خودرو برقی

ابراهیم شجاعت، کارشناس بازار خودرو می‌گوید: خودرو برقی به عنوان خودرو دوم گزینه جذابی است زیرا این اتومبیل‌ها از قابلیت‌های زیادی برخوردارند و عملکرد بالایی به خریدار ارائه می‌دهند. ولی انتخاب آن‌ها به عنوان خودرو اول ریسک بالایی دارد و خرید آن‌ها به افراد ساکن در شهرستان‌ها توصیه نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، عرضه اتومبیل‌های الکتریکی طی سال‌های اخیر در سطح جهان افزایش قابل توجهی پیدا کرده است و دولت‌ها مشوق‌های مالی زیادی برای تشویق مردم به خرید این دسته از خودروها در نظر گرفته‌اند. بررسی سامانه فروش یکپارچه خودرو در ایران نیز نشان می‌دهد میزان واردات این خودروها در کشور در طول سال جاری افزایش یافته و حتی دو خودروساز بزرگ داخلی یعنی ایران‌خودرو و سایپا نیز در طرح‌های فروش مختلف خود به عرضه اتومبیل‌های الکتریکی روی آوردند. گزارش‌های میدانی از بازار آزاد از عرضه مدل‌های متنوع خودروهای برقی حکایت می‌کند و اکنون با بودجه یک تا پنج میلیارد تومان گزینه‌های زیادی برای انتخاب در میان اتومبیل‌های برقی وجود دارد، برای مثال لونا GRE صفر کیلومتر با قیمت یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان، کی ام سی eJ۷ با بهای یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان و فولکس ID۴ Crozz با قیمت چهار میلیارد تومان به فروش می‌رسد.

اگرچه خودروهای الکتریکی نقش مؤثری در کاهش آلودگی محیط زیست ایفا می‌کنند ولی شماری از کارشناسان خرید این دسته از اتومبیل‌ها را به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم در کشور توصیه نمی‌کنند. با این اوصاف آیا خودروهای الکتریکی گزینه مناسبی برای خرید هستند؟

ابراهیم شجاعت، کارشناس بازار خودرو در پاسخ به این سوال به خبرنگار ایراسین می‌گوید: خودرو برقی به عنوان خودرو دوم گزینه جذابی است چراکه عملکرد بالایی به مشتری ارائه می‌دهد. همچنین این دسته از اتومبیل‌ها به طور تقریبی بدون عوارض گمرک یعنی با عوارض حدود چهار درصدی وارد کشور می‌شوند. لذا خودروهای بسیار با ارزشی به حساب می‌آیند ولی انتخاب آن‌ها به عنوان خودرو اول ریسک بالایی دارد.

شجاعت اضافه می‌کند: وضعیت تعمیرات، نگهداری، بازار فروش و میزان افت قیمت خودروهای برقی همچنان مشخص نیست و بدون شک این اتومبیل‌ها در پروسه تعمیرات و تأمین قطعات با مشکلات جدی مواجه خواهند شد. در واقع خرید کالاهایی که برای اولین وارد کشور شده‌اند، همواره ریسک بالایی برای خریدار به همراه خواهد داشت. اکنون خودروهای برقی در کشور ما بازار فروش خوبی ندارند و متقاضی برای آن‌ها کم‌تر است.

به اعتقاد این کارشناس حوزه خودرو ریسک خرید خودروهای برقی در شهرستان‌ها به مراتب بیشتر از تهران خواهد بود، شجاعت دراین‌باره بیان می‌دارد: در شرایط فعلی به ریسک‌های موجود در خصوص خودروهایی الکتریکی پاسخ داده نشده است و این ریسک‌ها برای افراد ساکن در شهرستان‌ها بسیار جدی‌تر خواهد بود. از سوی دیگر ایستگاه‌های شارژ این خودروها در شهرهای دیگر توسعه پیدا نکرده و تعداد این ایستگاه‌ها در تهران نیز بسیار محدود است.

در انتها این کارشناس بازار خودرو تاکید می‌کند: به نظر بنده خودروهای برقی در شرایط فعلی به عنوان خودرو دوم گزینه جذابی خواهد بود و این اتومبیل‌ها از جذابیت‌هایی نظیر عدم مصرف بنزین، بدون صدا و ایجاد آلایندگی، شتاب مناسب و… برخوردارند. ولی خرید آن‌ها به عنوان خودرو اول توصیه نمی‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =