• ۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۴۲
  • کد خبر: 54554
  • readingTime: ۲ دقیقه
نفت

سازمان‌های هواشناسی پیش‌بینی کرده‌اند در هفته‌های آینده دمای هوا در اروپا بیش از حد نرمال افزایش پیدا می‌کند و به دنبال آن قیمت گاز جهش بیش از ۱۰ درصدی به ثبت می‌رساند. در مقابل ادامه سیاست‌های انقباضی آمریکا مانع از رشد قیمت‌ها در بازار نفت شد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، بازار انرژی در معاملات هفته گذشته به دو بخش تقسیم می‌شد. در دسته اول قیمت نفت و بنزین کاهشی شد و در دسته دوم قیمت گاز در اروپا به شدت افزایش یافت. قیمت زغال‌سنگ نیز روند نزولی دو هفته گذشته خود را متوقف کرد و این هفته بر مدار صعود قرار گرفت. نوسانات ماهانه و هفتگی قیمت‌ها در بازار انرژی به صورت نمودار زیر است:

جهش قیمت گاز در اروپا

در معاملات این هفته قیمت نفت برنت تا ۸۲ دلار کاهش پیدا کرد تا در مجموع برآیند قیمت نفت برنت در ماه گذشته بیش از ۶ درصد منفی باشد. در صورتجلسه اخیر FOMC برخی از مقامات فدرال رزرو بر احتمال افزایش نرخ بهره در صورت تداوم شرایط تورمی تاکید کردند و به تعبیر کارشناسان این مسئله منجر به منفی شدن چشم‌انداز قیمت نفت شد. ضمن اینکه ذخایر نفت آمریکا در طول هفته گذشته افزایش یافته است. اکنون فعالان بازار نفت در انتظار جلسه اوپک پلاس در هفته پیش‌رو هستند. همچنان چشم‌انداز مثبتی از افزایش تقاضا و رشد قیمت نفت در آینده نزدیک وجود ندارد. رویترز در گزارشی مدعی شد اگر تحرک خاصی در سمت تقاضا رخ ندهد باید منتظر کاهش قیمت نفت به ۸۰ دلار و سپس کانال ۷۰ دلار باشیم. این گزارش‌ها قیمت گاز طبیعی را نیز پس از چند هفته نزولی کرد.

برآیند قیمت گاز در معاملات هفته گذشته ۴.۶۸ درصد منفی است ولی قیمت گاز طبیعی در ماه گذشته بیش از ۲۶ درصد افزایش یافت ولی در اروپا شرایط به گونه دیگری رقم خورد تا قیمت گاز صعود چشم‌گیری را تجربه کند. قیمت گاز در اروپا و انگلیس طی هفته گذشته به ترتیب ۱۰.۳۹% و ۱۰.۱۶% افزایش یافت. پیش‌بینی می‌شود دمای هوا در اروپا طی هفته‌های آینده بیشتر از حد معمول باشد. این مسئله در کنار احتمال اختلال در عرضه گاز باعث شد قیمت‌ها جهش هفتگی قابل ملاحظه‌ای را به ثبت برسانند.

این هفته قیمت گاز در اروپا حتی به بیش از ۳۶ یورو در هر مگاوات ساعت رسید ولی در روز پایانی هفته به کمتر از ۳۴ یورو در هر مگاوات ساعت کاهش پیدا کرد.

جهش قیمت گاز در اروپا

روند صعودی قیمت گاز اروپا از ماه فوریه ۲۰۲۴ آغاز شد و همچنان ادامه دارد. آب و هوای معتدل در فصل زمستان در کنار افزایش عرضه دلیلی شد تا قیمت گاز در نیمه سرد سال نزولی باشد ولی در ماه‌های گذشته قیمت گاز روند صعودی قدرتمندی را آغاز نموده است. همزمان با این اتفاق قیمت زغال‌سنگ نیز افزایش یافت.

گزارش‌ها نشان می‌دهد تقاضا برای زغال‌سنگ با هدف تولید برق در هند و چین افزایش یافته است. دولت چین در ماه‌های گذشته با اقدامات مختلف در تلاش بود تا قیمت‌ها در این بازار را کنترل کند. با این حال رشد تقاضا قیمت‌ها را تا ۱۴۵ دلار به ازای هر تن افزایش داد و هفته گذشته نیز قیمت زغال‌سنگ ۰.۸۱% افزایش یافت. گزارش‌ها نشان می‌دهد دولت چین با اقدامات مختلف مانع از افزایش قیمت زغال‌سنگ می‌شود ولی با افزایش دمای هوا احتمال رشد قیمت زغال‌سنگ مانند گاز اروپا وجود دارد، اگرچه در بازار نفت خبری از رشد تقاضا نیست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =