به گزارش خبرنگار ایراسین به نقل از روابط عمومی ذوبآهن اصفهان، محمدرضا یزدانپناه با بیان این مطلب در ادامه افزود: با بررسیهای جامع انجام شده روی فعالیتها و سوابق مشابه در ایستگاه ریخته گری شماره (۳)، گراف تعمیراتی با در نظر گرفتن کلیه تداخل کاری در اجرای فعالیتها، در نهایت به صورت ۹ شبانه روز تدوین و با موفقیت اجرا و به اتمام رسید.
وی در خصوص اهمیت اجرای این تعمیرات گفت: با توجه به نقش مهم این ایستگاه در تولید شمش های صادراتی، تمامی ظرفیتها و امکانات این مهندسی جهت اتمام با کیفیت و سریع فعالیتها بکارگرفته شده و طبیعتا اطمینان لازم از آماده به کار بودن کلیه تجهیزات مجموعه سرد کننده طی سالهای آتی حاصل شد.
وی افزود: با توجه به عدم بازسازی کامل در مجموعه سردکننده پس از تغییر طرح ایستگاه در سالهای گذشته، عملیات تعویض قطعات مکانیکی و تعویض و بازسازی سازههای فلزی این مجموعه ایستگاه ریختهگری از اهمیت خاصی برخوردار بود. همچنین رعایت کلیه استانداردها، حفظ همزمان کیفیت و سرعت کاری، رعایت موارد و مسائل ایمنی بخصوص با توجه به تداخل کاری پرسنل این مدیریت با مدیریتهای تعمیرات و نوسازی راه و ساختمان و پرسنل تکنولوژی بخش فولادسازی، به دلیل محدودیت فضای کاری و تراکم فعالیتها در این ناحیه، مخاطرات متعددی را در این تعمیرات ایجاد کرد که با برنامهریزی دقیق و روزانه، کلیه فعالیتها در تمامی شیفتهای کاری طبق گراف پیشبینی شده و بدون حادثه فردی یا تجهیزاتی اجرا و طی ۹ شبانه روز به اتمام رسید.
وی در انتها ضمن قدردانی از حمایتهای معاون بهرهبرداری و معاون خرید و مدیر امور مهندسیهای بهرهبرداری در اجرای کیفی تعمیرات افزود: لازم است از زحمات بیدریغ وشبانه روزی مدیر بخش فولادسازی وکلیه همکاران سختکوش این بخش در معاونتهای مختلف مکانیک، برق، انرژی، اتوماسیون، دفترفنی و ... که در تمامی مراحل تعمیرات و در کنار نیروهای اجرایی مدیریت مهندسی نت حضور و مشارکت فعال داشتند، همچنین معاونت ساخت مدیریت مهندسی نت و شرکت توسعه صنعت لنجان، مدیریتهای اجرایی و پشتیبانی تعمیرات از جمله مدیریتهای تعمیرات و نوسازی راه و ساختمان، راهبری ماشینآلات، تولید وتوزیع برق، اتوماسیون و ارتباطات، HSE، خرید تجهیزات، سفارشات وکنترل کالا، بیمارستان شهیدمطهری، خدمات و امور رفاهی قدردانی نمود.
مهندس خواجوی مدیر بخش فولادسازی در خصوص تعمیرات اساسی ایستگاه ۶ ریخته گری در این باره گفت: ایستگاه شماره ۶ ریختهگری وظیفه تولید ۲۵درصد از شمش تولیدی کارخانه و ۵۰درصد از شمش صادراتی را بر عهده دارد و بدلیل اهمیت این ایستگاه، تعمیرات اساسی آن باید در کمترین زمان و با بالاترین کیفیت ممکن صورت میگرفت که با همت و تلاش شبانهروزی کلیه همکاران در مدیریتهای مختلف این امر با بهترین کیفیت و در زمان برنامهریزی شده انجام شد که بدینوسیله از کلیه همکارانی که در انجام این تعمیرات فعالیت داشتند تشکر و قدردانی میکنم.
مهندس هاشمی، سرپرست کارگاه ریختهگری نیز ضمن تشکر از کلیه همکاران مکانیک، برق، اتوماسیون و انرژی اظهار داشت: نکته با اهمیت در این تعمیرات تعویض اکران های قوسی سردکننده بود که برای اولین بار از زمان بهرهبرداری از این ایستگاه، با دقت و کیفیت بسیار بالا صورت پذیرفت.
مهندس محمدی مهندس تعمیرات مکانیک ایستگاههای ریختهگری فولادسازی، ضمن اشاره به اهم فعالیتهای انجام شده در این تعمیرات مانند تعویض ۶ عدد اکران قوسی، تعویض ۷ عدد ستون زیر ریل رام نوسان، تعویض ۴ عدد ستون زیر بالک و همچنین تعویض سایر تجهیزات معیوب و سرویس کلیه تجهیزات ایستگاه از زحمات کلیه همکاران قدردانی نمود.
مهندس شمس، مهندس ارشد ریختهگری نیز اظهار داشت: این تعمیرات بدون هیچگونه توقفی در روند تولید و با بهرهبرداری از سایر ایستگاههای ریختهگری و با انجام کلیه تعهدات تولیدی در کمترین زمان ممکن صورت پذیرفت.
محمود شفیعی معاون تعمیرات تجهیزات مکانیکی مدیریت مهندسی نت در این ارتباط گفت: یکی از مهمترین فعالیتهایی که جهت تعمیرات اساسی ایستگاه ۶ پیشبینی شده بود بازسازی یا Revamping سردکننده ایستگاه بود که درزمان تعمیرات کلیه تجهیزات سردکننده شامل تجهیزات مکانیکی، اسکلت فلزی، سقف و دیوارههای بتنی به طور کامل تعویض و بازسازی شده وکلیه ضایعات داخل سردکننده اعم از پوستههای فلزی و باقیماندههای ذوب ازچندسال گذشته جمع آوری و به بیرون از سردکننده انتقال داده شدکه این حجم از فعالیتها در تعمیرات اساسی مذکور در نوع خود بی سابقه بوده و باتوجه به زمان بسیارمحدود یک رکورد محسوب می شود.
لازم به ذکراست که کلیه فعالیتهای مکانیکی تعریف شده جهت تعمیرات فوق به مدت ۶شبانه روز به طور کامل انجام شد و باقیمانده زمان گراف در اختیار مدیریت تعمیرات و نوسازی راه و ساختمان جهت بازساز ی سقف و دیوارههای سردکننده و جمع آوری و انتقال ضایعات به بیرون، همچنین تست و راهاندازی تجهیزات ایستگاه درزمان راه اندازی بود. همچنین تعمیرات مشابه درایستگاه ریختهگری شماره ۳درسال گذشته به مدت ۱۲ شبانه روز انجام شد که انجام تعمیرات و بازسازی سردکننده ایستگاه ۶ به مدت ۹شبانه روز یک رکورد تعمیراتی محسوب میگردد.
مهندس حشمت الله جعفری نسب سرپرست کارگاه تعمیر تجهیزات در ادامه افزود: تعمیرات اساسی ریختهگری ۶ از روز سه شنبه ۲۷مهر ۱۴۰۰ شروع و در پایان شیفت سوم تاریخ ۴آبان ۱۴۰۰ تحویل نسوز و مکانیک بخش جهت راهاندازی داده شد. مدت زمان پیشبینی شده در گراف مصوب ۹شبانه روز و در حداقل زمان ممکن با کیفیت بالا در ۸ شبانه روز توسط پرسنل مجرب کارگاه تعمیرتجهیزات (۵۱) انجام شد که در نوع خود رکوردی بی نظیر است.
وی افزود: مدت زمان دمونتاژ تجهیزات در ۵ شیفت کاری (یک شیفت زودتر از گراف) انجام شد و۳ روز از گراف در اختیار مدیریت تعمیرات و نوسازی راه وساختمان جهت بازسازی اسکلت بتنی سرد کننده قرار داده شد. مونتاژ تجهیزات در ۳ شبانه روز با سرعت و دقت بالا که یک روز زودتر از گراف به اتمام رسید. لازم به ذکر است در طول مدت تعمیرات ریختهگری ۶ همزمان گراف تعمیرات جاری و فعالیتهای مهم کارخانه نیز برنامهریزی و اجرا شد.
اهم فعالیت های انجام شده در تعمیرات اساسی ریخته گری ۶ به شرح زیر بوده است:
۱-نفر ساعت اختصاص داده شده در تعمیرات به میزان ۱۲۴۰۰ نفر ساعت شامل فعالیت های مونتاژکاری، مکانیکی، جوشکاری، داربست بندی و نقشه برداری است
۲-دمونتاژ تجهیزات و نوسازی کامل سردکننده ریختهگری که مهمترین و نقطه بحرانی در تعمیرات محسوب میشد
۳-دمونتاژ و مونتاژ شلنگها و لولههای آب داخل سردکننده
۴-دمونتاژ و تعویض رولیکها و فیکس سکتورها ورگلاژ آنها با خطکش در داخل سردکننده به وزن تقریبی ۲۱۰۰۰کیلوگرم
۵-بازسازی مونتاژ و تعویض کلیه پلیتهای حفاظهای بین شاخههای داخل سردکننده
۶-تعویض لولهها و والوهای آب داخل سردکننده
۷-دمونتاژ و سرویس و مونتاژ ۶ عدد کشاننده وگیربکسهای کشانندهها
۸-دمونتاژ و مونتاژ ۶ عدد رامهای نوسان و گیربکسها
۹-دمونتاژ و سند بلاست و مونتاژ ۷ شاخه ریل رامهای نوسان
۱۰-نوسازی بالک و اسکلت فلزی داخل سردکننده
۱۱-نوسازی آجرگیر های نسوز داخل سردکننده
۱۲-تعویض ۸ عدد درب سردکننده
۱۳-بازسازی حفاظها و نردهها و نشیمنگاه پاتیل فولاد وجوشکاری ترکهای برج گردان، اصلاح صفحات لودسل
۱۴-تعویض حفاظ و جوشکاری شعله پوشهای مشعلهای چتری
۱۵-دمونتاژ و مونتاژ و رگلاژ تراورس وحفاظها و ناودانیهای تاندیشکارها
۱۶-تعویض رولیکهای ناحیه ترانسفرکار
۱۷-دمونتاژ و مونتاژ ماشینهای برش و سرویس چرخ و گیربکس حرکتی هر ۶ شاخه
۱۸-دمونتاژسرویس و مونتاژ ارابه ها(تلشکیهای) جمعکننده
۱۹-رگلاژ گام بردار و مهارکردن تیرهای متحرک و ثابت تعویض مهارکشها وبازسازی حفاظهای بسترگام بردار
۲۰-تعویض سیلندرها وشیلنگهای بسترجمعکننده
۲۱-نوسازی نرده ها و حفاظ های بستر و سطح ریختهگری
همزمان با انجام تعمیرات مکانیکی، تعمیرات بخش انرژی ایستگاه ریخته گری ۶ توسط کارگاه تعمیرتجهیزات(۵۱) و شرکت توسعه صنعت انجام شد:
اهم فعالیتهای انجام شده در بخش انرژی ایستگاه ریخته گری :
۱-تعویض کامل کانال مکنده بخار به همراه ساخت شاسی و تعویض حلزونی مکنده از سطح ریختهگری تا به روی سقف فولادسازی توسط کارگاه تعمیر تجهیزات(۵۱)
۲-تعویض ۲۴ عدد لولههای خرطومی رام نوسان توسط کارگاه تعمیر تجهیزات(۵۱)
۳- سرویس کلیه والوهای آب ایستگاه ریختهگری ۶ توسط کارگاه تعمیر تجهیزات(۵۱)
۴- تعویض لولههای استایاکی وافشانکهای آب فیکس سکتورهای داخل سردکننده توسط کارگاه تعمیرتجهیزات (۵۱)
۵- تعویض لوله های آب داخل سردکننده (شرکت توسعه صنعت لنجان)
حامد محمدی سرپرست برنامه ریزی وپایش تعمیرات در این ارتباط افزود: اجرای فعالیتهای سردکننده با توجه به تراکم شدید مسیر لولههای آب مدار باز و مدار بسته اکرانهای قوسی مجموعه سردکننده، قبل از آغاز تعمیرات مورد بررسی قرار گرفته و در طول تعمیرات با دقت تعویض شد. علاوه بر فعالیتهای مکانیک و انرژی سرد کننده، سرویس سیستمهای هیدرولیکی و سیستم گریس برجگردان و مکانیزمهای حرکتی و بالابر تاندیشکار، دمونتاژ مجموعه مکنده بخار شماره(۱) و اصلاح شاسی آن، سرویس کشانندهها، سرویس و تعویض قطعات ماشینهای برش، بازسازی سیستم گریس TRT، تعویض یک عدد ارابه ترانسفرکار، تعویض کانالهای خروجی مکنده بخار ضلع شمالی و فعالیتهای اسکلت فلزی در کلیه نواحی ایستگاه ریختهگری، از مهمترین فعالیتهای اجرا شده در این تعمیرات ۹ شبانه روزه بوده است.
ارسال نظر