مسیح فرزانه

مسیح فرزانه، کارشناس و فعال صنعت و بازار خودرو می‌گوید: رشد قیمت دلار بر صنعت تولید و واردات خودرو تاثیرگذار است. درواقع به میزانی که واردات خودرو با نرخ ارز بالاتری صورت گیرد و مواد اولیه با قیمت بیشتری وارد کشور شود، قیمت انواع خودروهای تولید داخل، مونتاژی و وارداتی نیز درگیر این تغییرات خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، بازار خودرو در حالی روزهای رکودی را پشت سر می‌گذارد که تا دو و سه سال قبل تقاضا برای خرید خودرو با نگاه سرمایه‌گذاری بسیار بالا بود و برخی از افراد بازار خودرو را با هدف سرمایه‌گذاری از بازارهای موازی جذاب‌تر می‌دانستند. در مقابل تعمیق رکود در این بازار در طول سال جاری باعث شده عده‌ای سرمایه خود را از این بازار خارج کنند، به اعتقاد آن‌ها بازار خودرو ویژگی سرمایه‌گذاری خود را از دست داده است و سرمایه‌گذاری در این بازار سودی به همراه ندارد. مسیح فرزانه، کارشناس و فعال صنعت و بازار خودرو در این رابطه به خبرنگار ایراسین می‌گوید: خودرو در کشور ما طی بلندمدت همچنان یک کالای سرمایه‌ای به شمار می‌رود. منظور از بلندمدت یک دوره زمانی شش ماهه نیست بلکه خودرو با دید سرمایه‌گذاری برای یک تا دو سال و یا بیشتر یک کالای سرمایه‌ای محسوب می‌شود. اگر شما به قیمت پیش‌فروش خودرو توسط خودروسازها و حتی واردکنندگان در سامانه فروش در کنار نگاه‌های مالیاتی سیاست‌گذار به ویژه در بحث خودروهای لوکس و نگاه جامعه در استقبال بالا از طرح‌های پیش فروش خودرو توجه کرده باشید، یا قیمت‌ها در بازار آزاد را مورد بررسی قرار دهید، بدون شک در خواهید دریافت که قیمت خودرو طی این پروسه زمانی عدد ثابتی نبوده است.

فرزانه اضافه می‌کند: با این اوصاف خودرو در کشور ما همچنان یک کالای سرمایه‌ای به شمار می‌رود. البته این اتفاق عجیب نیست که خودرو از کالای سرمایه‌ای در کوتاه مدت به کالای سرمایه‌ای در درازمدت تبدیل شده چرا که با نوع سیاست‌های پولی پیاده شده، کنترل دستوری قیمت‌ها، تعمیق رکود در بازار خودرو و عقب ماندن دستمزدها از تورم حقیقی با گذشت زمان مصرف کننده از رساندن خود به قیمت روز خودرو باز مانده و در عمل خرید خودرو برای اقشاری از جامعه به آرزو تبدیل شده است.

همبستگی بازار خودرو با دلار از دست نرفته است

قیمت دلار در بازار غیر رسمی در طول زمستان ۱۴۰۳ سقف قیمتی جدیدی را به ثبت رساند. ولی بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد بازار خودرو بدون توجه به روند صعودی نرخ دلار، روزها آرام و به دور از نوسانات شدیدی را سپری می‌کنند. در این میان تعدادی از معامله‌گران در بازار خودرو بر این باورند بازار خودرو همبستگی خود را با دلار از دست داده است. فرزانه دراین‌باره اظهار می‌کند: بنده با نظریه از دست رفتن همبستگی خودرو با دلار مخالف هستم. اگر قیمت خودرو در بازار آزاد را با نرخ دلار در بلند مدت مقایسه کنید، متوجه تأثیرات قیمت دلار بر خودرو خواهید شد و نمی‌توان گفت نوسانات دلار دیگر بر قیمت خودرو تأثیری ندارد. هرچند از میزان تأثیرگذاری دلار بر بازار خودرو در طول یک سال اخیر کاسته شده است و مقایسه قیمت خودرو در شرایط فعلی با چند ماه اخیر از عقب ماندگی ۲۵ تا ۳۰ درصدی قیمت خودرو در مقایسه با نرخ دلار حکایت می‌کند که این تغییر پارادایم بازار خودرو با وجود تعمیق رکود در اقتصاد عجیب نیست.

به اعتقاد این کارشناس و فعال صنعت و بازار خودرو هم تراز نبودن درآمدها به نسبت تورم و رونق نداشتن کسب‌وکارها منجر به حکمرانی رکود در بازار خودرو شده است، وی در این خصوص توضیح می‌دهد: متأسفانه واردات خودرو طی یک سال و نیم گذشته به بی‌نظم‌ترین شکل ممکن صورت گرفته و وعده‌های سیاست‌گذار پیرامون این حوزه تحقق نیافت و وجود عاملی چون روش غیرکارشناسی سامانه فروش بر این مشکل افزوده است. از طرفی وزارت صمت برنامه تولیدی در ابتدای هر سال برای خودروسازان ترسیم می‌کند که آمارها نشان می‌دهد خودروسازان از برنامه‌های خود در سال جاری و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته عقب هستند، از این رو نمی‌توان گفت فاکتورهایی مانند واردات یا افزایش تولید منجر به کاهش تأثیرپذیری خودرو از نرخ دلار و تعدیل قیمت خودرو شده است.

فرزانه ادامه می‌دهد: از طرفی با هم تراز نبودن درآمدها به نسبت تورم و رونق نداشتن کسب‌وکارها بازارهایی مانند خودرو و مسکن وارد رکود می‌شوند. لازم به ذکر است که اقتصاد مسیر، جریان، احساس و قیمت خود را از کف بازار آزاد می‌گیرد. اکنون نوسانات قیمت‌ها در بازار آزاد مانند گذشته صورت نمی‌گیرد که این یک پالس مستقیم از سوی من مصرف کننده به بازار خودرو و البته سیاست‌گذار بوده و بیانگر کاهش توان خرید است. از طرفی قیمت‌ها در بازار همواره تابعی از عرضه و تقاضا است.

افزایش قیمت خودرو اجتناب ناپذیر است

طبق توضیحات این کارشناس و فعال صنعت و بازار خودرو قیمت‌ها در بازار خودرو طی روزهای پیش‌رو با سیگنال رشد نرخ ارز و کنار گذاشتن سامانه نیما سیر صعودی پیدا خواهد کرد. فرزانه با اشاره به تغییر نرخ ارز پایه و تأثیر آن بر قیمت انواع اتومبیل بیان می‌دارد: با وجود تمامی این تفاسیر فاکتورهایی در این میان وجود دارد که از تغییر قیمت خودروهای داخلی و وارداتی طی ماه‌های پیش‌رو حکایت می‌کند. در حقیقت سامانه ارز نیمایی طی یکی و دو ماه گذشته کنار گذاشته شد و بازار توافقی ارز جایگزین آن شده که این اتفاق به نوعی خوب و سبب حذف بعضی از رانت‌ها از بازار شده است. ولی حذف سامانه نیما منجر به تغییر قیمت ارز پایه از حدود ۵۵ هزار تومان به ۶۸ هزار تومان در پروسه ۴۵ روزه شد که این رشد قیمت ارز بدون شک بر عملکرد واردکننده، خودروساز و قطعه ساز جهت واردات خودرو و مواد اولیه در کنار تولید خودرو اولیه تأثیرگذار خواهد بود.

در انتها این کارشناس و فعال صنعت و بازار خودرو تاکید می‌کند: به بیان ساده‌تر به میزانی که واردات خودرو با نرخ ارز بالاتری صورت گیرد و مواد اولیه با قیمت بیشتری وارد کشور شود، قیمت انواع خودروهای تولید داخل، مونتاژی و وارداتی نیز درگیر این تغییرات خواهد شد. شما زمانی که به قیمت‌های پیش فروش اکثر خودروها به ویژه در طرح‌های بلند مدت بنگرید و به واژه قیمت غیرقطعی توجه کنید، به مراد حرف بنده خواهید رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =