طیب نیا

مدیرعامل شرکت فولادمبارکه گفت: شرکت فولاد مبارکه در طرح توسعه گمرک اختصاصی خود یک هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده است.

مدیر عامل فولاد مبارکه با بیان اینکه امروز افتتاح رسمی و آغاز به کار گمرک اختصاصی فولاد مبارکه با سرمایه‌گذاری قریب به یک هزار میلیارد تومان را شاهد هستیم، گفت: در کشور ما صنایع با مشکلات عدیده‌ای از قبیل تحریم‌ها و محدودیت‌های شدید منابع انرژی، گاز و برق و مشکلاتی در حوزه‌های ارزی و صادرات مواجه است و همه این‌ها به این منتج شده است که در صنعت فولاد با رشد خوبی که صنعت فولاد داشته است ضریب بهره‌برداری به ۶۵ درصد در کل کشور برسد اما در فولاد مبارکه به لطف خداوند متعال توانسته‌ایم ضریب بهره‌برداری صددرصد برسیم.

وی اضافه کرد: این در حالی است که علی‌رغم اینکه در سال ۱۳۹۹ افزایش محدودیت‌های انرژی روند نزولی تولید در این مجموعه را موجب شده بود؛ اما با اراده‌ای که در دولت جدید و در این مجموعه شکل گرفت و این اراده بر آن استوار گشت که باید از ظرفیت موجود حداکثر استفاده را داشته باشیم در ادامه با حاکم شدن این نگاه بر روند نزولی تولید در فولاد مبارکه به روند صعودی تبدیل شد. اتفاقی که در حوزه تولید و توسعه‌های کل مجموعه‌های زیر گروه فولاد مبارکه نیز شکل گرفت.

طیب نیا تصریح کرد: نگاه استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها همان نگاهی است که در بازدید ریاست محترم جمهور شهید مورد تعریف و تمجید ایشان واقع شد و ایشان تأکید کردند که این نگاه باید در کل شرکت‌ها و مجموعه‌های صنعتی دیگر کشور به‌عنوان الگو بکار گرفته شود. نگاهی که بر خودکفایی و خود تأمینی استوار شده است.

وی افزود: امروز در سایه سیاست خودباوری و خودکفایی که در کل مجموعه فولاد مبارکه به وجود آمده است، شاهد هستیم شرکتی که همه قطعات و تجهیزات آن با استفاده از تکنولوژی‌های وارداتی بنا شده بود، امروز بیش از ۹۰ درصد قطعات و تجهیزات آن داخلی‌سازی شده است به‌نحوی‌که ما سال گذشته ۸۸ درصد خریدهای فولاد مبارکه را از محل داخل کشور تأمین نموده‌ایم.

طیب نیا بیان کرد: از سوی دیگر فولاد مبارکه در مواقعی بدون حضور کارشناسان داخلی نمی‌توانست ساده‌ترین تعمیرات خود را انجام دهد؛ اما با اتکا به دانش متخصصان داخلی، اساسی‌ترین تعمیرات خطوط تولید خود را به دست کارشناسان داخلی انجام می‌دهد.

به گفته مدیرعامل فولاد مبارکه امروز در فولاد مبارکه شاهد اجرای ابرپروژه‌هایی نظیر پروژه نورد گرم ۲، تکمیل فازهای دوم و سوم نیروگاه ۹۱۴ مگاواتی هستیم و طرح‌های بهینه‌سازی خطوط تولید به دست کارشناسان داخلی در حال انجام است.

وی با بیان اینکه صنعت فولاد و از جمله فولاد مبارکه با محدودیت‌های بزرگی در زمینه‌های آب برق و گاز مواجه است، گفت: اگرچه فولاد مبارکه به‌طورکلی صنعت فولاد از صنایع پرمصرف است؛ اما با اجرای سیاست خود تأمینی بسیاری از نیازهای خود را از محل ظرفیت‌های داخلی در حال تأمین کردن است. به‌طوری‌که فولاد مبارکه سال گذشته به لحاظ ایجاد ارزش‌افزوده بین ۱۰۰ شرکت برتر کشور رتبه دوم را به دست آورد و سال قبل از آن نیز رتبه یک را به دست آورده بود.

مدیرعامل فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: امروز این شرکت بالاترین میزان ایجاد ارزش‌افزوده را در کشور در حال رقم‌زدن است به‌طوری‌که با استخراج سنگ آهن از معادن در زنجیره کاملی از خطوط تولید خود محصولاتی بعضاً با بیش از ۲۰۰ تا ۳۰۰ برابر ارزش‌افزوده تولید می‌کند حتی با تولید محصولات خاص و ویژه‌ای نظیر استینلس استیل توانسته است تا بیش از هزار برابر ارزش‌افزوده بالاتر از ماده اولیه در داخل کشور ایجاد نماید.

طیب نیا تصریح کرد: ما امروز درباره مجموعه‌ای صحبت می‌کنیم در گروه خود بیش از ۴۰ هزار نفر را به طور مستقیم و ۲۵۰۰ شرکت را بالادست خود در حوزه تأمین و بالغ بر هزار شرکت را در پایین‌دست خود به‌عنوان مصرف‌کننده محصولات فولادی جای‌داده است و اگر نبود فعالیت‌ها و محصولات تولیدی فولاد مبارکه به‌جرئت می‌توان گفت بسیاری از شرکت‌ها و زیر مجموعه‌های بالادست و پایین‌دست فولاد مبارکه از جمله صنایع خودروسازی، لوله و پروفیل‌سازی و صنایع سازنده ظروف و نگهداری مواد غذایی که وابسته به محصولات فولاد مبارکه هستند در اثر تحریم‌ها با مشکلات متعددی مواجه بودند.

وی گفت: فولاد مبارکه سال گذشته با صادرات بالغ بر یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن محصول، رتبه اول در حوزه صادرات محصولات غیرنفتی را به خود اختصاص داد این در حالی است که امروز این شرکت سهم ۶.۵ درصدی در GDP بخش صنعت و ۱.۵ درصد در جیGDP کل کشور دارد همچنین فولاد مبارکه سال گذشته به میزان ۵۰ هزار میلیارد تومان سود بین سهامداران خود توزیع کرد و در اقصی نقاط کشور نیز ۳۱ هزار میلیارد تومان طرح‌های توسعه این صنعت را در دست اجرا دارد همچنین ۱۳ هزار میلیارد تومان مالیات به دولت پرداخت نموده است.

وی در همین زمینه افزود: همه این‌ها مزایا و منافعی است که به‌واسطه وجود فولاد مبارکه برای کشور به‌مثابه واقعی آیه شریفه قرآن که آهن را مایه برقراری قسط و منافعی برای مردم معرفی نموده است ایجاد شده است؛ لذا معتقدیم چنانچه از این صنعت حمایت شود به برکت آن می‌توان به آن قسط و عدلی که در قرآن از آن نام‌برده‌شده است هرچه بیشتر نزدیک شویم.

طیب نیا در بخش پایانی سخنان خود گفت: امیدواریم بتوانیم در سایه حمایت‌های بیش‌ازپیش دولت محترم به‌ویژه در حوزه‌های ارزی و مالیاتی و همچنین حوزه صادرات موفقیت‌های بیشتری را برای کشور به ارمغان آوریم و بر اساس مأموریتی که برای فولاد مبارکه بر مبنای خلق آینده بهتر برای ایران و ایرانیان عزیز تعریف کرده‌ایم، پروژه‌های توسعه‌ای و زیرساختی دیگری را در حوزه‌های آب، برق و گاز برای کشور برنامه‌ریزی و ادامه دهیم و همچنان به توسعه صنعتی و اقتصادی کشور عزیزمان کمک کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =