• ۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۲
  • کد خبر: 54857
  • readingTime: ۱ دقیقه
خورشید

پژوهشی که به‌تازگی انجام شده نشان می‌دهد فعالیت‌های آتشفشانی در سیاره زهره، از آنچه قبلاً تصور می‌شد بیشتر است.

به گزارش ایراسین و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی فیز، پژوهش جدید دانشمندانِ یکی از دانشگاه‌های ایتالیا نشان می‌دهد سیاره زهره که ناهید یا ونوس نیز نامیده می‌شود، در حال حاضر احتمالاً از نظر آتشفشانی فعال است.

این پژوهش بر روی داده‌هایی انجام شده که بیش از ۳۰ سال پیش از سیاره یادشده جمع‌آوری شده بود.

این کشف حاکی از این است که فعالیت‌های آتشفشانی در حال حاضر فعال و گسترده‌تر از چیزی است که قبلاً تصور می‌شد. البته قبلاً هم شواهدی غیرمستقیم مبنی بر فعالیت‌های آتشفشانی در زهره وجود داشت که کشف جدید، آن‌ها را تأیید می‌کند.

این مدل سه‌بعدی که با رایانه ایجاد شده است، آتشفشان سیف مونس (Sif Mons) در سیاره زهره را نشان می‌دهد که دارای نشانه‌هایی مبنی‌بر فعالیت مداوم است.

سیاره زهره را گاهی خواهر دوقلوی زمین می‌نامند. این سیاره فقط کمی کوچک‌تر از زمین است و بیشترِ جَو آن را دی‌اکسید کربن تشکیل می‌دهد. زهره دارای اثر گلخانه‌ای عظیم و دمای سطح حدود ۴۶۵ درجه سانتیگراد (۸۷۰ درجه فارنهایت) است.

میلیاردها سال پیش، احتمالاً سطح و جَو زهره به زمین امروزی شبیه بود و در آن، آب (به شکل مایع) وجود داشت؛ اما گرمای دائمی خورشید و فعالیت‌های آتشفشانی، دما را به اندازه‌ای افزایش داد که همه آب این سیاره را تبخیر کرد و به اثر گلخانه‌ای منجر شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =