به گزارش ایراسین، محمدیاسر طیبنیا در نخستین جلسه کمیته مدیریت شرکت در سال جاری گفت: در سال ۱۴۰۲ با تمامی مشکلات و محدودیتها توانستیم با عنایت به الطاف خداوند و همکاری تمامی همکاران اهداف شرکت را بهخوبی و حتی در برخی موارد بیش از برنامههای ترسیمشده با تولید ۱۰.۲ میلیون تن فولاد خام در گروه فولاد مبارکه محقق کنیم. معتقدیم تمامی دستاوردهای سال گذشته و رکوردشکنیهای روزهای نخستین سال جاری حاصل تلاش جمعی قابلتقدیر همه کارکنان شرکت و سایر شرکتهای زیرمجموعه بوده است.
وی افزود: اتفاقی که در حال حاضر در فولاد مبارکه در حوزه تولید رخ داده و ما به آن افتخار میکنیم این است که در روزهای نخست سال که با تعطیلات زیادی روبهرو بودیم و هنوز بسیاری از افراد در سازمانها و محل کار خود مشغول کار نشده بودند، ما در فولاد مبارکه بر اساس برخی مبانی ارزشی، سال را با ثبت رکوردهای متعدد و پیدرپی شروع کردیم.
مدیرعامل فولاد مبارکه با تأکید بر لزوم حفظ آمادگی هرچه بیشترِ تمامی واحدهای سازمان برای تداوم روند تولید و تسریع در اجرای پروژههای توسعه در سال ۱۴۰۳ گفت: سال گذشته در همه حوزهها برای صنعتگران سال سختی بود و اگر میخواهیم به اهداف چالشی شرکت در سال ۱۴۰۳ دست یابیم، باید توجه داشته باشیم که مقام معظم رهبری شعار امسال را نیز با تمرکز بر رشد تولید معین فرمودهاند؛ بنابراین باید تمام تلاش خود را در این راستا به کار ببندیم.
وی گفت: وقتی یک مجموعه مانند فولاد مبارکه با ۱۰۰ درصد و حتی در برخی مواقع بیش از ۱۰۰ درصد ظرفیت خود در حال کار است، بدیهی است که هرگونه افزایش تولید کار بسیار سختی خواهد بود؛ ولی ما مصمم هستیم که چنانچه با محدودیتهای انرژی و مواد اولیه مواجه نباشیم، تولید ۱۱ میلیون فولاد خام را در گروه فولاد مبارکه محقق کنیم.
از همین ابتدای سال باید بر هزینهها و مصارف مدیریت بهینهای داشته باشیم
طیب نیا با اشاره به چالشهای مضاعفی که شرایط اقتصادی و سیاسی پیش روی تولیدکنندگان داخلی قرار خواهد داد، تصریح کرد: از همین ابتدای سال باید بر هزینهها و مصارف مدیریت بهینهای داشته باشیم تا بتوانیم بدون وارد کردن هرگونه توقف در روند پروژههای توسعه، در پایان سال اهداف سازمان را محقق کنیم.
وی با تأکید بر اینکه پروژههای توسعهای در دست اجر باید با قدرت دنبال شوند گفت: برای پروژههای در دست اقدام نیز باید استراتژی صحیح و مطلوبتری داشته باشیم. امروز پروژههای توسعه فولاد مبارکه ازلحاظ اجرا به نقطههای خوبی رسیدهاند و نباید اجازه دهیم عدم کنترل و مدیریت صحیح بر نقدینگیها، مصارف و هزینهها باعث توقف این پروژهها شود. این راهبرد برای تمامی شرکتهای زیرمجموعه نیز صادق است و آنها نیز باید همگام با استراتژیهای فولاد مبارکه بهعنوان شرکت مادر، پروژههای توسعه و تولید خود را مدیریت کنند.
تولید محصولات جدید دستاوردهای ارزشمندی برای کشور به همراه داشته است
مدیرعامل فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: خوشبختانه در سال گذشته توانستیم ۱۲ گرید جدید از انواع محصولات فولادی را که عمدتاً وارداتی بودند تولید کنیم. نکته حائز اهمیت در این زمینه این است که بعضاً ممکن است این سوال ایجاد شود که آیا تولید گریدهای جدید با هزینههایی که به سازمان تحمیل میکند مقرونبهصرفه است یا خیر. در پاسخ باید گفت قطعاً تولید این محصولات جدید دستاوردهای ارزشمندی برای کشور به همراه داشته است؛ چراکه اولاً گام بلندی در راستای نوآوری و فناوری برداشتهایم و دوم اینکه با تولید انبوه این قبیل محصولات و ارتقای دانش و تجربه همکاران در این فرایند، شاهد این خواهیم بود که تولید این محصولات برای شرکت و کشور ارزش اقتصادی زیادی به همراه خواهد داشت.
فولاد مبارکه نمونه بارزی از مشارکت مردم در امر تولید است
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به بخش دوم شعار راهبردی مقام معظم رهبری گفت: در این شعار چگونگی مشارکت دادن مردم در تولید مطرح است. در این خصوص باید گفت فولاد مبارکه نمونه بارزی از مشارکت مردم در امر تولید است؛ چراکه بسیاری از افراد حقیقی و حقوقی سهامدار این بنگاه اقتصادی عظیم هستند.
در همین ماههای ابتدایی باید نسبت به شناسایی چالشها و پیدا کردن راهکارهای عملیاتی کردن شعار اقدام نمائیم
به گفته مدیرعامل فولاد مبارکه، برای تحقق شعار سال در همین ماههای ابتدایی سال، باید نسبت به شناسایی چالشها و پیدا کردن راهکارهای عملیاتی کردن شعار اقدام نمائیم تا بتوانیم در پایان سال شاهد تحقق یافتن این شعار و نه بیاثر بودن و معطل ماندن آن باشیم. نهایتاً تا پایان اردیبهشتماه باید به جمعبندی برسیم که چگونه میتوانیم مشارکت حداکثری مردم در امر تولید و اجرای پروژههای توسعه فولاد مبارکه را محقق سازیم.
آنچه باعث شد در سال ۱۴۰۲ نیز رکورد سال ۱۴۰۱ را تکرار کنیم عاملی از جنس تجهیزات نیست
وی در ادامه سخنان خود به تشریح اهمیت و نقش فرهنگسازمانی در تعالی شرکت پرداخت و گفت: در حال حاضر، رقیب ما تحریمها و محدودیتها نیست. آنچه باعث شد در سال ۱۴۰۲ نیز رکورد سال ۱۴۰۱ را تکرار کنیم عاملی از جنس تجهیزات نیست؛ بلکه فرهنگسازمانی است که در مجموعه فولاد مبارکه شکل گرفته است. به خاطر داشته باشیم فرهنگ و استراتژی سازمانی به هم وابستهاند؛ بنابراین تحقق استراتژیها به فرهنگسازمانی وابسته است.
باید ببینیم فرهنگسازمانی ما چقدر با شعار راهبردی خلق ارزش مشترک با جامعه گرهخورده است
بنا بر اظهارات طیبنیا، وقتی در فلسفه وجودی سازمان از خلق ارزش مشترک با جامعه حرف میزنیم، باید ببینیم فرهنگسازمانی ما چقدر با این شعار راهبردی گره خورده است. باید به جایی برسیم که حتی کارکنان حاضر باشند بخشی از منابع مالی خود را در مسیر تحقق مسئولیتهای اجتماعی و در راستای فرهنگسازمانی هزینه کنند.
نباید اینگونه فکر کنیم که مسئول فرهنگسازمانی فقط یک واحد خاص در سازمان است
وی در همین زمینه عنوان کرد: وقتی از حضور شرکت در جمع ۲۰ شرکت برتر جهان صحبت میکنیم، باید ببینیم شاخصهای فرهنگسازمانی ما در کجای این عرصه قرار دارد یا وقتی از رشد کمّی و کیفی و بهرهوری و سایر اهداف صحبت میکنیم، باید از خود بپرسیم برای نیل به این اهداف جایگاه فرهنگ کجاست و کدامیک از مؤلفههای فرهنگی به ما کمک میکنند و کدامیک از آنها مانع رسیدن ما به اهداف میشوند. باید بدانیم خردهفرهنگهای سازمانی در چه جاهایی با ما چه خواهند کرد و اساساً جایگاه مدیران در توسعه این فرهنگ کجاست. باید درک کنیم بیشترین نقش در راهبرد مؤلفههای فرهنگی را چه کسانی در سازمان بر عهده دارند و چقدر وقت خود را صرف مقوله فرهنگسازمانی کردهایم. باید فرهنگ در فولاد مبارکه به یک مطالبه سازمانی در همه سطوح تبدیل شود. نباید فکر کنیم که مسئول فرهنگسازمانی فقط یک واحد خاص در سازمان است و همه ما بهاشتباه منتظر اقدام و اصلاح از سوی آن واحد باشیم. اگرچه کارکنان از مدیران و رهبران سازمان بهعنوان پیشران در ارتقای فرهنگسازمانی الگوبرداری میکنند، اما همه ما متولی و مسئول ارتقای فرهنگسازمانی هستیم. باید به جایی برسیم که در جریان حضور مدیرعامل و سایر معاونان و مدیران در خطوط تولید کارکنان از مدیرعامل و مدیریت شرکت درباره چگونگی روند اجرای پروژههای توسعه، فرایند تولید و برنامههای آن و سایر اهداف سازمان مطالبهگری کنند. اگر ارزشها بر سازمان حاکم شوند، کارکنان دائماً دغدغه مسائل سازمان، فرایند تولید و روند اجرای پروژههای توسعه را خواهند داشت؛ همچنان که در دوران ساخت شرکت، افراد با کمترین امکانات و چشمداشت و با در نظر گرفتن ارزشهای سازمانی، پای ساخت شرکت ایستادند.
اینکه روند تصمیمگیری در یک سازمان کُند است یا سازمان در مسیر افول قرار میگیرد ریشه در فرهنگ آن سازمان دارد
طیبنیا در ادامه سخنان خود گفت: از دیرباز نظم، رعایت دستورالعملهای کاری و نظاممند بودن فولاد مبارکه زبانزد بسیاری از سازمانهای داخلی و خارجی بوده است. این امر نشانه تثبیت فرهنگسازمانی در این شرکت بوده و امروز لازم است که این نگاه تقویت شود. اینکه روند تصمیمگیری در یک سازمان کُند است یا سازمان در مسیر افول قرار میگیرد ریشه در فرهنگ آن سازمان دارد. هر سازمانی فرهنگ خاص خود را دارد؛ برخی از آنها نتیجهگرا، رقابتپذیر، توسعهمحور و یا مجموعهای از این عوامل را در خود دیدهاند؛ بنابراین باید بر اساس اقتضای شرایط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی و بر اساس ظرفیتهای سازمان به جمعبندی برسیم که میخواهیم مثلاً تا افق ۱۴۱۰ چه فرهنگی بر سازمان حاکم باشد. نهفقط در شرایط سخت اقتصادی، بلکه همواره باید خردهفرهنگهای صرفهجویی، مصرف بهینه و کاهش هزینه موردتوجه قرار گیرد. به خاطر داشته باشیم صرفهجوییها و کاهش هزینهها از اعداد خُرد شروع و در مجموع به اعداد نجومی تبدیل میشوند.
بهطورقطع خردهفرهنگ شکرگزاری و قدردانی از دیگر مسیرهایی است که میتواند در ارتقای فرهنگسازمانی نقش داشته باشد
مدیرعامل فولاد مبارکه بر این باور است که در هر سازمان، مدیرعامل، معاونان و مدیران اولین کسانی هستند که باید دارای دیدگاه صرفهجویی و کاهش هزینه باشند. فقط در این صورت است که این خردهفرهنگ میتواند در سازمان تثبیت شود. هنر مدیریت وقتی خود را نشان میدهد که یک مدیر بتواند حداقل در مواجه با ۳ یا ۴ محدودیت بر مشکلات فائق آید و کار را انجام دهد. اگر فرهنگ کارآفرینی سازمانی و نوآوری و خستگیناپذیری در شرکتها حاکم نباشد، با مشکلات جدیتری مواجه خواهیم شد. بهطورقطع خردهفرهنگ شکرگزاری و قدردانی از دیگر عواملی است که میتواند در ارتقای فرهنگسازمانی مؤثر باشد. با تثبیت فرهنگ شکرگزاری مشاهده خواهیم کرد که رضایتمندی نزد همه افراد در سازمان نیز به شکل قابلتوجهی افزایش خواهد یافت.
نباید نگاه کارِ کارمندی بهجای فرهنگ غنی کارِ ارزشی در سازمان تثبیت شود
وی در ادامه افزود: همچنین خردهفرهنگ دغدغه ایمنی باید بیشازپیش شکل گیرد تا جایی که افراد بههیچعنوان به خود اجازه ندهند کار غیرایمن انجام دهند. اگر همه این خردهفرهنگها به یک فرهنگ جامع در سازمان تبدیل شود، میتوانیم در سازمان به تولید افتخار کنیم؛ در غیر این صورت از خود میپرسیم با چه هزینهای این تولید انجام شده است. نباید نگاه کارِ کارمندی بهجای فرهنگ غنی کارِ ارزشی در سازمان تثبیت شود. باید به جایی برسیم که فرهنگ غنی فولاد مبارکه نیز مانند سایر دستاوردهای شرکت بهعنوان یک الگو برای سایر سازمانهای کشور معرفی و عملیاتی شود. باید برای تحقق شعار سال در فولاد مبارکه و تمامی موارد یادشده جهتگیری ما «پایداری و نوآوری در تولید و توسعه و سرآمدی در فرهنگ» باشد.
گفتنی است در پایان این جلسه هریک از معاونان و مدیران نواحی مختلف شرکت گزارشهایی از عملکرد و چالشهای پیش روی خود مطرح کردند که موردتوجه مدیرعامل و سایر مدیران حاضر قرار گرفت.
ارسال نظر