لیفتراک

رئیس حمل‌ونقل سبا گفت: با تغییر کاربری لیفتراک از رده خارج موجود در مجتمع فولاد سبا و مهندسی معکوس بخشی از تجهیزات ماشین شارژ دولومیت، از توقف‌های ناگهانی و تعمیرات اضطراری واحد فولادسازی و خروج ارز از کشور پیشگیری شد.

به گزارش ایراسین، عباس رضایی، رئیس حمل‌ونقل سبا، با اعلام این خبر و تشریح اهمیت این پروژه در حذف چالش فولادسازی گفت: محدودیت‌های خرید از خارج به‌دلیل تحریم‌ها و ضرورت عدم خروج ارز از کشور و همچنین بومی‌سازی و استفاده از توان و تخصص مهندسان داخلی ما را بر آن داشت تا با همکاری و همفکری کارگروه واحد حمل‌ونقل سبا، امکان‌سنجی ساخت مکانیسم مذکور را با استفاده از امکانات موجود در دستور کار قرار دهیم.

وی افزود: ازآنجاکه یک دستگاه لیفتراک ۱۰ تن اسقاطی بی‌استفاده در انبار مجتمع فولاد سبا موجود بود، مقرر شد امکان بازسازی و تغییر کاربری این لیفتراک موردمطالعه قرار گیرد. خوشبختانه نتایج بررسی‌ها نشان داد امکان تغییر کاربری لیفتراک به ماشین شارژ مواد باحفظ قابلیت لیفتراک بودن وجود دارد.

رئیس حمل‌ونقل سبا در ادامه گفت: به همین منظور، اقدامات لازم در خصوص تأمین قطعات و تجهیزات موردنیاز جهت اجرای این پروژه و عملیات طراحی، مهندسی معکوس، انتخاب نوع متریال به‌کاررفته جهت شاخک شارژ مواد از فولاد خاص، ساخت و نصب قطعات و تجهیزات موردنیاز شارژ مواد با بهره‌گیری از تخصص و مهارت متخصصان داخلی انجام شد.

رضایی هزینه اجرای پروژه شامل هزینه‌های بازسازی، طراحی، خرید تجهیزات، ساخت و نصب را بالغ‌بر ۲۰ میلیارد ریال برآورد کرد و گفت: این در حالی است که هزینه خرید از خارج تجهیز مشابه حدود ۲۵۰ میلیارد ریال برآورد شده بود.

به گفته رئیس حمل‌ونقل سبا، از انحصار خارج شدن تأمین این نوع مکانیسم، تغییر کاربری دستگاه در کمترین زمان از لیفتراک به مکانیسم شارژ کوره و برعکس، جلوگیری از بروز توقف در فرایند شارژ مواد در صورت خرابی مکانیسم و یا نیاز به PM هریک از مکانیسم‌های موجود و همچنین کاهش هزینه‌ها از مهم‌ترین مزایای اجرای این پروژه است.

رسول رحمانی، تکنسین تولید فولادسازی مجتمع فولاد سبا در این زمینه اظهار کرد: در صنعت فولادسازی، تجهیزات و دستگاه‌ها نقشی حیاتی در تضمین تداوم تولید و ارتقای کیفیت فرایندها ایفا می‌کنند. یکی از این تجهیزات، دستگاهی است که وظیفه تمیز کردن دهانه کوره قوس و ریختن دولومیت برای جلوگیری از خروج سرباره را بر عهده دارد. این دستگاه باید به‌صورت ۲۴ ساعته در دسترس باشد تا عملکرد فرایند تولید مختل نشود.

وی افزود: در حال حاضر، دو دستگاه برای این منظور در اختیار است. با توجه به شرایط محیطی و سختی‌های موجود در کارگاه فولادسازی، این دستگاه‌ها در معرض خرابی‌های مکرر (مانند آسیب به صندلی، موتور، شیشه، گیربکس، تایر و…) است. هرگونه خرابی دستگاه‌ها باعث می‌شود یکی از آن‌ها برای تعمیرات به واحد حمل‌ونقل یا خارج از سازمان منتقل شود؛ فرایندی که ممکن است چند روز طول بکشد. ازآنجاکه این دستگاه یکی از الزامات تولید است، امکان خروج هر دو دستگاه به‌طور هم‌زمان وجود ندارد.

تکنسین تولید فولادسازی مجتمع فولاد سبا اضافه کرد: با توجه به اهمیت عملکرد این دستگاه‌ها و عدم امکان خرید یک دستگاه جدید به‌دلیل تحریم‌ها و هزینه زیاد تجهیزات ساخت آلمان، واحد حمل‌ونقل با همکاری واحد فولادسازی به یک راه‌حل خلاقانه دست یافت. این راه‌حل شامل تغییر کاربری لیفتراک موجود به دستگاه تمیزکننده کوره قوس بود. این اقدام با صرف هزینه‌ای کم در داخل مجموعه انجام شد و به‌عنوان یک دستگاه سوم رزرو، توانست مشکل کمبود تجهیزات را رفع کند.

وی گفت: در حال حاضر، یکی از دستگاه‌های موجود (مربوط به کوره یک) به دلیل خرابی‌های اساسی به واحد حمل‌ونقل منتقل شده است تا تعمیرات موردنیاز انجام شود. این تعمیرات که پیش از این امکان‌پذیر نبود، اکنون با وجود دستگاه رزرو امکان‌پذیر شده و از غیرقابل استفاده شدن دستگاه جلوگیری کرده است.

مهدی رجایی، تکنسین برنامه‌ریزی تعمیرات مجتمع فولاد سبا نیز در این زمینه اظهار کرد: هم‌زمان با ساخت قطعات مربوط به مکانیسم شارژ کوره، که مهم‌ترین آن‌ها سیستم گردان و هیدروموتور بوده است بازسازی لیفتراک شامل تعمیر موتور، تعمیر گیربکس، سیستم هیدرولیک و سیستم تعلیق، پیگیری و انجام شد. با پایان ساخت مکانیسم شارژ و اتمام مراحل بازسازی لیفتراک، مونتاژ نهایی صورت پذیرفت و در نهایت پس از انجام تست‌های جوش VT. PT، استاتیک و دینامیک و اخذ گواهی سلامت و انجام تست‌های عملیاتی، دستگاه برای بهره‌برداری آماده شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =