بازگشایی زاینده رود

زاینده‌رود مطالبه‌ای است که در خود شرط زندگی در اصفهان را یدک می‌کشد و وضعیت آب، هوا، اشتغال و اقتصاد و فرهنگ بیش از ۵ میلیون شهروند اصفهانی را در گرو جاری شدن قرار داده است.

پایگاه خبری ایراسین - ریحانه شهبازی: مردم اصفهان در مطالبات خود نیز شرط بهینه و اقتصادی بودن را ادا می‌کنند که با یک تیر مطالبه دائمی زاینده رود چند نشانه رفع بحران‌های فرونشست زمین، آلودگی هوا و مبارزه با ریزگردها و تأمین حقابه کشاورزان اصفهان، سلامت و بحران‌های فرهنگی و اجتماعی را به خودی خود حل می‌کنند.

در واقع سال‌های متمادی است که برای کشاورزان، مسئولان محیط‌زیست و شهروندان مهم‌ترین چالش، موضوع جریان دائمی زاینده رود است که مهدی طغیانی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی طی پستی به این مطلب اشاره داشت و گفت: در آستانه انتخابات دیگری هستیم و کاندیداها در حال گرم کردن برای رقابت با یکدیگرند اما غیر از موضوعات اقتصادی و معیشتی آنچه برای ما مهم است نقطه ثقل حیات اصفهان و فلات مرکزی ایران عزیز یعنی زاینده رود است.

وی می‌گوید: قطعاً کسی که می‌خواهد بر کرسی ریاست جمهوری بنشیند باید درباره مهمترین مسأله مرگ و زندگی فلات مرکزی موضعی روشن و شفاف و نه چندپهلو و مبهم داشته باشد. آیا برای شفافیت منابع و مصارف و جبران بذل و بخشش‌های غاصبانه از سفره زاینده رود برنامه‌ای دارد؟ آیا برای قطع دست، دست اندازان بالادست به حقوق پایمال شده حقابه بران پایین دست عزمی دارد؟ برای فرونشست زمین که در حال بلعیدن تمدنی بزرگ است چه می‌خواهد بکند؟ آیا اصلاً می‌داند که زکات دهندگان شرق اصفهان زکات بگیر شده‌اند و رودخانه دائمی فصلی شده و محیط زیست در حال نابودی است.

طغیانی معتقد است که در این دوره مدیریت استان انصافاً خوب پیش رفت اما وزارت نیرو نمره قبولی نگرفت و برخلاف تصور رایج در دولت که محرابیان را وزیر موفقی می‌دانستند فقط در موضوع زاینده رود اتلاف وقت کرد و به میخ و نعل کوبید نقطه اوجش هم پیشبرد پروژه غیرقانونی و غیر شرعی بن بروجن بود.

وی ادامه داد: در هر صورت خط مطالبه برنامه و اقدام جدی در بعد منطقه‌ای به نظر بنده در اصفهان روشن است؛ «اصفهان» یک کلام زاینده رود والسلام.

زاینده رود؛ مطالبه‌ای که شرط زندگی در اصفهان را یدک می‌کشد

رفع کابوس شبانه‌روزی مردم اصفهان با جریان دائمی زاینده رود

حال در شرایط کنونی ملت ایران به رئیس جمهوری آگاه، فعال و پرکاری نیاز دارند که بتواند حفره‌ها و رخنه‌های اقتصادی و فرهنگی را پر و ظرفیت‌های انسانی خودش رو به مرحله بروز و ظهور برساند. شهروندان اصفهانی مطالبات اصلی خود را حول محور زاینده‌رود بیان می‌کنند و می‌گویند حرف دل مردم همین است که در ذیل آن بسیاری از مشکلات دیگر از جمله خالی شدن زیر پای آنها و کابوس فرونشست و هوای آلوده و بیماری‌ها و … حل می‌شود.

محمدرضا ایمانی از شهروندان با تجربه اصفهانی و پیشکسوتان بازار بزرگ اصفهان است که در خصوص مطالبات خود از رئیس جمهور به خبرنگار ایراسین می‌گوید: قدرت‌طلبی به کسی وفا نمی‌کند و در مقابل خدمت به مردم و محبت و وفاداری است که باعث می‌شود مردم از مسئولان خود قدردان باشند و بازتاب آن را در تشییع شهید رئیسی مشاهده کردید.

این شهروند اصفهانی معتقد است که رئیس جمهور باید به مطالبات مردم توجه کند و درد آنها را بفهمد که مردم و کشاورزان اصفهانی مطالبه آب و جریان دائمی زاینده رود را دارند که این البته تنها یک خواسته نیست و در دل خود هزاران خواسته دیگر را جای داده است.

وی می‌گوید: باید از این نگاه که اصفهان را برخوردار می‌دانند فاصله گرفت، چراکه اگرچه اصفهان را برخوردار می‌دانند اما درون این شهر بستری برای بسیاری از مطالبات و حل مشکلات شده است و حتی به تناسب این نیازها و مطالبات باید به مردم این شهر خدمت‌رسانی صورت گیرد.

زاینده رود؛ مطالبه‌ای که شرط زندگی در اصفهان را یدک می‌کشد

اشتغال و مهاجرت؛ دغدغه جوانان اصفهانی

حسینی از دیگر شهروندان اصفهانی و یک جوان دهه شصتی است که به خبرنگار ایراسین در خصوص مطالبه خود به عنوان یک جوان می‌گوید: نگاه ما به زاینده‌رود صرفاً یک کالای لوکس نیست. زاینده‌رود را شریان یک هویت و فرهنگ دیرینه می‌دانیم. تبعات زیست‌محیطی، فرونشست، از بین رفتن تالاب گاوخونی، از بین رفتن پل‌ها و آثار تاریخی و… نیز به دنبال خشکی زاینده‌رود مطرح است که همه ما در برابر این مشکلات مسئول هستیم.

وی با اشاره به درخواست‌های کلان شهری تصریح می‌کند که اصفهان یک شهر صنعتی است که در آن مهاجران زیادی را جای داده است و باید این موضوع با توجه به کمبودهایی که این شهر دارد از جمله آب و هوا رسیدگی شود. زیرا نیروی کار متخصص نیز در این استان ماندگاری ندارند و به پایتخت مهاجرت می‌کنند. از این رو وضعیت اشتغال در اصفهان با وجود اینکه فرونشست و خالی شدن زیر پای خانه‌های اصفهانی قریب به وقوع است باید مورد واکاوی رئیس جمهور قرار گیرد.

حسینی با اشاره به رونق تولید و تحقق شعار سال نیز می‌گوید: این شعار سال و تاکید بر رونق تولید توسط مشارکت مردم و حتی دانش‌بنیان‌ها بسیاری از جوانان را امیدوار کرده است که باید این روند توسط رئیس جمهور پرقدرت ادامه دار شود و راه را برای نخبگان و دانشجویان هموار کرد.

زاینده رود؛ مطالبه‌ای که شرط زندگی در اصفهان را یدک می‌کشد

التیام مشکلات روحی و روانی با جاری شدن زاینده رود

عباس سطانی یک راننده تاکسی است که از مخارج روزمره گلایه داشت و در خصوص مطالبات خود به خبرنگار ایراسین می‌گوید: ماشین و وسیله کسب و کار ما نیاز به تعویض دارد اما توان پرداخت آن را آن هم با خرج خانه، مدرسه، دانشگاه، اجاره خانه امکان پذیر نیست. باید شرایط خرید ماشینی را به ما بدهند که اقساطی باشد.

سلطانی زنده بودن شهر اصفهان را به جاری بودن زاینده رودش می‌داند و می‌گوید: بیشتر مردم اصفهان در کنار زاینده رود روحیه می‌گیرند و علاوه بر اینکه تفریح بزرگی برای شهروندان اصفهانی محسوب می‌شود، بسیاری از بیماری‌های روحی و روانی از جمله‌ ام‌اس نیز از این شهر رخت بر می‌کند. در واقع بسیاری از مسائل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی با جاری شدن زاینده رود حل می‌شود و کسب و کارهای بسیاری در کنار زاینده رود رونق می‌گیرد و از همه مهم‌تر مطالبه کشاورزان و خالی شدن سفره‌های آب زیر زمین التیام می‌یابد.

از سویی دیگر بسیاری از شهروندان کمبود آب آشامیدنی که نیاز ضروری خانواده‌هاست را مطرح می‌کردند تا در رأس مطالبات خود و با هر زبانی که شده این موضوع کمبود آب را به گوش رئیس جمهور برسانند و بگویند هرشب با کابوس خالی شدن زیر پای فرزندانشان و نبود آب کافی برای زندگی، روز خود را شب می‌کنند. زاینده‌رود مطالبه‌ای است که در خود شرط زندگی در اصفهان را یدک می‌کشد و وضعیت آب، هوا، اشتغال و اقتصاد و فرهنگ بیش از ۵ میلیون شهروند اصفهانی را در گرو جاری شدن قرار داده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =