غلامحسین بیابانی در گفت و گو با خبرنگار ایراسین در خصوص نقش رسانهها در حوزه مسئولیت اجتماعی اظهار کرد: رسانه سازمانی است که بیشترین تأثیر را در حوزهی مسئولیت اجتماعی دارد زیرا رسانهها حلقه رابط بین جامعه و سازمانها و یا مردم با مردم هستند.
وی ادامه داد: امروزه سازمانها برای ارائه خدمات بهتر به مشتریان و سازمانهای رسانهای برای جذب بیشتر مخاطب در حوزهی مسئولیت اجتماعی برنامهریزی میکنند و این مقوله مفهومی فراتر از قانون دارد و به نقشی مربوط میشود که سازمانها در بهتر شدن جامعه انجام میدهند.
دانش آموخته علوم ارتباطات بیان کرد: در واقع رسانهها با نظارتهای غیر مستقیم، مدل پاسخگویی را در سازمانها نهادینه میکنند و این مدل زمینهی مطالبه را فراهم میسازد. حال سازمانهایی که نوگرا باشند از این طرح استقبال میکنند و سازانهایی که در گذشته سیر میکنند پاسخگو نیستند و رسانهها را در مقابل خود میبینند.
وی افزود: برای اینکه رسانه به عنوان چشم و گوش جامعه عمل میکنند و خدمات آن، به جز آنچه را که امنیت ملی را خدشهدار نکند و حرکت در چارچوب قانون اساسی و ولایت فقیه باشد باید بر همه سازمانها، نظارت داشته باشد.
بیابانی با بیان اینکه رسانه تنها ابزاری است که در کنار سازمانها و نهادهای جامعه، میتوانند موضوعات آنها را گوشزد کند، گفت: بر این اساس رسانههای ارتباط جمعی، تا حدی مسئولیت ساخت و رشد اجتماعی، بر اساس پایبندی به حقوق دیگران را دارند.
وی معتقد است که رسانهها به عنوان حلقهی واسط بین مردم و نهادهای دولتی بهترین دستگاه کنترل سازمانها به حساب میایند. رسانهها میتوانند با حضور در تمام فعالیتهای نهادهای دولتی بر اساس چارچوبهای حاکم و ایدئولوژی موجود میزان انحراف سازمانها را به عنوان دستگاهی دلسوز و امین اطلاعرسانی نمایند. رسانهها با انعکاس و نقد ناهنجاری و آموزش هنجارها بر جامعه نظارت میکنند.
دانش آموخته علوم ارتباطات خاطر نشان کرد: رسانهها، کارکردهای مختلفی دارند و صاحبنظران ارتباطی نقشهای متعددی برای آنها قائل شدهاند از کلاسیکترین مطالعات انجام شده در این حوزه که متعلق به «هارولد لاسول و چارلز رایت» است. تا پژوهشهای معاصر همواره بر «نقش نظارتی» رسانهها به عنوان یکی از اصلیترین کارکردهای آنها تأکید شده است.
ارسال نظر