بازار خودرو

ابراهیم شجاعت، کارشناس بازار خودرو می‌گوید: قیمت دلار در بازار آزاد طی هفته‌های گذشته به صورت هیجانی نوسان پیدا کرد ولی تغییرات نرخ دلار تاثیری بر بازار خودرو نداشت چراکه میزان تولید خودروهای داخلی در طول سه سال گذشته رشد خوبی را تجربه کرد. همچنین واردات منجر به زنده شدن امید در دل بازار خودرو شد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، گزارش‌های میدانی از کاهش قیمت خودروهای داخلی در طول پاییز ۱۴۰۳ حکایت می‌کند. اگرچه این کاهش با شیب تندی در جریان نبود ولی قیمت اکثر خودروهای پرطرفدار تولید داخل و مونتاژی افت پیدا کرد. قیمت‌ها در بازار خودرو در حالی طی دو ماه گذشته سوار بر مدار نزول شد که بهای دلار در بازار غیر رسمی تا نیمه‌های کانال ۷۰ هزار تومان پیشروی کرد. ابراهیم شجاعت، کارشناس بازار خودرو در رابطه با عدم تأثیرپذیری قیمت خودرو از روند صعودی نرخ دلار در بازار غیررسمی به خبرنگار ایراسین می‌گوید: قیمت دلار در بازار آزاد طی هفته‌های گذشته به صورت هیجانی نوسان پیدا کرد ولی تغییرات نرخ دلار تأثیری بر بازار خودرو نداشت که این موضوع به افزایش تولید داخلی و واردات خودرو باز می‌گردد. در واقع میزان تولید خودروهای داخلی در طول سه سال گذشته رشد خوبی را تجربه کرد و در کنار افزایش تولید، واردات منجر به زنده شدن امید در دل بازار خودرو شد. درنتیجه رشد تولید و واردات خودرو سبب شد بازار نسبت به اتفاقات اخیر و افزایش قیمت دلار واکنشی نشان ندهد.

این کارشناس بازار خودرو ادامه می‌دهد: تولیدکنندگان و واردکنندگان طی سه سال گذشته به میزان تقاضا خودروهای لوکس با قیمت بالا یعنی بیش از یک میلیارد تومان در بازار عرضه کرده‌اند و به همین جهت تلاطم‌های ارزی تأثیر زیاد بر قیمت خودرو نداشته است. علاوه بر این افزایش عرضه باعث شده بعضی از خودروهای وارداتی و مونتاژی با بهای کم‌تری در بازار آزاد نسبت به قیمت درب کارخانه یا شرکت به فروش برسد.

بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد قیمت خودروهای داخلی و مونتاژی در جریان معاملات بازار آزاد طی دهه سوم آبان ماه نیز تا ۱۰۰ میلیون تومان کاهش یافت، برای نمونه پژو ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما با افت ۱۴ میلیون تومانی با قیمت یک میلیارد و ۱۵ میلیون تومان معامله شد، سهند S به عنوان محصول جدید سایپا افت قیمت شش میلیون تومانی را تجربه کرد و با بهای ۵۰۰ میلیون تومان در بازار به فروش رسید. همچنین باید به قیمت کوییک GXL اشاره کرد که طی روزهای اخیر با کاهش قیمت دو میلیون تومانی با قیمت ۴۳۲ میلیون تومان عرضه شد. در میان خودروهای مونتاژی هونگچی H۵ با افت ۹۵ میلیون تومانی پرچم‌دار کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو بود. اکنون این خودرو با قیمت سه میلیارد و ۲۶۵ میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود. قیمت فیدلیتی پرستیژ نیز در هفته جاری ۳۲ میلیون تومان ارزان شد تا خریداران در ازای این اتومبیل لوکس دو میلیارد و ۳۲۵ میلیون تومان بپردازند. لاماری هیبرید و کی‌ام‌سی J۷ به ترتیب با ریزش ۲۵ و ۱۵ میلیون تومانی مواجه شدند و با قیمت دو میلیارد و ۳۲۰ میلیون تومان و یک میلیارد و ۶۱۵ میلیون تومان در بازار به فروش رسیدند.

اگرچه جو حاکم بر بازار خودرو طی روزهای گذشته با وجود رشد نرخ دلار در بازار غیررسمی کاهشی بود ولی قیمت تعداد انگشت شماری از اتومبیل‌های تولید داخل مانند پژو پارس ELX حدود ۱۰ میلیون تومان و دنا پلاس شش سرعته ۱۶ میلیون تومان افزایش یافت. شجاعت دراین‌باره توضیح می‌دهد: قیمت بعضی از خودروها به ویژه محصولات پرطرفدار طی روزهای اخیر بالا رفت که این روند افزایشی در میان تولیدات ایران‌خودرو محسوس‌تر بود. علت اصلی این موضوع به عدم بروز رسانی قیمت‌های کارخانه باز می‌گردد و اکنون تفاوت قیمت بین کارخانه و بازار آزاد این خودروها بسیار زیاد است. از طرفی این خودروها در شمار محصولات پرفروش و پرطرفدار بازار قرار می‌گیرند. از این رو این خودروها برخلاف سایر اتومبیل‌های داخلی و مونتاژی نسبت به تلاطم‌های ارزی واکنش نشان دادند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =