به گزارش خبرنگار ایراسین، خرید و فروش کالاهای دست دوم در پلتفرمهایی مانند دیوار و شیپور در مدت کوتاهی محبوب شدند و مخاطبان چند میلیون نفری پیدا کردند ولی دیجی کالا و چند پلت فرم دیگر به تازگی از نسل جدید بازار خرید و فروش کالاهای دست دوم رونمایی کردهاند. در نسل قبلی، دیوار و شیپور تنها واسطههایی برای درج آگهی خرید و فروش بودند تا خریدار و فروشنده یک دیگر را پیدا کنند ولی اکنون پلتفرمهای جدید کالای دست دوم به ویژه محصولات دیجیتال را به صورت نقدی از فروشنده میخرد و به صورت نقدی یا اقساطی با گارانتی به خریدار میفروشند.
در این پلتفرمها فروشندگان ابتدا مشخصات کالای خود را وارد میکنند و کمتر از چند دقیقه بعد قیمت پیشنهادی در صفحه وب سایت به نمایش گذاشته میشود. برای مثال برای فروش موبایل هوشمند یا کنسول بازی، فروشنده باید مشخصات فنی کالا را وارد کند و در انتها اطلاعاتی در مورد تمیز بودن یا خط و خش روی بدنه کالا را گزارش دهد. سامانه با توجه به مشخصات وارد شده قیمت تقریبی کالا را اعلام میکند. بررسیها نشان میدهد در بسیاری از مشاهدات قیمت پیشنهادی این پلتفرمها برای خرید کالای دست دوم بیشتر از بازار فیزیکی است.
در صورت موافقت فروشنده پیک برای دریافت کالا در مقابل درب خانه فروشنده حاضر خواهد شد و پس از بررسی مختصر کالای دیجیتال را تحویل میگیرد. ۳ تا ۷ روز پس از بررسی کارشناسان در صورت نبودن ایراد قیمت کالا به صورت نقدی به حساب فروشنده واریز خواهد شد و کالا خیلی سریع با ۱۰ تا ۲۰ درصد قیمت بالاتر در پلت فرم برای فروش آگهی میشود. واسطهها برای فروش کالای دست دوم با ارائه خدماتی مانند گارانتی ۷ روزه تا ۳ ماهه ریسک خرید کالای دست دوم را کاهش میدهند و از طرفی تعدادی از پلتفرمها کالاهای دستدوم را نیز به صورت اقساطی یا چکی به فروش میرسانند.
فروش کالای دست دوم به صورت اقساطی در تسهیلات ۳ تا ۱۲ ماه ارائه میشود و خریدار برای دریافت تسهیلات نیازی به ضامن یا ارائه چک ندارد تنها باید فرآیند اعتبارسنجی را کامل کند و در کمتر از چند ساعت اعتبار دریافت کند. پلتفرمها درصد مشخصی سود برای فروش کالای دست دوم به صورت اقساطی در نظر میگیرند. در نتیجه خریدار میتواند کالای دست دوم را به صورت اقساطی و با گارانتی کوتاه مدت خریداری کند. اگرچه فرآیند خرید و فروش کالای دست دوم در این سامانهها جذاب به نظر میرسد ولی هنوز کالاهای محدودی و تنها کالاهای دیجیتال را پوشش میدهند.
نسل جدید پلتفرمهای خرید و فروش کالاهای دست دوم چند ماه قبل کار خود را در زمینه بازار موبایل آغاز کردند و خیلی سریع به بازار لپتاپ، کنسول بازی و ساعتهای هوشمند رسیدند. کالاهای این پلتفرمها به سرعت در حال افزایش است ولی تاکنون تنها شامل کالاهای دست دوم دیجیتال میشوند.
ارسال نظر