بورس

بورس در هفته چهارم اردیبهشت ماه برای سومین هفته متوالی ریزشی بود تا بازدهی بازار سرمایه در سال ۱۴۰۳ منفی شود. ارزش معاملات خرد نیز مانند دو هفته قبل کمتر از ۴ هزار میلیارد تومان بود. فعالان بازار چشم‌انداز مثبتی نسبت به بورس برای هفته آینده ندارند ولی از احتمال توقف ریزش‌ قیمت سهام می‌گویند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت سهام در بازار سرمایه از ۲۲ تا ۲۶ اردیبهشت‌ماه برای سومین هفته متوالی ریزشی بود تا شاخص کل و شاخص کل هم‌وزن برآیند منفی به ثبت برسانند. کاهش قیمت‌ها در بازار سرمایه طی هفته چهارم اردیبهشت ماه به مراتب بیشتر از هفته‌های قبل بود. شاخص کل بورس در این بازه زمانی با ریزش ۲.۴۷ درصدی از ۲ میلیون و ۲۱۹ هزار تا ۲ میلیون و ۱۶۴ هزار واحد کاهش پیدا کرد.

سه هفته ریزشی بورس در اردیبهشت‌ماه /  پیش‌بینی بورس در خرداد ماه

شاخص کل با ریزش این هفته رکورد جدیدی از لحاظ تعداد روزهای نزولی متوالی به ثبت رساند و به تعبیر فعالان بازار اکنون در نزدیکی نخستین حمایت خود قرار دارد. ضمن اینکه با ریزش‌های این هفته بازدهی شاخص‌کل بورس در سال ۱۴۰۳ منفی شد. یکی از فعالان بازار در صفحه مجازی خود شاخص کل را این گونه تحلیل کرد: شاخص‌کل بیش از ۱۰ روز کاهشی بود با این حساب نباید انتظار داشت به یک‌باره صعودی شود احتمال اصلاح زمانی و کاهش تا سطوح ۲ میلیون و ۵۰ هزار واحد وجود دارد.

رصد صحبت‌های فعالان بازار سرمایه در شبکه‌های اجتماعی از چشم‌انداز ضعیف و منفی آنها نسبت به بورس در کوتاه مدت حکایت دارد. حتی کانال‌های پربازدید بورسی نیز تحلیل مثبتی برای کوتاه مدت ندارند و در انتظار اخبار حمایتی از سوی وزارت اقتصاد یا بانک‌مرکزی هستند. کاهش شدید ارزش معاملات در این هفته‌ها دامن‌گیر بسیاری از سهام شرکت‌های کوچک نیز شد و در نتیجه شاخص‌کل هم‌وزن را نیز نزولی کرد.

هفته چهارم اردیبهشت‌ماه شاخص کل هم‌وزن یکی از سنگین‌ترین ریزش‌ها در طول ماه‌های اخیر را تجربه کرد. این شاخص با افت ۳.۳۴ درصدی از ۷۳۸ هزار واحد تا ۷۱۴ هزار واحد کاهش یافت و اگر محدوده ۷۰۰ هزار واحد موفق به کنترل شاخص نشود احتمال ریزش تا محدوده ۶۵۰ هزار واحد وجود دارد.

سه هفته ریزشی بورس در اردیبهشت‌ماه /  پیش‌بینی بورس در خرداد ماه

آیا ریزش شاخص کل‌هم‌وزن با آغاز خردادماه متوقف خواهد شد؟ فعالان بازار در پاسخ به این سوال نیز چشم‌انداز مثبتی ندارند و بیشتر تحلیل‌ها به ادامه روند نزولی تاکید دارد ولی باید در نظر داشت اسفند ماه نیز وقتی شاخص کل هم‌وزن به این محدوده رسید با افزایش شدید تقاضا موج صعودی قوی از ۷۱۰ هزار تا ۷۷۰ هزار واحد ایجاد کرد. با این حال اکنون ارزش معاملات خرد آغاز روند صعودی در بازار سرمایه را تأیید نمی‌کند.

هفته چهارم اردیبهشت‌ماه برای سومین هفته متوالی میانگین ارزش معاملات خرد بازار سرمایه کمتر از ۴ هزار میلیارد تومان بود. شاخص‌ها از خروج پول از بازار و ورود پول به صندوق‌های درآمد ثابت حکایت می‌کند.

سه هفته ریزشی بورس در اردیبهشت‌ماه /  پیش‌بینی بورس در خرداد ماه

هفته چهارم اردیبهشت‌ماه میانگین ارزش معاملات خرد بورس با افزایش جزئی از ۳۵۰۸ به ۳,۶۵۸ میلیارد تومان رسید.

پیش‌بینی بورس در هفته پیش‌رو

روز چهارشنبه اخبار مثبت بسیاری برای بازار سرمایه منتشر شد. یکی از ریسک‌های بازار پیرامون اصلاح یک بند از قانون مالیات بر عایدی سرمایه برطرف شد. البته کاهش قیمت دلار در بازار آزاد به کانال ۵۹ هزار تومان برای شرکت‌های دلاری خبر خوبی نبود ولی جو بازار نسبت به روزهای قبل کمی مثبت شد. تحلیل‌گران بسیاری مدعی‌اند روند ریزشی قیمت سهام در این هفته متوقف خواهد شد. احتمال آغاز یک موج صعودی قوی در هفته پیش‌رو زیاد نیست ولی احتمال توقف روند ریزشی و آغاز اصلاح زمانی بیشتر از هر زمان دیگر وجود دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =