بورس

سومین هفته متوالی میانگین ارزش معاملات خرد بازار سرمایه کمتر از ۳ هزار میلیارد تومان بود. فعالان بازار در شبکه‌های اجتماعی نوشتند بورس با این ارزش معاملات در رکود کامل قرار دارد. سال گذشته هفته اول و دوم خرداد ماه میانگین ارزش معاملات بازار سرمایه بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان بود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، یک سال قبل در هفته اول و دوم خردادماه میانگین ارزش معاملات خرد بازار سرمایه به ترتیب برابر با ۱۲,۶۰۷ و ۱۰,۲۶۶ میلیارد تومان بود و هفته سوم خرداد ۱۴۰۲ به ۷,۵۸۱ میلیارد تومان کاهش یافت ولی در ۳ هفته ابتدایی خرداد ماه در سال ۱۴۰۳ میانگین ارزش معاملات خرد بازار سرمایه کمتر از ۳ هزار میلیارد تومان بود. این مقدار پایین‌ترین ارزش معاملات در طول یک سال اخیر است. روزبه شریعتی کارشناسان بازار سرمایه دراین‌باره به خبرنگار ایراسین گفت: ارزش معاملات کمتر از ۳ هزار میلیارد تومان شبیه به ارزش معاملات ۱۰۰ میلیاردی در سال ۱۳۹۲ است. فعالان بازار نیز در شبکه‌های اجتماعی نیز این حجم معاملات را برابر با رکود معنی می‌کنند. یکی از فعالان بازار در صفحه شبکه اجتماعی خود نوشت: حجم معاملات کمتر از ۴ هزار میلیارد تومان یعنی بازار در رکود مطلق است.

میانگین ارزش معاملات خرد بازار سرمایه از ابتدای اردیبهشت‌ماه نزولی شد و از بالای ۵ هزار میلیارد تومان به زیر ۴ هزار میلیارد تومان رسید و در سرانجام با آغاز خردادماه در کانال کمتر از ۳ هزار میلیارد تومان جا خوش کرد.

بازار سرمایه به رکود فرو رفت؟ / پیش‌بینی بازار سرمایه در هفته پایانی خرداد

با افت ارزش معاملات خرد در بازار سرمایه نوسانات هفتگی شاخص‌کل و شاخص کم‌هم‌وزن نیز کاهش یافته است. شاخص کل بازار سرمایه در بازه زمانی ۱۹ تا ۲۳ خردادماه برای هفتمین هفته متوالی بازدهی منفی به ثبت رساند. شاخص کل در هفته مورد بررسی با کاهش ۰.۲۵ درصدی از ۲ میلیون و ۸۱ هزار واحد به ۲ میلیون و ۷۵ هزار واحد رسید.

بازار سرمایه به رکود فرو رفت؟ / پیش‌بینی بازار سرمایه در هفته پایانی خرداد

شاخص کل روند ریزشی هفته‌های گذشته را در محدوده تکنیکالی مهمی متوقف کرده است. خرداد ۹۹ بازار سرمایه از محدوده ۲ میلیون و ۷۰ هزار واحد ریزشی شد. به تعبیر فعالان بازار با شکست این محدوده اکنون ۲ میلیون و ۷۰ هزار واحد نقش حمایتی برای توقف ریزش بازار سرمایه را بازی می‌کند. برخی از فعالان بازار سرمایه مدعی‌اند روند ریزش قیمت‌ها در این محدوده متوقف خواهد شد یا دست‌کم باید شاهد ثبات قیمتی در این بازه باشیم. شاخص کل هم‌وزن نیز مانند شاخص کل به یک محدوده حمایتی نزدیک شده‌است ولی هنوز فاصله زیادی تا سقف قیمتی سال ۱۳۹۹ دارد.

شاخص کل هم‌وزن در بازه زمانی ۱۹ تا ۲۳ خرداد ماه برای هفتمین هفته متوالی کاهشی بود. شاخص کل هم وزن با افت ۰.۹۱ درصدی از ۶۷۹ هزار واحد به ۶۷۲ هزار واحد رسید و اکنون در نزدیکی محدوده حمایتی ۶۶۰ هزار واحد قرار دارد.

بازار سرمایه به رکود فرو رفت؟ / پیش‌بینی بازار سرمایه در هفته پایانی خرداد

سقف شاخص کل هم‌وزن در مرداد ۱۳۹۹ پیش از ریزش به سقف ۵۳۷ هزار واحد رسیده بود. یکی از فعالان بازار سرمایه در صفحه اجتماعی خود شاخص کل هم‌وزن را اینگونه تحلیل کرد: اگر شاخص در کف ۶۴۰ هزار واحد را از دست بدهد تا ۵۳۷ هزار واحد یعنی سقف تا ۱۳۹۹ هیچ مانع تکنیکالی ندارد. با وجود چشم‌انداز منفی برخی از فعالان بازار سرمایه تا کنون شاخص کل و شاخص کل هم‌وزن به کف‌های حمایتی واکنش مثبتی نشان داده‌اند و احتمال توقف ریزش در همین محدوده وجود دارد. بسیاری از فعالان بازار سرمایه روند این شاخص‌ها در هفته پایانی خردادماه را ثابت و کم نوسان پیش‌بینی می‌کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =