به گزارش ایراسین به نقل از تسنیم، حسین نیکونام، بااشاره به راهاندازی رسمی "سامانه جامع گردشگری سلامت" از تاریخ ۲۰ فروردین ماه سال آتی در ۳ استان، جزئیات این سامانه را تشریح و راهاندازی این سامانه را موجب تأثیرات مثبت فراوانی بر توسعه و بهبود کسبوکارهای گردشگری سلامت و افزایش سطح کیفیت خدمات این حوزه دانست.
وی با اشاره به رونمایی و بهرهبرداری از "سامانه جامع گردشگری سلامت" در جریان برگزاری نمایشگاه بینالمللی گردشگری در بهمن ماه سال جاری گفت: در حقیقت این سامانه یک پلتفرم جامع تخصصی در زمینه گردشگری سلامت است که بر اساس مصوبه هیئت وزیران تمامی دستگاههای متولی این حوزه شامل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، وزارت بهداشت، وزارت امور خارجه و وزارت کشور در این سامانه مشارکت داشته و خدمات خود را از طریق این بستر ارائه میدهند.
رئیس جامعه حرفهای گردشگری سلامت ایران با بیان اینکه علت مشارکت وزارت کشور در این سامانه ایفای نقش پلیس گذرنامه در زمینه ثبت ورود و خروج گردشگران ورودی حوزه سلامت به ایران است، تصریح کرد: این سامانه در حقیقت به مثابه یک هاپ گردشگری سلامت نقش تنظیمکننده روابط کلیه دستگاهها و نهادهای متولی اجرایی فعال در این حوزه را که مجموعاً با یکدیگر شورای راهبردی گردشگری سلامت را تشکیل میدهند، را برعهده دارد.
این فعال بخش خصوصی گردشگری سلامت با اشاره به اینکه دستگاههای مورد اشاره به شکل برخط و از طریق تبادل سرویسها و اطلاعات در قالب این پلتفرم نسبت به ارائه خدمات لازم و قابل ارائه میپردازند، بیان کرد: قاعدتاً این سامانه نقشی محوری در توسعه و مدیریت بهینه و پایدار حوزه گردشگری سلامت ایفا خواهد کرد.
دستیابی به آمار دقیق و شفاف از گردشگران سلامت با راهاندازی "سامانه جامع گردشگری سلامت"
نیکونام ادامه داد: یکی از ضعفها و نواقص عمده در حوزه گردشگری در هر دو سمت وزارتخانههای میراث فرهنگی و بهداشت نبود آماری مستند، مستدل و علمی است که متأسفانه عمده آمار و ارقام موجود در حوزه گردشگری سلامت صرفاً بر پایه حدسیات و یا آمارهای مراجعات جزئی به بیمارستان تهیه و تنظیم و ارائه میشود که در حقیقت تطابقی با آمارهای واقعی ندارد.
مطابق صحبتهای وی، بر اساس عملکرد این سامانه هر شخص بیماری که به عنوان گردشگر سلامت وارد کشورمان میشود یک کد منحصربهفرد و یکتا در این سامانه دریافت میکند که این کد خود به تنهایی مؤید اطلاعات بسیاری است که از جمله آن میتوان به نحوه ورود گردشگر از طریق هریک از آژانسها و یا شرکتهای مجوزدار گردشگری سلامت در این زمینه و بیمارستان پذیرشکننده وی اشاره کرد و همین امر قاعدتاً باعث افزایش شفافیت آمار و جامعیت میشود.
رئیس جامعه حرفهای گردشگری سلامت ایران یکی دیگر از مزایای راهاندازی این سامانه را تخصیص و ثبت یک پرونده پزشکی به گردشگر در این سامانه دانست و اظهار کرد: بر اساس مدل طراحی شده در این سامانه تمامی جزئیات پرونده پزشکی شخص بیمار به عنوان گردشگر سلامت در این سامانه ثبت و قابل پیگیری است و وی میتواند آن را حتی در صورت لزوم و به منظور اخذ مشاورههای پزشکی به دیگر پزشکان در داخل و خارج کشور ارائه کند. علاوه بر آن تمامی جزئیات از جمله صورتحسابهای پرداختی توسط بیمار نیز در این سامانه قابل مشاهده است.
کوتاه شدن دست دلالان از حوزه گردشگری سلامت
این فعال بخش خصوصی گردشگری سلامت نقطه قوت این پلتفرم را ساماندهی کامل دلالان و لیدرهای فعال در این حوزه عنوان کرد و افزود: فعالیت این دو طیف همواره و از دیرباز یک تهدید و در برخی موارد به عنوان فرصت بالقوه برای بازار گردشگری سلامت محسوب میشد که این سامانه با ساماندهی فعالیت دلالان، نقاط تهدید مطرح در این زمینه را از بین خواهد برد.
نیکونام در این باره توضیح داد: بر اساس طراحی این سامانه تمامی مترجمین و لیدرهای فعال در حوزه گردشگری سلامت باید الزاماً اطلاعات تمامی بیماران خود را در ذیل یک شرکت فعال در زمینه گردشگری سلامت ثبت و رجیستری کنند و جزئیات آن بدین نحو است که لیدر یا مترجم مربوطه بدواً خود را به هر تعداد از شرکتهای فعال در این حوزه که متمایل باشد معرفی میکند و بعد در صورت احراز و تأیید صلاحیت توسط نهاد بررسی کننده این امر که به صورت آنلاین از طریق این سامانه فعالیت میکند، میتواند از طریق آژانسهای فعال اقدام به جذب گردشگر سلامت و ارجاع آن به بیمارستانها و یا مراکز درمانی کند.
رئیس جامعه حرفهای گردشگری سلامت ایران یکی از نقاط مثبت بهبود در این سامانه را جلوگیری از امکان پذیرش و ارجاع مستقیم بیماران از سوی مترجمین و لیدرها دانست و تأکید کرد: بر اساس تفاهم نامه منعقد شده بین دو وزارتخانه میراث فرهنگی و بهداشت، بیمارستانها باید صرفاً از طریق یکی از شرکتهای فعال ثبت شده در این حوزه نسبت به پذیرش بیماران اقدام کنند.
این فعال بخش خصوصی گردشگری سلامت همچنین یادآوری کرد: بر اساس مقررات وضع شده در قالب این سامانه کلیه بیمارستانها و مراکز پزشکی مکلفند در صورت مراجعه و یا ارجاع یک بیمار اورژانسی بدواً نسبت به پذیرش وی اقدام کنند، اما بلافاصله ضمن ثبت اطلاعات کامل بیمار به عنوان گردشگر سلامت ورودی در این سامانه و معرفی وی به یکی از شرکتهای فعال در این حوزه و طرف قرارداد با بیمارستان، امور بعدی وی را از طریق همین پلتفرم پیگیری کنند.
نیکونام یکی از مزایای مهم این سامانه را ثبت دقیق اطلاعات مرتبط با بیماران و ایجاد امکان استخراج آمارهای دقیق و مستندی دانست که در درازمدت باعث میشود ضمن منطقی و واقعی شدن قیمت خدمات قابل ارائه در حوزه گردشگری سلامت، سطح کیفی این خدمات را نیز افزایش و ارتقا دهد.
وی در ادامه تصریح کرد: متأسفانه چالشی که همواره از سالیان گذشته تا کنون گریبانگیر حوزه گردشگری سلامت بوده است، فعالیت دلالان و لیدرهای غیرمجازی است که به دلیل نبود مرجع و نهاد نظارتی بر چگونگی عملکرد آنان و اخذ مبالغ بعضاً گزاف و خارج از بستر قانونی از گردشگران سلامت، شاهد نرخگذاری کاذب در این حوزه هستیم؛ اما با راهاندازی این سامانه و افزایش شفافیت شاهد واقعی شدن نرخها و نحوه قیمتگذاری خواهیم بود.
