به گزارش خبرنگار ایراسین، اگرچه بازار خودرو طی روزهای اخیر با موج نه چندان قوی از افزایش قیمتها مواجه شده است ولی سایه سنگین رکود همچنان بر سر این بازار وجود دارد تا بازار خودرو پاییز ۱۴۰۳ را با رکود به پایان برساند. روز گذشته قیمت دلار در بازار غیر رسمی با افزایش حدود ۸۰۰ تومانی بازگشایی شد و دلار پله دوم از کانال ۷۰ هزار تومان را فتح کرد. بازار چهارچرخها نیز در دومین روز از هفته جاری با سیگنال افزایشی دلار در بازار غیررسمی صعودی شد و قیمت انواع خودروهای تولید داخل و مونتاژی تا ۳۰ میلیون تومان افزایش یافت. مشاهدات میدانی از بازار خودرو نشان میدهد رانا پلاس نسخه فیس لیفت شده به همراه شاهین اتوماتیک پلاس روز گذشته پرچمدار افزایش قیمتها در میان خودروهای تولید داخل بود و با رشد ۱۰ میلیون تومانی به ترتیب با بهای ۷۲۷ میلیون تومان و یک میلیارد و ۱۳۵ میلیون تومان در بازار معامله شدند. پژو پارس به عنوان یکی از پرطرفدارترین خودروهای تولید داخل با افزایش هفت میلیون تومانی با رقم ۷۷۷ میلیون تومان در بازار به فروش رسید. دیگنیتی پرستیژ روز گذشته با رشد حدود ۴۰ میلیون تومانی رکورددار افزایش قیمتها در بازار خودروهای مونتاژی بود و این شاسیبلند چینی با قیمت دو میلیارد و ۳۳۱ میلیون تومان در بازار حاضر شد. روز گذشته اکستریم VX حدود ۲۸ میلیون تومان افزایش قیمت تجربه کرد و اکنون این اتومبیل چهار میلیارد و ۴۸۰ میلیون تومان قیمت دارد. قیمت تعدادی دیگر از خودروهای صفرکیلومتر تولید داخل و مونتاژی به شرح جدول زیر است:
مدل خودرو |
قیمت (تومان) |
ساینا دندهای |
۴۶۰ میلیون |
کوییک S |
۴۶۱ میلیون |
اطلس |
۵۹۰ میلیون |
کوییک اتوماتیک |
۶۰۰ میلیون |
پژو ۲۰۶ تیپ سه |
۶۹۰ میلیون |
سمند LX EF7 دوگانه سوز |
۸۶۰ میلیون |
پژو ۲۰۷ اتوماتیک |
۹۸۰ میلیون |
دنا پلاس اتوماتیک |
یک میلیارد و ۲۵ میلیون |
تارا اتوماتیک |
یک میلیارد و ۶۰ میلیون |
لاماری ایما |
یک میلیارد و ۹۵۷ میلیون |
تیگو ۷ پرمیوم |
دو میلیارد و ۱۰ میلیون |
فیدلیتی پرستیژ |
دو میلیارد و ۴۲۵ میلیون |
فعالان بازار خودرو معتقدند وضعیت رکودی بازار خودرو با آغاز زمستان تشدید خواهد یافت و نشانهای از بازگشت رونق به بازار وجود ندارد. مسیح فرزانه، کارشناس و فعال صنعت و بازار خودرو درباره وضعیت فعلی بازار خودرو به خبرنگار ایراسین میگوید: بازار خودرو طبق یک عادت دیرینه در طول فصل پاییز با رکود مواجه میشود. البته این رکود از ابتدای سال در بازار خودرو وجود داشت که در فصل تابستان تشدید یافت و در پاییز ۱۴۰۳ عمیقتر شد.
به اعتقاد فرزانه انتشار اخباری پیرامون مذاکرات ایران با بعضی از کشورهای غربی به رکود تورمی بازار خودرو افزوده است، این کارشناس و فعال صنعت و بازار خودرو دراینباره توضیح میدهد: انتشار اخباری در خصوص مذاکرات بین ایران با کشورهای غربی فضای بازار را تغییر داده است. امید به گشایشهای اقتصادی در میان بعضی از مصرفکنندگان بر رکود تورمی این بازار افزوده است و عدهای برای خرید خودرو دست نگه داشتهاند.
در ادامه فرزانه با اشاره به ثبات نسبی قیمت خودروها در بازار آزاد پس از افزایش قیمتها توسط خودروسازان بیان میدارد: افزایش ۳۵ درصدی بهای خودرو درب کارخانه منجر به صعودی شدن قیمت اتومبیلها در بازار آزاد شد. البته میزان رشد قیمتها در بازار آزاد با کارخانه برابر نبود و به طور میانگین خودروها ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش قیمت تجربه کردند. با این حال بازار خودرو به ثبات نسبی رسیده است.
این کارشناس و فعال صنعت و بازار خودرو رکود عمیقی را تا پایان دی ماه برای بازار خودرو پیشبینی میکند و در این رابطه میگوید: آنالیز بازار نشان میدهد این رکود عمیق تا پایان دی ماه ادامه خواهد داشت. سپس بازار خودرو در بهمن و اسفند ماه به میزان محدودی رونق مییابد و خرید و فروش در بازار بیشتر میشود که این مسئله به خودی خودی یک محرک قیمتی خواهد بود.
ارسال نظر