به گزارش ایراسین به نقل از ایسنا، صمد حسنزاده امروز با اشاره به امکانات و ظرفیتهایی که در حوزه صنایعدستی و گردشگری داریم، گفت: متأسفانه نتوانستیم از این ظرفیتها، بهره مناسبی ببریم. فرش ایران قدمت تاریخی دارد و همواره ایران را با نام فرش میشناختند؛ اما از این بخش نیز نتوانستیم، بهره لازم را ببریم.
وی با بیان اینکه حدود ۲.۵ میلیون نفر از هنر صنعت فرش ارتزاق میکنند، تصریح کرد: از ۴۰۰ رشته صنایعدستی شناخته شده در دنیا، ۳۰۰ رشته آن در ایران ثبت شده و بعد از هند و چین، ایران در حوزه صنایعدستی سرآمد است؛ اما در حوزه صادرات صنایعدستی رتبه ایران ۳۱ اعلام میشود که با ظرفیتهای موجود، هماهنگ نیست.
رئیس اتاق ایران به گردشگری سلامت اشاره کرد و افزود: ایران در بخش گردشگری سلامت نیز ظرفیتهای بالایی دارد، هرچند به دلیل برخی بیتوجهیها و بیدقتیها از این ظرفیت، غافل هستیم. در همین شرایط ترکیه توانسته با برنامهریزیهای دقیق در حوزه گردشگری سلامت رشد خوبی را تجربه کند.
در بخش دیگر این نشست، احد عظیم زاده، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران، از وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی درباره امکاناتی سوال کرد که قرار است با تکیهبر این امکانات، بر اساس برنامه هفتم پیشرفت ۱۵ میلیون گردشگر وارد کشور شود و آیا در ایران چنینی امکاناتی برای جذب توریسم و گردشگر وجود دارد؟
عظیم زاده گفت: بانکها در ایران بنگاهداری میکنند. بانکها ۹۵ درصد منابع خود را به شرکتهای خود میدهند و البته الان این موضوع ممنوع شده و نتیجه این است که بانک به شرکتهای خود تسهیلات نمیدهند و بهصورت متناظر عمل میکنند.
وی ادامه داد: اگر همین امروز توافق صورت گیرد و ۱۵ میلیون گردشگر وارد کشور شود؛ این گردشگرها از کدام هتل، ایرلاین، هتلها و غذاخوریها و سرویس بهداشتیها و اتوبوسها استفاده خواهد کرد؟ توریست امکانات میخواهد و امروز باید کار را شروع کنیم. این کار با صلاحدید وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی ممکن است.
عظیمزاده گفت: اگر دولت بودجه نداشته باشد، چگونه میتوان زیرساخت ایجاد کرد؟ درخواست ما این است که برای گردشگری کشور دستورات ویژه صادر شود.
شهاب علیعرب، نایبرئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران جذب گردشگر توسط کشورهای همسایه ایران را موردتوجه قرار داد و گفت: در حوزه پذیرش گردشگر، سطح اختلاف ایران با دیگر کشورها حتی کشورهای همسایه بالاست. برای تحقق برنامه هفتم و رسیدن به ۱۵ میلیون گردشگر باید سیاستهای کلان را اصلاح کنیم. متأسفانه در بهار ۱۴۰۳ به نسبت بهار ۱۴۰۲ بالغبر ۹۵ درصد ورودی گردشگر به ایران از عراق کاهش پیدا کرده است. این اعداد بر اساس مرکز آمار اعلام شده است.
در واکنش به این آمار، وزیر میراث فرهنگی گفت: آمارها باید دقیق و معتبر باشد. چنین اطلاعاتی درباره عراق در اختیار وزارتخانه قرار نگرفته است. امروز در مذاکراتی که با طرف عراقی داشتیم روی رسیدن به ۵ میلیون گردشگر به توافق رسیدیم. وزارتخانه بهطور دقیق اطلاعات مربوط به ورودیها و خروجیهای گردشگران را مطالعه میکند و چنین آماری بهویژه درباره گردشگران عراقی، صحت ندارد.
مرتضی حاجی آقامیری، رئیس کمیسیون فرش، هنر و صنایعدستی اتاق ایران گفت: صنایعدستی ظرفیت مهم اقتصاد کشور است و از مهمترین ابزار ما برای مقابله با ایران هراسی به شمار میآید که تجلیای از هنر ایرانی است.
وی با بیان اینکه در حوزه صنایعدستی در بخش خصوصی ضعف تشکلی داریم، افزود: بر اساس قانون اتاق ایران و قانون بهبود مستمر محیط کسبوکار، اتاق ایران ساماندهی تشکلها را به عهده دارد. ما اعلام آمادگی میکنیم که این حوزه را با همکاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی پیش ببریم.
حامد چمن رخ، عضو کمیسیون فرش، هنر و صنایعدستی اتاق ایران هم گفت: بیمه هنرمندان شناسنامهدار فرش و صنایعدستی باید موردتوجه قرار گیرد. دولت هر جا میخواهد از بیمه کم کند از حق بیمه قالیبافان و هنرمندان کم میکند. حق بیمه کارگران ساختمانی و … پرداخت میشود ولی بودجه حوزه فرش کم میشود و هر سال به قطعی بیمه این گروه اضافه میشود. این بودجه امسال کامل اختصاص یابد و تثبیت شود. کسانی هم هستند که بیمه آنها قطع شده که باید بتوانند به بیمه وصل شوند.
وی ادامه داد: بسته حمایتی از هنرمندان خوب است ولی رویه درستی ندارد. اینکه یکباره رایگان همهچیز در اختیار هنرمندان قرار گیرد، درست نیست. این موجب معضلاتی در استان شده است. بستههایی را طراحی کنیم که این حمایتها بر اساس شاخصهایی صورت گیرد و شکل خیریهای به خود نگیرد.
تورج ژوله، عضو کمیسیون فرش، هنر و صنایعدستی اتاق ایران هم گفت: قبل از تفاهمات در حوزه فرش، در درون وزارت خانه، کارگروه تخصصی در حوزه فرش تشکیل شود تا به مسائل این حوزه بهصورت کارشناسی رسیدگی شود.
وی ادامه داد: دوران طلایی فرش ایران دهه ۷۰ است که یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار صادرات شده بود. چرا دهه ۷۰ با آن شرایط بعد از جنگ به این صادرات رسیدیم و الان این عدد به ۴۰ الی ۵۰ میلیون دلار رسیده است. بیش از ۴۰۰ بیلبورد فیزیکی در اروپا و آمریکا برای فرش ایران بالا رفت.
ارسال نظر