بازدهی بازارها

بالاترین بازدهی در ۳ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۳ مربوط به بیت‌کوین بود. قیمت بیت‌کوین در این بازه زمانی حدود ۵ هزار دلار افزایش یافت. بازدهی قیمت طلا نیز مثبت بود ولی شاخص‌های بازار سرمایه بازدهی منفی سنگینی برجای گذاشتند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، بازارهای داخلی در ۳ ماه ابتدایی از سال ۱۴۰۳ روزهای پر نوسانی را تجربه کردند. در نیمه اول بهار قیمت‌ها افزایش یافتند و در نیمه دوم قیمت‌ها ریزشی شدند تا بسیاری از بازارها رشد نیمه ابتدایی فصل بهار را پس بگیرند. در این میان بورس، مسکن و خودرو بیشترین زیان را برای سرمایه‌گذاران داشتند ولی بیت‌کوین و طلا در ۳ ماه اول سال بازدهی مثبتی ثبت کردند. بازدهی بازارها در ۳ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۳ به صورت نمودار زیر است:

بازدهی منفی بورس، مسکن و خودرو در بهار ۱۴۰۳

بهار ۱۴۰۳ قیمت خودرو به طور متوسط ۱۳ درصد کاهش پیدا کرد. شاخص کل هم‌وزن در بازار سرمایه نیز ۱۰.۳۵ درصد عقب نشینی کرد در مقابل بیت‌کوین با رشد نزدیک به ۵ درصدی پربازده‌ترین گزینه برای سرمایه‌گذاران بود.

بیت‌کوین

روند صعودی قیمت بیت‌کوین از سال ۲۰۲۳ آغاز شد. پادشاه ارزهای دیجیتال از کانال کمتر از ۲۰ هزار دلار پیشروی را آغاز کرد و تا پایان سال ۱۴۰۲ به سطح ۶۰ هزار دلار رسید. در سال ۱۴۰۳ نیز بیت‌کوین سقف تاریخی جدیدی در حوالی ۷۴ هزار دلار ثبت کرد ولی پس از رویداد هاوینگ کاهشی بود و در آخرین روز از فصل بهار به محدوده ۶۵ هزار دلار رسید.

بازدهی منفی بورس، مسکن و خودرو در بهار ۱۴۰۳

بیت‌کوین و بازار رمزارزها در سال ۱۴۰۳ بازدهی مثبتی داشتند. قیمت بعضی از ارزهای دیجیتال نیز در این بازه زمانی رشد چشم‌گیری به ثبت رساند.

سکه امامی

روند صعودی قیمت سکه امامی از مهر ۱۴۰۲ شروع شد. اوایل مهر ماه هر سکه با قیمتی کمتر از ۲۶ میلیون تومان خرید و فروش می‌شد ولی در یک رالی صعودی تا فروردین ۱۴۰۳ کانال ۴۵ میلیون تومان را رد کرد و بار دیگر تا کانال ۳۹ میلیون تومان ریزشی شد.

بازدهی منفی بورس، مسکن و خودرو در بهار ۱۴۰۳

فعالان بازار طلا گزارش می‌دهند در نخستین روزهای بهار سرمایه‌گذاران برای خرید سکه تقاضای زیادی داشتند ولیدر آخرین روزهای بهار، فروشندگان به دنبال خریدار می‌گشتند زیرا در قیمت‌های اعلامی نیز فروش سکه کار راحتی نیست.

طلای آبشده

طلای آبشده سومین و آخرین گزینه سرمایه‌گذاری فصل بهار با بازدهی مثبت بود. البته اگر انس طلا در طول ماه گذشته کاهشی نمی‌شد، بازدهی طلای آبشده به مراتب بالاتر از ۲.۷۱ درصد بود. طلای آبشده به لطف سقف شکنی‌های انس طلا در بازارهای جهانی و افزایش نرخ ارز در بازار داخلی، روند صعودی قدرتمندی از کانال ۱۴,۲۰۰ هزار تومان آغاز کرد و به بیش از ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید. ولی کاهش نوسانات در بازار ارز و به دنبال آن ریزش قیمت انس طلا از سقف تاریخی جدیدی که ثبت کرده بود شرایط برای بازار طلای آبشده را سخت کرد.

