سنگ آهن

تاجران چینی از ژانویه تا می۲۰۲۴ حدود ۵۱۳.۷۴۶ میلیون تن سنگ آهن و گندله وارد کشور خود کرده‌اند که بیانگر رشد واردات ۴۸۱.۰۳میلیون تنی یا هفت درصدی در مقایسه با مدت مشابه در سال۲۰۲۳ است. ثبات قیمت سنگ آهن و بهبود شاخص‌های کلان چین ازجمله عوامل تاثیرگذار بر افزایش واردات این محصول محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، میزان واردات سنگ آهن چین از ژانویه تا می ۲۰۲۴ نسبت به مدت مشابه سال گذشته هفت درصد افزایش یافت. طبق آمار منتشر شده از سوی اداره کل گمرک چین، ۵۱۳.۷۴۶ میلیون تن سنگ آهن و گندله از ابتدای ژانویه تا پایان ماه می سال جاری وارد این کشور شد که نشان‌دهنده رشد ۴۸۱.۰۳ میلیون تنی در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۲۳ است.

رشد هفت درصدی واردات سنگ آهن چین در پنج ماه نخست ۲۰۲۴

عوامل مؤثر بر واردات سنگ آهن چین

بررسی‌ها نشان می‌دهد میزان تولید فولاد خام در این کشور با وجود افت تقاضا تغییر چشمگیری نکرده است و فولادسازان چینی از ژانویه تا می ۲۰۲۴ حدود ۳۴۳.۷ میلیون تن فولاد خام تولید کردند که این میزان تنها از افت جزئی سه درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۳ حکایت می‌کند. از سوی دیگر بازار جهانی سنگ آهن در طول سال ۲۰۲۴ از ثبات نسبی برخوردار بود، به‌طوری که چینی‌ها در پنج ماه ابتدایی سال ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ در ازای خرید هر تن سنگ آهن به ترتیب ۱۱۹.۶ دلار و ۱۱۹.۸ دلار می‌پرداختند. از این رو تقاضا برای سنگ آهن از سوی فولادسازان چینی در طول سال جاری به دلیل ثبات قیمت‌ها روند صعودی به خود گرفت.

در ادامه باید به بهبود شاخص‌های کلان چین به عنوان عاملی تأثیرگذار بر افزایش واردات سنگ آهن اشاره کرد. بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی دولت چین شاخص‌های کلان این کشور در سه ماه ابتدایی سال ۲۰۲۴ نسبت به سال گذشته به میزان قابل توجهی بهبود یافت. به دنبال این موضوع تقاضا برای محصولات فولادی از سوی بخش‌هایی مانند خودروسازی برخلاف حوزه املاک و مستغلات روند رو به رشد به خود گرفت. درنتیجه فولادسازان چینی به واردات سنگ آهن خود سرعت بخشیدند.

چشم‌انداز واردات سنگ آهن در پنج ماه دوم ۲۰۲۴

بانک مرکزی چین در ۱۸ می‌نرخ بهره وام‌های صندوق تأمین مسکن را ۰.۲۵ درصد کاهش داد که این اقدام تأثیرات مثبتی بر بازار مسکن این کشور به همراه دارد و فعالان حوزه ساخت‌وساز در چین آینده‌ای مطلوب برای بازار و به تبع صنعت فولاد این کشور پیش‌بینی می‌کنند. در مقابل فولادسازان چینی معتقدند میزان واردات سنگ آهن چین در روزهای آتی با کاهش همراه خواهد شد و انتظار نمی‌رود تغییری در میزان تقاضا برای محصولات فولادی از سوی حوزه مسکن رخ دهد. همچنین فولادسازان این کشور بر این باورند کاهش قیمت محصولات فولادی طی روزهای اخیر بر حاشیه سود کارخانه‌های فولادی تأثیرگذار است. بنابراین تاجران چینی با توجه به ابهامات درباره رشد تقاضا برای فولاد از سوی حوزه مسکن و مستغلات این کشور و شرایط اقتصادی دولت چین، وارد فاز احتیاط شده و میزان واردات سنگ آهن خود را بالا نخواهند برد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =