بهروز برنا در گفت وگو با ایراسین با بیان این مطلب در ادامه افزد: تجارت گوهرسنگها یا همان سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی در سراسر جهان بیش از هزارمیلیارد دلار است و بسیاری از کشورها با استفاده از این سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی برای چندمیلیون نفر اشتغالزایی ایجاد کرده اند. در کشورهای افریقایی، امریکای لاتین و حتی آسیا مردمان بسیاری درگیر گوهرسنگها شده اند. البته ایران نیز از این امر بی بهره نیست و میتواند از تجارت بین المللی گوهرسنگها سهمی را به خود اختصاص دهد. برای این کار باید در ابتدا به دو موضوع مهم فرآوری و بازاریابی برای فروش این سنگها توجه داشته و برنامه ریزی انجام گیرد.
به گفته وی، در حال حاضر استفاده از سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی در جواهرآلات نیازمند تکنولوژی و همچنین دستان هنرمندی است که بتواند محصول با کیفیت و مطابق با استانداردهای جهانی را ارائه دهد تا قابلیت رقابت در بازارهای جهانی را با دیگر محصولات تولیدشده داشته باشد.
برنا ادامه داد: برای مثال می بینیم برخی از کشورها یک نوع از این سنگهای نیمه قیمتی و یا قیمتی را دارا هستند و با تولید محصولات با کیفیت شهرت جهانی پیدا کرده اند. برای مثال کشور برزیل با سنگ آمازونیت شناخته می شود و بولیوی را با بولیوینیت می شناسند، یا کشور تانزانیا که با سنگ تانزانیت معروف است؛ افغانستان نیز با لعل بدخشان و لاجورد و چین هم با یشم خود معروف شده است.
معاون پیشین اکتشاف سازمان زمین شناسی ادامه داد: در ایران نیز سنگ فیروزه همیشه معروف و زبانزد بوده اما تجارت آن در زمانهای گذشته از کشور ترکیه انجام می شده و متاسفانه فیروزه را با نام "ترکیوز" در جهان می شناسند.
وی ادامه داد: ما نیز در ایران تنوع فراوانی از سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی داریم؛ زمانی که بنده در سازمان زمین شناسی فعالیت داشتم، روی 16 استان کار کردیم و معادن سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی آنها را مشخص کردیم که حاصل آن شناسایی حدود 200محدوده امیدبخش بود؛ اکنون نیز به نظر می رسد که ادامه این روند بررسی و تحقیقات روی ذخایر گوهرسنگها بهتر است ادامه پیدا کند.
برنا ادامه داد: اکنون ایمیدرو سکاندار این موضوع شده و کمیتهای برای گوهرسنگها تشکیل داده و تعدادی از استانها شامل خراسان رضوی، خراسان جنوبی، فارس و سیستان و بلوچستان هدف قرار داده ایم تا بررسی روی ذخایر گوهرسنگهای آنها انجام شود؛ البته این روند به صورت استان به استان و براساس یکسری مشخصهها به پیش خواهد رفت؛ به این صورت که ضمن بازدید از پتانسیلهای موجود و نتیجه حاصل از کارهای اکتشافی در استانها، برای تولید و همچنین فروش محصولاتشان برنامه ریزی انجام شود.
به گفته این کارشناس خبره اکتشاف، تجارت بین الملل برای گوهرسنگها نیز باید مورد بررسی قرار گیرد. برای مثال، گوهرسنگها برای گردشگران بسیار جذاب است؛ از طرفی ایران از ذخایر طلا نیز برخوردار است، پس میتوان با استفاده از گوهرسنگها و طلا یک محصول خوب تولید کرد و آن را هم به مصرف کننده داخلی و هم به توریستها عرضه کرد.
برنا با اشاره به اینکه ایران ششمین مصرف کننده طلا در جهان است در ادامه افزود: بنابراین فرصت برای فروش محصولات زینتی ساخته شده از طلا و سنگهای قیمتی در داخل کشور بالاست، پس باید تجارت آن را یادبگیریم و مانند هند و تایلند تجارت این کار را به پیش ببریم.
ارسال نظر