بازدهی منفی بورس، مسکن و خودرو در بهار ۱۴۰۳

بازدهی طلای آبشده در ۳ ماه ابتدایی از سال جاری یک مرتبه منفی شد ولی در نیمه خردادماه قیمت طلای آبشده افزایش یافت و بازدهی مثبتی برای بهار به ثبت رساند.

دلار

دلار در بازار غیررسمی طی بهار ۱۴۰۳ پر نوسان بود. بازدهی دلار در فروردین و بخشی از اردیبهشت ماه مثبت بود ولی نیمه دوم بهار روزهای خوبی برای واسطه‌ها در بازار ارز نبود. بررسی‌ها نشان می‌دهد دلار غیر رسمی سال ۱۴۰۳ را با قیمتی حدود ۶۱ هزار تومان آغاز کرد، سپس تا ۶۷ هزار تومان پیش‌رفت ولی در یک سقوط تمام عیار تا ۵۷ هزار تومان ریخت. سقف قیمت تتر در این بازه زمانی بیشتر از ۷۰ هزار تومان بود.

بازدهی منفی بورس، مسکن و خودرو در بهار ۱۴۰۳

در آخرین روزهای خردادماه تقاضا برای دلار در بازار غیررسمی کاهش یافت و بسیاری از واسطه‌ها حاضر به خرید دلار نشدند.

بورس

بازار سرمایه در سال ۱۴۰۳ روزهای خوبی را تجربه نکرد. اگرچه در نیمه اول فروردین‌ماه بازدهی شاخص کل و شاخص کل هم‌وزن مثبت شد ولی شرایط خیلی سریع تغییر کرد تا بورس ریزشی شود. در پایان خردادماه برآیند شاخص کل و شاخص کلهم‌وزن برای ۸ هفته متوالی منفی شد. متوسط ارزش معاملات خرد نیز به کمتر از ۳ هزار میلیارد تومان سقوط کرد.

بازدهی منفی بورس، مسکن و خودرو در بهار ۱۴۰۳

شاخص کل‌هم‌وزن در ۳ ماه ابتدایی از سال ۱۴۰۳ بازدهی منفی به مراتب بیشتری به ثبت رساند. در این بازه زمانی بازدهی شاخص کل ۶.۸۹ درصد منفی بود ولی شاخص کل هم‌وزن ۱۰.۳۵ درصد ریخت. با این حساب سهم‌های کوچک بازار سرمایه اصلاح قیمتی عمیق‌تری را تجربه کردند.

مسکن

مقایسه قیمت املاک مسکونی در تعدادی از محله‌های شهر در اول فروردین ماه و آخر خردادماه نشان می‌دهد بیشتر فروشندگان قیمت‌های پیشنهادی خود را کاهش داده‌اند. حجم معاملات پایین است و فعالان بازار مسکن مدعی‌اند معاملات ۳ ماه ابتدایی سال در تعدادی از محله‌های شهر به تعداد انگشتان یک دست نمی‌رسد. خریداران منتظر کاهش قیمت‌ها پس از انتخابات ریاست جمهوری هستند و فروشندگان به دلیل افزایش تقاضا برای مسکن در فصل تابستان قیمت‌ها را ثابت نگه داشته‌اند. با این حال رکود حاکم بر بازار دلیلی شد تا قیمت‌ها به طور متوسط ۷ درصد کاهش پیدا کند.

خودرو

بازار خودرو سال ۱۴۰۳ را پر رونق آغاز کرد ولی پس از فروردین‌ماه راکد شد. گفت‌وگو با نمایشگاه‌داران و مقایسه قیمت نخستین معاملات انجام شده در فصل بهار با آخرین معاملات این ماه نشان می‌دهد متوسط قیمت خودرو ۱۳ درصد کاهش یافته است. در بعضی از موارد مانند خودروهای چینی افت قیمت به بیش از ۳۰ درصد می‌رسد ولی در محصولات داخلی گاهی افت قیمت‌ها کمتر از ۱۰ درصد است. بازار خودرو یکی از رکودی‌ترین فصل‌های بهار در سال‌های گذشته را تجربه کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =