هومن عمیدی

هومن عمیدی، کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: اخبار خوبی از سوی بانک مرکزی درخصوص بازگشت سود بانکی به نرخ قبلی به گوش می‌رسد. بازار سرمایه به قدر کافی روزهای نزولی تجربه کرد و اکنون سهام قیمت ارزنده‌ای دارند. با بازگشت سود بانکی به نرخ سابق می‌توان به آینده بورس امیدوار بود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، بازار سرمایه از آخرین روزهای اردیبهشت ماه وارد فاز نزولی شد و رکود بی‌سابقه‌ای را تجربه کرد تا بسیاری از نمادها در صف فروش قفل شوند. سقوط پی‌درپی شاخص کل بازار سرمایه در هفته نخست خرداد ۱۴۰۳ موجب شد سازمان بورس و اوراق بهادار دامنه نوسان مثبت و منفی دو درصدی برای معاملات سهام شرکت‌های بورسی و فرابورسی و مثبت و منفی چهار درصدی برای صندوق‌های سهامی تعیین کند. ولی آیا کاهش دامنه نوسانات به دو درصد، بازار سرمایه را سربه‌راه می‌کند؟

هومن عمیدی، کارشناس بازار سرمایه درباره تعیین دامنه نوسان دو درصدی برای بورس به خبرنگار ایراسین می‌گوید: گاهی تصمیمات برای حل مشکلات و گاهی برای کمتر شدن یا به تعویق انداختن مشکلات اتخاذ می‌شود. تغییر دامنه نوسانات بورس نیز دردی را از بازار دوا نمی‌کند بلکه سبب طولانی‌تر شدن سیکل اصلاح بازار می‌شود و به نوعی سهام‌داران زیان کمتری می‌بینند. ما در طول سال‌های گذشته نیز تجربه کاهش دامنه نوسانات بورس را داشته‌ایم و این اقدامی تأثیری بر روند کلی بازار نمی‌گذارد.

عمیدی ادامه می‌دهد: تغییر دامنه نوسانات بورس سبب طولانی و عمیق‌تر شدن اصلاحات قیمتی می‌شود. اتخاذ چنین تصمیمی نشان می‌دهد متولیان بازار برنامه‌ای برای تغییر و تحولات بورس دارند که اجرای این برنامه‌ها زمان‌بر است. درنتیجه با تغییر دامنه نوسانات بورس به نوعی برای خود زمان می‌خرند. متولیان بازار تمایلی به افت چشمگیر شاخص کل ندارند و در تلاش‌اند محدوده دو میلیون واحدی حفظ شود.

سایه شوم سود بانکی از سر بازار سرمایه کنار می‌رود

روز گذشته هر دو شاخص اصلی تالار شیشه‌ای قامتی سبز به خود گرفتند و نامه بانک مرکزی به منظور بازگشت نرخ سود سپرده‌گذاری بانک‌ها به قانون، جانی دوباره به بورس بخشید تا در عرض یک روز صف‌های فروش به صف خرید تغییر کند. شاخص کل بازار سرمایه در هشتمین روز از خرداد سال جاری با رشد ۱۱ هزار و ۷۱۵ واحدی معادل ۰.۵۷ درصد به سطح دو میلیون و ۶۹ هزار واحد بازگشت. شاخص هم‌وزن نیز در مسیر صعودی پیشروی کرد و با رشد هزار و ۱۵۴ واحدی در ایستگاه ۶۸۱ هزار واحد قرار گرفت.

بازگشت امید به بازار سرمایه

عمیدی درباره تصمیمات جدید بانک مرکزی در رابطه با سود بانکی و تأثیر آن بر بازار توضیح می‌دهد: بازار سرمایه به اندازه کافی روزهای نزولی تجربه کرده است و شاهد روند اصلاحی در این بازار بوده‌ایم. اکنون این بازار هم از نظر زمانی و هم قیمتی به نقاط خوبی رسیده است و سهام قیمت ارزنده‌ای دارند. ولی مسئله اصلی و حائز اهمیت سیاست‌گذاری در خصوص این بازار است.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به تصمیمات اخیر بانک مرکزی خاطرنشان می‌کند: خوشبختانه اخبار خوبی از سوی بانک مرکزی درباره بازگشت سود بانکی به نرخ قبلی به گوش می‌رسد. با بازگشت سود بانکی به نرخ سابق می‌توان به آینده بورس امیدوار بود و این تصمیم محرک قوی برای بازار سرمایه به شمار می‌رود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =