به گزارش ایراسین به نقل از ایرنا، حضور در بازارهای جهانی، یکی از مؤلفههای کلیدی توسعه اقتصادی هر کشوری به شمار میرود. نمایشگاههای بینالمللی، به ویژه اکسپو که از آن به عنوان سومین رویداد مهم دنیا بعد از المپیک و جام جهانی فوتبال یاد میشود نیز دریچهای برای ورود به معادلات اقتصادی و تعاملات جهانی به شمار میرود.
در این راستا نمایشگاه «ایران اکسپو» بزرگترین و مهمترین رویداد صادراتی ملی در جهت ارتباط با بازارهای بینالمللی در کشور ایران است که تاکنون ۶ دوره از نمایشگاه برگزار شده و هفتمین دوره آن از تاریخ ۸ تا ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۴ در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران با حضور ۱۱۰ کشور (شامل ۴۱ کشور آسیایی، ۲۱ کشور اروپایی، ۳۹ کشور آفریقایی، هشت کشور از قاره آمریکا و یک کشور از اقیانوسیه)، برگزار میشود.
مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی به عنوان بازوی پژوهشی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز برای نخستین بار در این نمایشگاه حضور مییابد.
در این زمینه محمدجواد قربانی، معاون برنامهریزی، توسعه مدیریت و منابع مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی اظهار داشت: یکی از سیاستهای مؤسسه در سال جاری انجام تحقیقات و پژوهشهای متناسب با نیاز دستگاههای سیاستگذار و فعالان اقتصادی است؛ یعنی تحقیقات مؤسسه باید به نحوی باشد که نتیجه اش را هم در حوزه سیاست گذاری بتوان دید و هم برای فعالان اقتصادی مفید واقع شود.
وی گفت: مؤسسه به عنوان یکی از مهمترین و تنها نهاد تخصصی در کشور توانسته در بازارهای خارجی و تجارت بینالملل اقدامات مطالعاتی و پژوهشی انجام دهد و در کنار تحقیق و پژوهش، مشاوره، آموزش و نشر کتابهای مرتبط با بازارهای صادراتی را ارائه کند. در واقع مهمترین مأموریت مؤسسه در چندین دهه شناخت و مطالعه بازارهای خارجی و نظام تجارت بینالملل است.
قربانی خاطرنشانکرد: در این راستا برپایی نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۵ بیشتر برای نشان دادن ظرفیت توانمندیهای کشور برای حضور در بازارهای جهانی است و فرصتی است که مؤسسه بتواند در این نمایشگاه محصولات و خدمات خودش را برای نخستین بار به معرض نمایش عموم و فعالان اقتصادی قرار دهد چراکه مخاطبان اصلی مؤسسه دستگاههای سیاستگذار، فعالان و تجار بازرگانی کشور است.
اهداف مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی برای شرکت در اکسپو ۲۰۲۵
و ی ادامهداد: از جمله اهداف مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی برای شرکت در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۵، آشنایی فعالان و بازرگانان صنعتی کشور از خدمات و محصولات مؤسسه و مراکز تابعه، ایجاد فرصت مناسب برای تعامل مستقیم با صادرکنندگان کشور است که این امر سبب دسترسی پژوهشگران و کارشناسان مؤسسه به نیاز جامعه بازرگانی کشور برای حضور مستمر و پایدارتر در بازارهای جهانی میشود.
معاون مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی اضافهکرد: شرکت در این نمایشگاه سبب راه اندازی و ایجاد شبکه ای تخصصی برای توسعه تعاملات مؤسسه با محققان، کارشناسان و صاحبنظران حوزه بازرگانی و تجارت خارجی خواهد شد چراکه تعامل آنان با مؤسسه سبب ارائه دیدگاههایشان به سیاستگذاران میشود.
وی گفت: همچنین سنجش میزان علاقه و نیاز فعالان اقتصادی به خدمات مؤسسه و فراهم آوردن فرصتهای آموزشی ارزشمند برای فعالان اقتصادی با برگزاری نشستها و کارگاههای مرتبط با شناخت بازار کشورها از دیگر اهداف مؤسسه در این نمایشگاه است.
خدمات مؤسسه در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۵
قربانی اظهار داشت: یکی از وظایف اصلی مؤسسه، انجام تحقیقات پشتیبان برای سیاستگذاران، وزارت صنعت، معدن و تجارت و هیأت دولت است و بخش دیگری از وظایف مؤسسه انجام مطالعات و تحلیلهای کارشناسی در زمینه بازارهای جهانی و تجارت بینالملل است که توسط گروههای پژوهشی مستقر در مؤسسه انجام میشود.
وی بیان داشت: همچنین اقدامات عملیاتی و اجرایی مؤسسه توسط مرکز آموزش بازرگانی انجام میشود که این مرکز با راه اندازی مدرسه صادرات زمینهای را برای آشنایی تجار و فعالان اقتصادی برای حضور در بازارهای جهانی فراهم کرده است چراکه بازارهای جهانی بازارهای بسیار رقابتی هستند که داشتن دانش و آگاهی در این زمینه شرایط حضور موفقیت آمیز تجار در بازار بین المللی را فراهم میکند.
این مسئول مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی یادآور شد: از دیگر خدمات ارائه شده توسط مؤسسه در این نمایشگاه میتوان به چاپ و انتشار کتابهای تخصصی حوزه بازرگانی، صنعت، معدن، ارائه مشاورههای تخصصی در زمینه تحلیل بازارهای خارجی، مستندسازی تجربیات مدیریتی شرکتهای تولیدی و صادراتی موفق و معرفی آنها در نشر بینالملل، انعقاد قرارداد کارگزاری نشر با مؤلفان و مترجمان معتبر کشور، برگزاری نشستهای تخصصی و رونمایی کتابها در سازمانها و شرکتهای بزرگ کشور و … اشاره کرد.
دستاورد مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی در اکسپو ۲۰۲۵
وی تصریحکرد: از مهمترین دستاورهای مؤسسه در این نمایشگاه معرفی محصولات جدید و در اختیار قرار دادن تحلیلهای بهروز در مورد بازارهای جهانی به جامعه تجاری کشور، به روز شدن دانش تجار از بازارهای کشورهای لیبی، قطر، ترکیه و امارات متحده عربی، برگزاری نشستهای تخصصی با هدف شناخت بازارهای صادراتی و نمایش توانمندی و ظرفیتهای مؤسسه برای انجام مطالعات پشتیبان برای سیاستگذاران و بازرگانان کشور برای حضور در بازارهای جهانی است.
قربانی تاکید کرد: مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی به عنوان مهمترین نهاد مطالعاتی وزارت صنعت، معدن و تجارت میتواند با حضور در این قبیل نمایشگاهها به آشنایی محققان و پژوهشگران مؤسسه با موانع جامعه و مشکلات تجار و بازرگانان برای حضور در بازارهای جهانی و تعامل با تجارت بینالملل بسیار کمک کند و با ارائه تحقیقات کاربردی تر و متناسب با نیاز جامعه و بازار اقدامات اساسیتر انجام دهد، چراکه هر چه مطالعات پژوهشگران مؤسسه به نیازهای بازار و مخاطبان نزدیک تر باشد، میتوانند توصیههای سیاستی مناسبتر و اثربخش تری را ارائه دهند.
ارسال نظر