مطابق گفتههای رئیس جامعه حرفهای گردشگری سلامت ایران، افزون بر این مطلب قاعدتاً شاهد افزایش سطح کیفیت خدمات ارائه شده به بیماران نیز خواهیم بود؛ چراکه کلیه فرآیندهای پذیرش بیمار الزاماً باید از طریق شرکتهای فعال ثبتشده در این حوزه که در قالب شخصیت حقوقی تأسیس شده و قابل نظارت و بازرسی هستند، انجام پذیرد و طبعاً این شرکتها برخلاف دلالان که بیماران را با هدف کسب سود بیشتر به سمت مراکز و پزشکان با کیفیت پایین سوق میدادند، نسبت به ارجاع بیماران به مراکز درمانی قوی و کارآمد اقدام میکنند.
خدمات گران و بیکیفیت گردشگری سلامت در کشور در سایه جولان دلالان
این فعال بخش خصوصی گردشگری سلامت با تأکید بر اینکه مجموع هزینه خدمات ارائه شده در این حوزه از جمله خدمات هتلینگ، درمانی و ... در بستر قانونی نسبت به دیگر کشورهای منطقه بسیار پایین است، عنوان کرد: اما این موضوع در حالی است که دلالان و مراکز فاقد مجوز در حوزه گردشگری سلامت در چهارچوب غیرقانونی با ارجاع بیماران به مراکز درمانی فاقد کیفیت بالا، هزینههای چندبرابری نسبت به نرخگذاریهای مصوب در این حوزه و با هدف کسب سود بیشتر از بیماران دریافت میکنند که با راهاندازی این سامانه این امیدواری وجود دارد که به این نقیصه تا حد بسیاری زیادی با توجه به توضیحات ارائه شده مرتفع شود.
نیکونام با ابراز امیدواری نسبت به توسعه حوزه گردشگری سلامت با راهاندازی رسمی این سامانه گفت: به دلیل عدم وجود شفافیت و نظارت دستگاههای متولی مربوطه و جولان فعالیت دلالان در طول چندسال اخیر شاهد افت شدید این حوزه مهم از گردشگری در کشور بودیم، تا جایی که احتمال میرفت ظرف چند سال آینده حوزهای به نام گردشگری سلامت در کشور نداشته باشیم؛ اما این امیدواری وجود دارد که ظرف یک تا دو سال بعد از زمان راهاندازی این سامانه شاهد توسعه و رونق مجدد این حوزه مهم و حیاتی باشیم.
صدور ویزا برای بیماران افغانستانی به صورت مستقیم از کنسولگریها منتفی میشود
وی یکی از مشکلات و مصائب اساسی و مهم حوزه گردشگری سلامت را امکان صدور مستقیم ویزای درمانی توسط کنسولگریها برای بیماران کشور افغانستان دانست که باعث میشود عملاً شرکتهای خصوصی فعال مجوزدار در این حوزه از چرخه فرآیند جذب گردشگر سلامت حذف شوند که با راهاندازی این سامانه این معضل رفع میشود؛ چراکه مقرر شده تا وزارت امور خارجه از صدور ویزا به صورت مستقیم و رأسا از طریق کنسولگریها خودداری کند.
رئیس جامعه حرفهای گردشگری سلامت ایران با بیان اینکه طراحی و اجرای این سامانه از سوی وزارت میراث فرهنگی به عنوان متولی اصلی به شرکت "مادر تخصصی ایرانگردی و جهانگردی" این وزارتخانه تفویض شده است، خاطرنشان کرد: این سامانه در بهمن ماه سال جاری و همزمان با نمایشگاه تخصصی گردشگری رونمایی شد، اما بهرهبرداری و راهاندازی رسمی آن با توجه به در پیش بودن تعطیلات عید نوروزی به ۲۰ فرودین ماه سال آینده و پس از پایان تعطیلات نوروزی موکول شد و مقرر شده است تا ۳ استان خراسان رضوی، تهران و اردبیل به عنوان کاندیداهای اولیه اجرای این پلتفرم از تاریخ مذکور نسبت به ارائه خدمات گردشگری سلامت از مجرای این سامانه اقدام کنند.
ارسال نظر