولید کاریکاتور و کتابها برای کودکان قصه میگویند از دیگر غرفههای فعال در این رویداد بودند.
ارسال نظر