بورس

بورس در هفته اول خردادماه به ریزش ادامه داد و میانگین ارزش معاملات خرد با کاهش بیش از ۲۰ درصدی به ۲۵۱۴ میلیارد تومان، پایین‌ترین مقدار در یک سال گذشته رسید. با این حال در دو روز پایانی هفته انتشار اخبار مثبت از بانک‌مرکزی و وزارت اقتصاد شاخص کل بورس را صعودی کرد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، میانگین ارزش معاملات خرد بازار سرمایه در هفته اول خرداد ماه ۱۴۰۲ برابر با ۱۲,۶۰۷ میلیارد تومان بود ولی این عدد در هفته اول خرداد ۱۴۰۳ به ۲,۵۱۴ میلیارد تومان سقوط کرد. این مقدار پایین‌ترین میانگین ارزش معاملات خرد بازار سرمایه در طول ۱ سال اخیر است. اگرچه برخی کاهش دامنه بورس را در افت ارزش معاملات خرد دخیل می‌دانند ولی شاخص کل و شاخص کم هم‌وزن بورس در بهار ۱۴۰۳ تاکنون بازدهی منفی به ثبت رسانده‌اند.

بورس دو روز پایانی هفته جان گرفت/ پیش‌بینی بورس تا نیمه خرداد

میانگین ارزش معاملات خرد بورس از هفته اول اردیبهشت ماه نزولی بود و در این مدت بیش از ۵۰ درصد کاهش یافت. هفته اول خردادماه نیز میانگین ارزش معاملات خرد نسبت به هفته آخر اردیبهشت ماه بیش از ۲۰ درصد کاهش یافت. نتیجه افت ارزش معاملات نیز عقب نشینی شاخص‌کل تا سطح ۲ میلیون و ۶۰ هزار واحد بود. هفته اول خرداد ماه شاخص کل با افت ۱.۳۲ درصدی از ۲ میلیون و ۱۱۴ هزار واحد به ۲ میلیون و ۸۶ هزار واحد رسید. البته در میانه هفته شاخص کل سطح ۲ میلیون ۶۰ هزار واحد را نیز تجربه کرد.

بورس دو روز پایانی هفته جان گرفت/ پیش‌بینی بورس تا نیمه خرداد

طی دو روز پایانی هفته با اقدامات جدید بانک مرکزی در کاهش سود سپرده‌ها و انتشار اخباری مبنی بر الزامی شدن تجدید ارزیابی هر ۳ سال یک مرتبه منجر به واکنش مثبت بازار سرمایه شد. بانک مرکزی روز دوشنبه طی بخشنامه‌ای به بانک‌ها دستور داد سود سپرده‌ها را از سقف مشخص شده افزایش ندهند. سپس در روز سه شنبه نرخ سود اوراق اخزا نیز کاهش پیدا کرد. بازار سرمایه به این خبر واکنش مثبتی داشت. در روز چهارشنبه با انتشار اخباری مبنی بر کاهش مدت الزام به تجدید ارزیابی عطش برای خرید سهام برخی از شرکت‌ها به خصوص خودروسازان افزایش یافت. بررسی واکنش فعالان بازار در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد آنها در پایان هفته نسبت به آینده بازار تحلیل‌های خوشبینانه‌ای داشتند.

این خوشبینی با مثبت شدن شاخص کل هم‌وزن در دو روز پایانی هفته همراه شد، اگرچه بازدهی این شاخص نیز در هفته اول خرداد ماه منفی بود. شاخص کل هم‌وزن این هفته با کاهش ۱.۲۴ درصدی از ۶۹۳ هزار واحد تا ۶۸۵ هزار واحد ریخت.

بورس دو روز پایانی هفته جان گرفت/ پیش‌بینی بورس تا نیمه خرداد

هفته اول خردادماه شاخص‌کل هم‌وزن به پایین‌ترین سطح در طول ۶ ماه گذشته رسید و با وجود چشم‌انداز مثبت به رشد بورس در هفته‌های پیش‌رو، برخی از فعالان بازار عقیده دارند احتمال کاهش شاخص کل هم‌وزن تا سطح ۶۶۰ هزار واحد وجود دارد.

پیش‌بینی بورس برای هفته دوم خرداد

آیا بورس روند ریزشی بورس به پایان رسید و اکنون باید در انتظار رشد قیمت‌ها باشیم؟ فعالان بازار در شبکه‌های اجتماعی پاسخ متفاوتی برای این سوال داشتند. یکی از کاربران در این باره نوشت: اخبار منتشر شده به خصوص در مورد تجدید ارزیابی شاخص کل بورس را مانند موشک به سمت بالا پرتاب می‌کند. در مقابل برخی معتقدند رشد بورس در کوتاه مدت ممکن نیست. یکی از کاربران دراین‌باره نوشت: پس از آن همه ریزش نباید انتظار داشته باشید بورس یک شبه صعودی شود، به خصوص اینکه سیاست‌های اقتصادی تا پایان انتخابات ریاست جمهوری شفاف نمی‌شود. افراد زیادی معتقدند بورس تا پایان انتخابات رشد یا نزول قابل توجهی ندارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =