پنل کاربری سرباره در مصالح عمرانی، بتن و آسفالت

مجید دادجو، مدیر فرآوری ضایعات فرایندی فولاد مبارکه در پنل «کاربری سرباره در مصالح عمرانی، بتن و آسفالت» گفت: سرباره یک محصول جنبی فولاد مبارکه است و سالانه دو میلیون تن سرباره تولید می‌شود و استفاده از سرباره فولادی باعث بهبود کیفیت آسفالت می‌شود و در اقتصاد چرخشی نقش مهمی دارد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، مجید دادجو، مدیر فرآوری ضایعات فرایندی فولاد مبارکه در پنل «کاربری سرباره در مصالح عمرانی، بتن و آسفالت» در نخستین روز از بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست اظهار کرد: سرباره یک محصول جنبی فولاد مبارکه است و سالانه دو میلیون تن سرباره تولید می‌شود و در دنیا این محصول بیشتر در فعالیت‌های عمرانی به ویژه آسفالت کاربرد دارد.

وی ادامه داد: همچنین این محصول در بتن، زیرسازی جاده، قطعات پیش ساخته و رویه‌های بتن نیز کاربرد دارد.

دادجو یادآور شد: بسیاری از آسفالت‌های جاده‌ای اصفهان از سرباره استفاده و همکاری خوبی بین فولاد مبارکه و شهرداری اصفهان شکل گرفته و به‌دنبال ارتباط با اداره راه و ترابری اصفهان نیز هستیم. البته باید در این راستا مشوق‌ها و الزاماتی برای استفاده از سرباره در ساخت و ساز و فعالیت‌های عمرانی لحاظ شود.

مدیر فرآوری ضایعات فرایندی فولاد مبارکه خاطر نشان کرد: البته یک ذهنیتی وجود دارد که استفاده از بازیافت باعث می‌شود آسفالت کیفیت خوبی نداشته باشد در صورتی که استفاده از سرباره فولادی باعث بهبود کیفیت آسفالت می‌شود.

نتیجه مثبت آزمایش کاربری سرباره فولادمبارکه

جعفر سبحانی، رئیس بخش بتن مرکز تحقیقات وزارت راه و مسکن شهرسازی نیز در این پنل گفت: تحقیقات بسیاری در خصوص تأثیر استفاده از کاربری سرباره انجام شده که در زیرسازی راه‌ها و راه آهن و روسازی آسفالتی و قطعات مختلف بتنی قابل استفاده است.

وی معتقد است که باید مشوق‌های را در قالب قانون وضع کرد تا شرکت‌ها استفاده از مواد بازیافتی را جایگزین کنند و در این صورت بیشتر در مناقصات قرار گیرند و این اقدامات در روند فرهنگ سازی نیز مؤثر است.

احمد منصوریان، عضو علمی مرکز تحقیقات وزارت راه و مسکن شهرسازی نیز اظهار کرد: آزمایش‌های بسیاری در خصوص کاربری سرباره فولاد مبارکه انجام شد که نتیجه مثبتی را به همراه داشت و این محصول از هر جنبه‌ای از جمله ایمنی، فنی و سایر نیازهای مورد نیاز قابل بهره‌برداری است.

وی ادامه داد: سالیانه حدود ۵ تا ۵.۵ میلیون تن قیر در کشور تولید می‌شود که حدود ۱.۵ میلیون تن آن در فعالیت‌های عمرانی داخل کشور استفاده می‌شود و به طور متوسط هر تن آسفالت ۵۰ کیلوگرم قیر استفاده می‌شود که اگر ۱۰ درصد از این آسفالت را به استفاده از سرباره سوق دهیم، عملکرد بهتری را دریافت خواهیم کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =