به گزارش خبرنگار ایراسین، مجید فخاری، مدیر برنامهریزی فروش و حمل محصولات فولاد مبارکه در نشست تخصصی «راهکارهای توسعه صنعت سازههای فولادی» که در حاشیه «سیزدهمین کنفرانس ملی سازه و فولاد» در مرکز همایشهای بینالمللی هتل المپیک تهران برگزار شد، به بررسی ارتباط مصرف فولاد و توسعهیافتگی پرداخت و اظهار داشت: مصرف فولاد بهطور مستقیم با فعالیتهای اقتصادی مرتبط است و رشد صنعت، توسعه شهری و سرمایهگذاری، مصرف فولاد را افزایش میدهد. این رابطه، اما خطی نیست و عوامل متعددی مانند تغییرات تکنولوژی، اقتصاد مدور و محصولات جایگزین، مصرف فولاد را کاهش میدهند.
فخاری با اشاره به اینکه کشورهای با درآمد سرانه پایینتر، مصرف فولاد بالاتری دارند و با افزایش توسعهیافتگی، مصرف فولاد به تثبیت و سپس کاهش میرسد، بیان کرد: بخشهای ساختمان و زیرساخت با سهم ۶۰ درصدی بیشترین مصرف فولاد را به خود اختصاص دادهاند و سایر بخشها شامل خودرو، حملونقل، لوازم خانگی، ماشینآلات صنعتی، مصنوعات فلزی، در ردههای بعدی قرار دارند.
مدیر برنامهریزی فروش و حمل محصولات فولاد مبارکه اضافه کرد: در سطح جهانی، سالانه ۱.۹ میلیارد تن فولاد تولید میشود، اما تنها ۷۶ درصد ظرفیتهای تولیدی فعال هستند. مصرف جهانی فولاد نیز حدود ۱.۸ میلیارد تن است. کشورهای در حال توسعه با توجه به اینکه در حوزه زیرساخت فعال هستند، سرانه مصرف بالایی دارند اما با رشد توسعهیافتگی مصرف تثبیت شده و کشورهای توسعهیافته که بخش خدمات و تکنولوژی به جای زیرساخت بخش بزرگی از اقتصاد آنها را شکل داده، سرانه مصرف، روند کاهشی دارد. حدود ۲۵ درصد از فولاد مصرفی در دنیا از طریق تجارت بین کشورها تأمین میشود.
فخاری تاکید کرد: ایران در پنج سال گذشته، رشد قابل توجهی در تولید فولاد داشته است. ۴۴ میلیون تن ظرفیت فعلی تولید کشور است که ۳۲ میلیون تن از این ظرفیت به بهرهبرداری رسیده است. فولاد مبارکه با تولید ۱۰.۳ میلیون تن محصولات فولادی و فولاد خام، رتبه ۴۶ جهان و رتبه اول کشور و خاورمیانه را داراست. با توجه به مازاد تولید نسبت به مصرف، در سال گذشته ۱۱.۵ میلیون تن از محصولات فولادی میانی و نهایی کشور صادر کرده است.
وی گفت: مصرف محصولات فولادی در ایران در ۱۰ سال گذشته تغییر چندانی نداشته و بین حدود ۹ تا ۹.۵ میلیون تن در نوسان بوده است اما سهم واردات از حدود ۴۵ درصد به حدود ۱۵ درصد کاهش یافته است. نیمی از مصرف محصولات فولادی محصولات گرم است که حدود ۸۰ درصد آن در حوزه فولادهای ساختمانی مصرف میشود.
فخاری اظهار داشت: فولاد مبارکه با هدف تأمین نیازهای مختلف مصرفکنندگان تا سال ۱۴۱۰، برنامه افزایش ظرفیت تولید خود تا ۱۸ میلیون تن را در دستور کار دارد. این شرکت، ۸۰ درصد بازار محصولات گرم و بخش بزرگی از بازار سازههای فولادی را تأمین میکند. همچنین ۳۶ درصد محصولات این شرکت مربوط به فولادهای حوزه ساختمان و سازه است و سالانه ۲.۵ میلیون تن محصولات در این حوزه به بازار عرضه میکند. علاوه بر این فولاد مبارکه توانمندی تولید انواع گریدهای پراستحکام ساختمانی و سایر محصولات مورد نیاز این حوزه را به صورت کامل دارا بوده و با توجه به اینکه پیشبینی میشود تا افق ۱۴۱۰ کماکان نیمی از محصولات فولادی را به خود اختصاص دهد؛ لذا برنامهریزی لازم جهت پاسخگویی به نیازهای آینده این حوزه نیز در فولاد مبارکه صورت گرفته و در نقشه راه توسعه محصولات جدید پیشبینی شده است.
مدیر برنامهریزی فروش و حمل محصولات فولاد مبارکه تصریح کرد: فولاد مبارکه بر کاهش مصرف انرژی و افزایش بهرهوری تمرکز دارد و تولید محصولات فولادی با استحکام بالا را برای کاهش مصرف کربن و حرکت در مسیر توسعه پایدار به صنعت سازههای فولادی کشور پیشنهاد مینماید و آمادگی تأمین آن را هم در صورت وجود تقاضا، دارا است. به طور مشخص طبق بررسیهای کارشناسی صورتگرفته، استفاده st۵۲ به جای st۳۷ در انواع سازههای فولادی میتواند تا حدود ۲۰ درصد صرفه اقتصادی و کاهش وزن سازه را به همراه داشته باشد.
ارسال نظر