فردین آقا بزرگی

فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه گفت: درحال حاضر بخش کوچکی از شرایط فعلی بازار سرمایه متاثر از تحولات سیاسی، انتخابات و مسائل پیش‌رو است. در مقابل قیمت‌گذاری دستوری و محدودیت‌ دامنه نوسان دو درصدی بیش از هر مسئله‌ای بورس را تحت تاثیر قرار داده و نارضایتی سهام‌داران را به همراه دارد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، شاخص کل بازار سرمایه در اولین روز از هفته جاری با صعود هشت هزار و ۱۵۴ واحدی به سطح دو میلیون و ۹۴ هزار و ۲۳۳ واحد رسید تا شنبه‌ای سبز برای بورس رقم خورد. ولی سبزپوشی بازار سرمایه عمر کوتاهی داشت و دومین روز از هفته جاری با ریزش دسته جمعی نمادها همراه شد. در معاملات یکشنبه ۱۳ خرداد ماه ۱۴۰۳، شاخص کل بورس تهران شش هزار و ۸۰۷ واحد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح دو میلیون و ۸۷ هزار و ۲۷۲ واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با ریزش سه هزار و ۱۷۹ واحدی در ایستگاه ۶۸۱ هزار و ۵۶۲ واحدی قرار گرفت تا بورس سرخ پوش به استقبال تعطیلات برود.

نقش محدودیت دامنه نوسانات دو درصدی در شرایط فعلی بازار سرمایه

اگرچه رئیس سازمان برنامه و بودجه به تازگی از تصویب پنج مصوبه جدید برای حمایت بورس خبر داد. ولی اهالی بازار سرمایه بر این باورند تغییری در وضعیت این بازار تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری ایجاد نخواهد شد و تداوم سیاست محدودیت دامنه نوسان در محدوده دو درصدی نیز گواهی بر این موضوع است. فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه درباره تأثیرات اتفاقات سیاسی و انتخابات بر بازار سرمایه به خبرنگار ایراسین گفت: در حال حاضر بخش کوچکی از شرایط فعلی بازار سرمایه متأثر از تحولات سیاسی، تحریم‌ها، مسائل برون مرزی، انتخابات و مسائل پیش‌رو است. در مقابل مجموعه تصمیمات اقتصادی نابه‌سامان، غیر کارشناسی و ذی‌نفعانه به همراه انتشار اوراق بیشتر از میزان درج شده در بودجه و افزایش غیرقابل پیش‌بینی نرخ بهره دلایل اصلی رکود و عقب ماندگی بازار سرمایه نسبت به دیگر بازارها محسوب می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: جایگاه فعلی دولت در بدنه بورس و به جریان افتادن موضوعات پیرامون قیمت‌گذاری دستوری و محدودیت دامنه نوسان دو درصدی بیش از مسئله انتخابات بورس را تحت تأثیر قرار داده است. تا جایی که گزارش‌های مالی شرکت‌های پالایشی به طور متوسط از کاهش ۵۰ درصدی سود آن‌ها نسبت به دوره مشابه حکایت دارد. از این رو محدودیت نوسانات بورس بیش از هر موضوع دیگری بر بازار تأثیر دارد.

آقابزرگی با اشاره به نارضایتی سهام‌داران از اعمال محدودیت نوسانات دو درصدی در بورس توضیح داد: متأسفانه محدودیت نوسانات دو درصدی باعث ایجاد شرایطی شده تا سرمایه‌گذاران در فروش سهام با یکدیگر رقابت کنند و در تلاش‌اند هرچه زودتر از این بازار خارج شوند. به دنبال این موضوع ما شاهد خروج مقدار زیادی پول حقیقی و کاهش ارزش معاملات طی روزهای اخیر هستیم.

به اعتقاد این کارشناس بازار سرمایه مقام ناظر بورس باید به جای مکاتبات و جلسات از طریق قانونی از حقوق سهام‌داران دفاع کند. آقابزرگی در این رابطه بیان داشت: تا زمانی که شرایط حضور بخش خصوصی و کوچک سازی دولت طبق اصل ۴۴ قانون اساسی مهیا نشود، وضعیت بورس به همین منوال ادامه خواهد یافت. در حقیقت باید بستر مشارکت بخش خصوصی و کوچک سازی دولت با جدیت و سرعت تمام فراهم شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =