به گزارش ایراسین به نقل از ایرنا، جبارعلی ذاکری امروز در مراسم امضای تفاهمنامه سه جانبه شرکت راهآهن با شرکتهای سنگ آهن مرکزی ایران و مجتمع معدنی و صنعت آهن فولاد بافق برای طراحی و احداث خط راه آهن صنعتی و تجاری افزود: این پروژه به طول ۳۲ کیلومتر خط فرعی جرایی خواهد شد که حجم سرمایهگذاری پیش بینی شده برای آن به نرخ امروز ۱.۶ همت است.
وی گفت: رویکرد راه آهن جمهوری اسلامی ایران، اتصال نقاط بار و چشمههای بار به شبکه ریلی کشور است تا حجم بار عبوری از طریق ریلی افزایش یابد.
ذاکری خاطرنشان کرد: در این راه اغلب بارهای سالیانه بالای یک میلیون تن را شناسایی میکنیم تا بتوانیم این قطبهای بار را به شبکه ریلی کشور متصل کنیم که به طور قطع آثار و برکات اجتماعی آن به مراتب بیشتر از آثار اقتصادی خواهد بود.
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه یادآور شد: سالیانه به طور متوسط ۲۰ هزار فوتی و بیش از ۳۶۰ هزار مصدومیت ناشی از حوادث و تصادفات جادهای در کشور ثبت میشود که بخشی از آن به دلیل تراکم خودرو در جادههاست و به طور قطع توسعه حمل و نقل ریلی میتواند کاهنده این حوادث و جراحات باشد.
وی خاطرنشانکرد: بخش مرکزی کشور دارای معادن بزرگی است و بیشترین حجم بار عبوری از شمال شرق به مرکز و از مرکز کشور به سمت جنوب و به طور مشخص بندرعباس و بندر شهید رجایی از این منطقه است.
مدیرعامل راه آهن بیان داشت: در منطقه مرکزی کشور معادن بزرگی همچون چادرملو، چغارت و غیره را داریم و یکی از پرتراکمترین مناطق معدنی کشور محسوب میشود.
وی اضافه کرد: بزرگترین پروژه ریلی کشور یعنی دو خطه کردن این محور نیز هم اکنون در حال اجراست که ادامه آن از بافق به سمت سنگان خواهد بود و سپس به دنبال استفاده از بلاکهای میانی و افزایش ظرفیت خواهیم بود و البته همه اینها به وضعیت بار معادن ما برمیگردد.
ذاکری با اشاره به دو خطه شدن محور ریلی بافق- بندرعباس، گفت: هم اکنون سالیانه ۱۵ میلیون تن بار معدنی از خواف و سنگان به سمت مناطق مرکزی کشور جابهجا میشود که مطابق برنامهریزی انجام شده در افق برنامه هفتم توسعه باید به ۲۲.۵ میلیون تن افزایش یابد. اکنون چهار بلاک میانی آن تحت قرارداد اجرایی با پیمانکاران است و شروع به کار نیز کردهاند.
وی با اشاره به اینکه تداوم یارانه سوخت در کشور طی سالهای آینده بسیار سخت خواهد بود، اظهار داشت: معتقدم تصمیمات برای واقعی کردن نرخها باید به جایی برسد که جایگاه راه آهن در آن مشهود شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: قطار کامل جزو تکالیف برنامهای راه آهن است که مقدمات اجرایی شدن آن را آماده میکنیم؛ انجام این مهم سبب افزایش بهرهوری حمل ریلی و ایجاد انگیزه برای شرکتهای خصوصی به منظور افزایش تأمین ناوگان خواهد شد.
ارسال نظر