اولیایی مپنا

محمد اولیاء، مدیرعامل گروه مپنا در همایش سالانه «کاربران توربین‌های گازی با تمرکز بر نیروگاه‌های کلاس F» گفت: تاکنون ۱۵ واحد توربین‌های کلاس F در کشور نصب شده که معادل پنج درصد شبکه برق است. از این تعداد، شش واحد آن توسط گروه مپنا احداث شده است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، محمد اولیاء، مدیرعامل گروه مپنا در همایش سالانه «کاربران توربین‌های گازی با تمرکز بر نیروگاه‌های کلاس F» که به همت انجمن صنفی نیروگاهی ایران (اصنا) با مشارکت و میزبانی شرکت فولاد مبارکه اصفهان در حال برگزاری است، اظهار کرد: توسعه فناوری ساخت و سرویس نیروگاه های کلاس F از سال ۹۴ در کشور ما مورد توجه قرار گرفته و بازیگران مختلفی نیز در آن فعال هستند. در گروه مپنا نیز این پروژه بابومی سازی، مهندسی و ساخت تجهیزات آغاز شد و در ادامه و تاکنون این تجهیزات در نیروگاه های هنگام، دوکوهه، سهند و فولاد مبارکه و سایر نیروگاه های موجود در کشور نصب شده است.

محمد اولیاء با تمرکز بر توربین کلاس F به تولید ژنراتورهای کلاس F در شرکت مهندسی و ساخت ژنراتور مپنا (پارس) پرداخت و افزود: علاوه بر طراحی و ساخت ژنراتورهای ۶ واحد کلاس F مپنا، برای سایر واحدهای بزرگ بخار و گاز دیگر نیز از این ژنراتورها استفاده می شود. همچنین مونتاژ توربین های نیروگاه های دوکوهه، سهند و نیز دو واحد فولاد مبارکه در شرکت مهندسی و ساخت توربین مپنا (توگا) انجام شده است.

مدیرعامل گروه مپنا در ادامه با اشاره به مسیر آغاز طراحی و ساخت بویلرهای نیروگاهی از سال ۱۳۸۲، خاطرنشان کرد: این مهم در سال‌های اخیر توسعه و ارتقا یافته و در نیروگاه های جدید کلاس F از جمله فولاد مبارکه از بویلرهای سایز و فشار بالا استفاده شده است.

ساخت پره کلاس F در شرکت پرتو

اولیاء با اشاره به نقش پره‌های داغ توربین به عنوان یکی از قطعات اصلی و استراتژیک تعمیر توربین‌ها برای بهره‌برداران اظهار داشت: با استفاده از فناوری انجماد جهت‌دار و تک کریستال از سال ۹۶، توسعه تکنولوژی پره‌های داغ در شرکت مهندسی و ساخت پره توربین مپنا (پرتو) انجام و به مرور ساخت پره‌های بزرگ توربین‌های بومی سری MGT-75 نیز در این گروه انجام و ساخته شد و این سری پیشرفته پره ها در کلیه ۱۵ ناوگان کلاس F کشور قابل استفاده است.

وی همچنین به توسعه و ساخت قطعات مسیر داغ توسط شرکت توگا، سرویس های دوره ای توسط شرکت سرویس نیروگاهی و پشتیبانی کارخانجات مپنا، بازسازی پره ها و قطعات داغ کلاس F در شرکت موادکاران مپنا، توسعه شبیه ساز شبه دینامیکی توربین کلاس F توسط شرکت توگا پرداخت.


آینده توسعه نیروگاه ها با طراحی و تولید واحدهای کلاس F از نگاه گروه مپنا

اولیاء گفت: در سال های ۹۵ و ۹۶ و پس از آن، همزمان با همکاری با شرکت زیمنس جهت احداث نیروگاه ها،به دلیل برخی ریسک های همکاری بین المللی، گروه مپنا برنامه توسعه توربین کلاس Fرا در دستور کار خود قرار داد.توربین کلاس F با هدف کمینه بودن توان و بالاترین راندمان حاصله، طراحی، توسعه و تست شده و در آینده ای نزدیک خروجی نهایی آن عرضه خواهد شد. این توربین قابلیت جایگزینی با تورببن کلاس E فرسوده در پایان دوره کاری با حداقل هزینه را دارد. پایین تر بودن سایز این توربین نیز موجب ترغیب سرمایه گذاران می شود.همچنین این توربین ها از میانگین ۱۹۵ تا ۲۲۰ مگاوات توان و راندمان ۳۹.۱ در نیروگاه های سیکل ساده و ۵۸.۵ در سیکل ترکیبی برخوردار است.

مزایای توربین MGT_75

مدیرعامل گروه مپنا همچنین به مزایا و قابلیت های این دسته از توربین های ساخت مپنا از جمله قابلیت جایگزینی با توربین های کلاس E، امکان استفاده از ۴۰ درصد سوخت هیدروژن و پشتیبانی کامل مهندسی و قطعات با توجه به طراحی و توسعه بومی پرداخت. وی افزود: تست احتراق ازمایشگاهی این توربین سال ۲۰۲۰ انجام و مراحل ساخت آن نیز پایان یافته و درچندماه آینده در نیروگاه بعثت شرکت برق حرارتی نصب و راه اندازی خواهد شد.
مدیرعامل گروه مپنا با اشاره به راه اندازی سامانه TAPP در مپنا تصریح کرد: تاکنون ۵۳ واحد نیروگاهی شامل ۴ نیروگاه کلاس F و ۱۸۳ واحد گاز و ۴۳ واحد بخار به سامانه TAPP متصل شده اند. این سامانه متعلق به شرکت توگا مپنا است و به هوشمندسازی فرآیندهای خدمات و پاسخگویی سریع و آسان به سوالات فنی، توسعه سبد خدمات، برقراری ارتباط مستقیم با نیروگاهها می انجامد. این سامانه بر روی پلتفرم MAPNA24 برای پشتیبانی کامل از تجهیزات مهم نیروگاه‌ها به کار گرفته شده است.

شایان ذکر است همایش کاربران توربین‌های گازی با تمرکز بر نیروگاه‌های کلاس F در تاریخ ۲۷ الی ۲۹ آذرماه توسط انجمن صنفی نیروگاهی ایران (اصنا) با مشارکت و میزبانی شرکت فولاد مبارکه اصفهان، شرکت برق حرارتی و گروه مپنا برگزار می شود.

مهمترین اهداف این همایش، تبادل تجربیات، ایجاد ارتباط مستقیم کاربران با یکدیگر در واحدهای سیکل ترکیبی و گازی کلاسF، ارائه دستاوردهای جدید تخصصی، آشنایی با توانمندی‌های سازندگان و تامین‌کنندگان تجهیزات و خدمات نیروگاهی و طرح و بررسی نیازها و مشکلات کاربران و تدوین راه‌حل‌های تخصصی با همکاری سازندگان اصلی، پژوهشگران و فن‌آوران خواهد بود.

محورهای این رویداد، بررسی چالش‌های صنایع نیروگاهی به ویژه نیروگاه‌های کلاس F، روش‌های افزایش قابلیت اطمینان نیروگاه‌ها، پایش ناوگان و افزایش عمر واحدهای نیروگاهی، روش‌های بهبود شاخص HSE در بهره‌برداری و تعمیرات، بهره‌وری، مدیریت انرژی، محیط‌زیست و فرصت‌های بازیافت انرژی در فولاد مبارکه و صنایع مشابه تازه‌های فنی در حوزه تولید و تعمیرات توربین گاز، ساخت داخل و بازسازی قطعات واحدهای سیکل‌ترکیبی، بخاری و گازی کلاس F و چالش‌های تولید و تامین برق پایدار در صنعت عنوان شده است.


همچنین پاسخ به سوالات تخصصی کاربران و نیز گزارشات فنی دریافتی از نیروگاه‌ها به تفکیک گرایشات پنج گانه: بهره‌برداری، مکانیک، برق، کنترل و ابزار دقیق، شیمی در نشست‌های تخصصی متمایز به صورت تعاملی با کاربران حاضر در این همایش ارائه می‌شود.

شایان ذکر است برگزاری نمایشگاه جانبی و بازدید از خط تولید فولاد مبارکه نیز از دیگر برنامه‌های این همایش سه روزه خواهد بود.


ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =