کوره بلند

فولادسازان چینی از میزان بهره برداری خود از ظرفیت کارخانه‌های کوره بلند چین در طول ماه ژوئن کاستند. آن‌ها مدعی‌اند هزینه استهلاک کوره‌ها در شرایط فعلی بیشتر از درآمد کارخانه‌هاست و تولید فولاد در چین به دلیل عدم تناسب بین هزینه‌های تولید و درآمد عایدی صرفه اقتصادی ندارد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، فولادسازان چینی از میزان تولید خود در کارخانه‌های کوره بلند با شروع ماه ژوئن کاستند. بر این اساس میانگین نرخ بهره برداری از ظرفیت کارخانه‌های کوره بلند (BF) طی ۳۱ می تا ۶ ژوئن ۸۸.۱۴ درصد بود که نشان‌دهنده افت ۰.۰۳ درصدی نسبت به هفته آخر ماه می است. همچنین این روند نزولی تولید در دومین هفته ماه ژوئن نیز ادامه یافت و میزان بهره برداری فولادسازان چینی از کارخانه‌های کوره بلند در طول ۶ تا ۱۱ ماه ژوئن به طور میانگین ۵/‏۸۱ درصد‬ برآورد شد که از کاهش بهره برداری ۱۵/‏۰ درصدی نسبت به آخرین هفته می ۲۰۲۴ حکایت دارد. تولید روزانه فلز داغ در کارخانه‌های فولادسازی چین نیز با ریزش ۸۰۰ تنی در روز معادل ۰۳/‏۰ درصد به ۲.۳۶ میلیون تن در روز رسید.

تولید فولاد صرفه اقتصادی ندارد

آخرین نظرسنجی با فولادسازان چینی نشان می‌دهد شور و اشتیاق تولیدکنندگان برای تولید محصولات فولادی در ماه ژوئن کم شده است زیرا تقاضا برای فولاد از سوی کاربران نهایی کاهش چشمگیری یافته و کارخانه‌های کوره بلند چینی سودآوری چندانی ندارند، برای مثال حجم کل معاملات عمده محصولات فولادی ساختمانی در بین ۲۳۷ تجارتخانه در سراسر چین طی سه روز ابتدایی هفته جاری یعنی از ۸ تا ۱۰ ژوئن به طور میانگین ۱۱۳۷۷۳ تن در روز بود که نسبت به مدت مشابه هفته گذشته ۷.۹ درصد ریزش داشته است. علاوه بر این از میان ۲۴۷ کارخانه چینی در طول هفته گذشته تنها ۵۳ درصد آن‌ها موفق به کسب سود در ازای فروش محصولات خود شدند. از این رو فولادسازان چینی به خاموش کردن کوره‌های خود روی آورده‌اند زیرا هزینه استهلاک کوره‌ها در شرایط فعلی بیشتر از درآمد کارخانه است و تولید فولاد در چین به دلیل عدم تناسب بین هزینه‌های تولید و درآمد عایدی صرفه اقتصادی ندارد.

افزایش مصرف سنگ آهن با وجود کاهش تولید

اگرچه تولید فولاد در چین طی دو هفته ابتدایی ماه ژوئن روند نزولی به خود گرفت ولی مصرف روزانه سنگ آهن وارداتی در بین ۲۴۷ فولادساز چین طی ۳۱ می تا ۶ ژوئن ۰.۲ درصد رشد داشت و به ۲.۸۸ میلیون تن در روز رسید. اکنون مجموع موجودی سنگ آهن وارداتی در تمامی اشکال موجود در ۲۴۷ کارخانه اصلی چین با افزایش ۱۴۴۴۰۰ تنی حوالی ۹۲.۲ میلیون تن است و ذخایر فعلی سنگ آهن در این کارخانه‌ها برای ۳۲ روز تولید فولاد کفایت می‌کند. سنگ آهن نیز با وجود رشد تقاضا از سوی فولادسازان چین در ماه ژوئن بدون تغییر قیمت نسبت به ماه می عرضه می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =