انجام موفقیت آمیز تعمیرات اساسی ایستگاه ریخته‌گری شماره ۶

‌مدیر نگهداری وتعمیرات وکارگاه‌های ساخت کارخانه درخصوص اجرای تعمیرات اساسی ایستگاه ریخته‌گری شماره (۶) فولادسازی ذوب‌آهن اصفهان گفت: با توجه به فرسودگی تجهیزات مجموعه سردکننده ایستگاه ریخته‌گری شماره (۶)، برنامه‌ریزی جهت تعویض کلیه قطعات مکانیکی و بازسازی و تعویض سازه‌های فلزی آن در دستور کار مدیریت مهندسی نت قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایراسین به نقل از روابط عمومی ذوب‌آهن اصفهان، محمدرضا یزدان‌پناه با بیان این مطلب در ادامه افزود: با بررسی‌های جامع انجام شده روی فعالیت‌ها و سوابق مشابه در ایستگاه ریخته گری شماره (۳)، گراف تعمیراتی با در نظر گرفتن کلیه تداخل‌ کاری در اجرای فعالیت‌ها، در نهایت به صورت ۹ شبانه روز تدوین و با موفقیت اجرا و به اتمام رسید.

وی در خصوص اهمیت اجرای این تعمیرات گفت: با توجه به نقش مهم این ایستگاه در تولید شمش های صادراتی، تمامی ظرفیت‌ها و امکانات این مهندسی جهت اتمام با کیفیت و سریع فعالیت‌ها بکارگرفته شده و طبیعتا اطمینان لازم از آماده به کار بودن کلیه تجهیزات مجموعه سرد کننده طی سال‌های آتی حاصل شد.

وی افزود: با توجه به عدم بازسازی کامل در مجموعه سردکننده پس از تغییر طرح ایستگاه در سال‌های گذشته، عملیات تعویض قطعات مکانیکی و تعویض و بازسازی سازه‌های فلزی این مجموعه ایستگاه ریخته‌گری از اهمیت خاصی برخوردار بود. همچنین رعایت کلیه استانداردها، حفظ همزمان کیفیت و سرعت کاری، رعایت موارد و مسائل ایمنی بخصوص با توجه به تداخل کاری پرسنل این مدیریت با مدیریت‌های تعمیرات و نوسازی راه و ساختمان و پرسنل تکنولوژی بخش فولادسازی، به دلیل محدودیت فضای کاری و تراکم فعالیت‌ها در این ناحیه، مخاطرات متعددی را در این تعمیرات ایجاد کرد که با برنامه‌ریزی دقیق و روزانه، کلیه فعالیت‌ها در تمامی شیفت‌های کاری طبق گراف پیش‌بینی شده و بدون حادثه فردی یا تجهیزاتی اجرا و طی ۹ شبانه روز به اتمام رسید.

وی در انتها ضمن قدردانی از حمایت‌های معاون بهره‌برداری و معاون خرید و مدیر امور مهندسی‌های بهره‌برداری در اجرای کیفی تعمیرات افزود: لازم است از زحمات بی‌دریغ وشبانه روزی مدیر بخش فولادسازی وکلیه همکاران سختکوش این بخش در معاونت‌های مختلف مکانیک، برق، انرژی، اتوماسیون، دفترفنی و ... که در تمامی مراحل تعمیرات و در کنار نیروهای اجرایی مدیریت مهندسی نت حضور و مشارکت فعال داشتند، همچنین معاونت ساخت مدیریت مهندسی نت و شرکت توسعه صنعت لنجان، مدیریت‌های اجرایی و پشتیبانی تعمیرات از جمله مدیریت‌های تعمیرات و نوسازی راه و ساختمان، راهبری ماشین‌آلات، تولید وتوزیع برق، اتوماسیون و ارتباطات، HSE، خرید تجهیزات، سفارشات وکنترل کالا، بیمارستان شهیدمطهری، خدمات و امور رفاهی قدردانی نمود.

مهندس خواجوی مدیر بخش فولادسازی در خصوص تعمیرات اساسی ایستگاه ۶ ریخته گری در این باره گفت: ایستگاه شماره ۶ ریخته‌گری وظیفه تولید ۲۵درصد از شمش تولیدی کارخانه و ۵۰درصد از شمش صادراتی را بر عهده دارد و بدلیل اهمیت این ایستگاه، تعمیرات اساسی آن باید در کمترین زمان و با بالاترین کیفیت ممکن صورت می‌گرفت که با همت و تلاش شبانه‌روزی کلیه همکاران در مدیریت‌های مختلف این امر با بهترین کیفیت و در زمان برنامه‌ریزی شده انجام شد که بدینوسیله از کلیه همکارانی که در انجام این تعمیرات فعالیت داشتند تشکر و قدردانی می‌کنم.

مهندس هاشمی، سرپرست کارگاه ریخته‌گری نیز ضمن تشکر از کلیه همکاران مکانیک، برق، اتوماسیون و انرژی اظهار داشت: نکته با اهمیت در این تعمیرات تعویض اکران های قوسی سردکننده بود که برای اولین بار از زمان بهره‌برداری از این ایستگاه، با دقت و کیفیت بسیار بالا صورت پذیرفت.

مهندس محمدی مهندس تعمیرات مکانیک ایستگاه‌های ریخته‌گری فولادسازی، ضمن اشاره به اهم فعالیت‌های انجام شده در این تعمیرات مانند تعویض ۶ عدد اکران قوسی، تعویض ۷ عدد ستون زیر ریل رام نوسان، تعویض ۴ عدد ستون زیر بالک و همچنین تعویض سایر تجهیزات معیوب و سرویس کلیه تجهیزات ایستگاه از زحمات کلیه همکاران قدردانی نمود.

مهندس شمس، مهندس ارشد ریخته‌گری نیز اظهار داشت: این تعمیرات بدون هیچگونه توقفی در روند تولید و با بهره‌برداری از سایر ایستگاه‌های ریخته‌گری و با انجام کلیه تعهدات تولیدی در کمترین زمان ممکن صورت پذیرفت.

محمود شفیعی معاون تعمیرات تجهیزات مکانیکی مدیریت مهندسی نت در این ارتباط گفت: یکی از مهم‌ترین فعالیت‌هایی که جهت تعمیرات اساسی ایستگاه ۶ پیش‌بینی شده بود بازسازی یا Revamping سردکننده ایستگاه بود که درزمان تعمیرات کلیه تجهیزات سردکننده شامل تجهیزات مکانیکی، اسکلت فلزی، سقف و دیواره‌های بتنی به طور کامل تعویض و بازسازی شده وکلیه ضایعات داخل سردکننده اعم از پوسته‌های فلزی و باقیمانده‌های ذوب ازچندسال گذشته جمع آوری و به بیرون از سردکننده انتقال داده شدکه این حجم از فعالیت‌ها در تعمیرات اساسی مذکور در نوع خود بی سابقه بوده و باتوجه به زمان بسیارمحدود یک رکورد محسوب می شود.

لازم به ذکراست که کلیه فعالیت‌های مکانیکی تعریف شده جهت تعمیرات فوق به مدت ۶شبانه روز به طور کامل انجام شد و باقیمانده زمان گراف در اختیار مدیریت تعمیرات و نوسازی راه و ساختمان جهت بازساز ی سقف و دیواره‌های سردکننده و جمع آوری و انتقال ضایعات به بیرون، همچنین تست و راه‌اندازی تجهیزات ایستگاه درزمان راه اندازی بود. همچنین تعمیرات مشابه درایستگاه ریخته‌گری شماره ۳درسال گذشته به مدت ۱۲ شبانه روز انجام شد که انجام تعمیرات و بازسازی سردکننده ایستگاه ۶ به مدت ۹شبانه روز یک رکورد تعمیراتی محسوب می‌گردد.

مهندس حشمت الله جعفری نسب سرپرست کارگاه تعمیر تجهیزات در ادامه افزود: تعمیرات اساسی ریخته‌گری ۶ از روز سه شنبه ۲۷مهر ۱۴۰۰ شروع و در پایان شیفت سوم تاریخ ۴آبان ۱۴۰۰ تحویل نسوز و مکانیک بخش جهت راه‌اندازی داده شد. مدت زمان پیش‌بینی شده در گراف مصوب ۹شبانه روز و در حداقل زمان ممکن با کیفیت بالا در ۸ شبانه روز توسط پرسنل مجرب کارگاه تعمیرتجهیزات (۵۱) انجام شد که در نوع خود رکوردی بی نظیر است.

وی افزود: مدت زمان دمونتاژ تجهیزات در ۵ شیفت کاری (یک شیفت زودتر از گراف) انجام شد و۳ روز از گراف در اختیار مدیریت تعمیرات و نوسازی راه وساختمان جهت بازسازی اسکلت بتنی سرد کننده قرار داده شد. مونتاژ تجهیزات در ۳ شبانه روز با سرعت و دقت بالا که یک روز زودتر از گراف به اتمام رسید. لازم به ذکر است در طول مدت تعمیرات ریخته‌گری ۶ همزمان گراف تعمیرات جاری و فعالیت‌های مهم کارخانه نیز برنامه‌ریزی و اجرا شد.

اهم فعالیت های انجام شده در تعمیرات اساسی ریخته گری ۶  به شرح زیر بوده است:
۱-نفر ساعت اختصاص داده شده در تعمیرات به میزان ۱۲۴۰۰ نفر ساعت شامل فعالیت های مونتاژکاری، مکانیکی، جوشکاری، داربست بندی و نقشه برداری است
۲-دمونتاژ تجهیزات و نوسازی کامل سردکننده ریخته‌گری که مهم‌ترین و نقطه بحرانی در تعمیرات محسوب می‌شد
۳-دمونتاژ و مونتاژ شلنگ‌ها و لوله‌های آب داخل سردکننده
۴-دمونتاژ و تعویض رولیک‌ها و فیکس سکتورها ورگلاژ آنها با خطکش در داخل سردکننده به وزن تقریبی    ۲۱۰۰۰کیلوگرم
۵-بازسازی مونتاژ و تعویض کلیه پلیت‌های حفاظ‌های بین شاخه‌های داخل سردکننده
۶-تعویض لوله‌ها و والوهای آب داخل سردکننده
۷-دمونتاژ و سرویس و مونتاژ ۶ عدد کشاننده وگیربکس‌های کشاننده‌ها
۸-دمونتاژ و مونتاژ ۶ عدد رام‌های نوسان و گیربکس‌ها
۹-دمونتاژ و سند بلاست و مونتاژ ۷ شاخه ریل رام‌های نوسان
۱۰-نوسازی بالک و اسکلت فلزی داخل سردکننده
۱۱-نوسازی آجرگیر های نسوز داخل سردکننده
۱۲-تعویض ۸ عدد درب سردکننده
۱۳-بازسازی حفاظ‌ها و نرده‌ها و نشیمنگاه پاتیل فولاد وجوشکاری ترک‌های برج گردان، اصلاح صفحات لودسل
۱۴-تعویض حفاظ و جوشکاری شعله پوش‌های مشعل‌های چتری
۱۵-دمونتاژ و مونتاژ و رگلاژ تراورس وحفاظ‌ها و ناودانی‌های تاندیشکارها
۱۶-تعویض رولیک‌های ناحیه ترانسفرکار
۱۷-دمونتاژ و مونتاژ ماشین‌های برش و سرویس چرخ و گیربکس حرکتی هر ۶ شاخه
۱۸-دمونتاژسرویس و مونتاژ ارابه ها(تلشکی‌های) جمع‌کننده
۱۹-رگلاژ گام بردار و مهارکردن تیرهای متحرک و ثابت تعویض مهارکش‌ها وبازسازی حفاظ‌های بسترگام بردار
۲۰-تعویض سیلندرها وشیلنگ‌های بسترجمع‌کننده
۲۱-نوسازی نرده ها و حفاظ های بستر و سطح ریخته‌گری

همزمان با انجام تعمیرات مکانیکی، تعمیرات بخش انرژی ایستگاه ریخته گری ۶ توسط کارگاه تعمیرتجهیزات(۵۱) و شرکت توسعه صنعت انجام شد:
اهم فعالیت‌های انجام شده در بخش انرژی ایستگاه ریخته گری :
۱-تعویض کامل کانال مکنده بخار به همراه ساخت شاسی و تعویض حلزونی مکنده از سطح ریخته‌گری تا به روی سقف فولادسازی توسط کارگاه تعمیر تجهیزات(۵۱)
۲-تعویض ۲۴ عدد لوله‌های خرطومی رام نوسان توسط کارگاه تعمیر تجهیزات(۵۱)
۳- سرویس کلیه والوهای آب ایستگاه ریخته‌گری ۶ توسط کارگاه تعمیر تجهیزات(۵۱)
۴- تعویض لوله‌های استایاکی وافشانک‌های آب فیکس سکتورهای داخل سردکننده توسط کارگاه تعمیرتجهیزات (۵۱)
۵- تعویض لوله های آب داخل سردکننده (شرکت توسعه صنعت لنجان)

حامد محمدی سرپرست برنامه ریزی وپایش تعمیرات در این ارتباط افزود: اجرای فعالیت‌های سردکننده با توجه به تراکم شدید مسیر لوله‌های آب مدار باز و مدار بسته اکران‌های قوسی مجموعه سردکننده، قبل از آغاز تعمیرات مورد بررسی قرار گرفته و در طول تعمیرات با دقت تعویض شد. علاوه بر فعالیت‌های مکانیک و انرژی سرد کننده، سرویس سیستم‌های هیدرولیکی و سیستم گریس برج‌گردان و مکانیزم‌های حرکتی و بالابر تاندیشکار، دمونتاژ مجموعه مکنده بخار شماره(۱) و اصلاح شاسی آن، سرویس کشاننده‌ها، سرویس و تعویض قطعات ماشین‌های برش، بازسازی سیستم گریس TRT، تعویض یک عدد ارابه ترانسفرکار، تعویض کانال‌های خروجی مکنده بخار ضلع شمالی و فعالیت‌های اسکلت فلزی در کلیه نواحی ایستگاه ریخته‌گری، از مهم‌ترین فعالیت‌های اجرا شده در این تعمیرات ۹ شبانه روزه بوده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =