مسیح فرزانه

مسیح فرزانه، کارشناس بازار خودرو می‌گوید: این تفکر که با انتخاب یک فرد به عنوان رئیس جمهور وضعیت بازار خودرو به صورت ناگهانی تغییر خواهد کرد، یک تصور ساده انگارانه است. اگر قرار بر تغییر اقتصاد و وضعیت بازار خودرو باشد، باید تحولات کلانی در اقتصاد سیاسی در بلندمدت ایجاد شود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت‌ها در بازار خودروهای تولید داخل روز گذشته یکدست ریزشی بود و بهای بعضی از اتومبیل‌ها بیش از ۱۰ میلیون تومان کاهش یافت. روز گذشته دنا پلاس توربو شش سرعته پرچم‌دار کاهش قیمت‌ها در بازار چهارچرخ‌ها بود و با افت ۱۸ میلیون تومانی با قیمت ۹۴۰ میلیون تومان در بازار معامله شد. سپس باید به سورن پلاس (ESP) و پژو پارس سفارشی ELX اشاره کرد که به ترتیب ۱۳ و ۱۱ میلیون تومان افت قیمت تجربه کردند. دیگر خودروهای تولید داخل نیز ریزش دو تا ۱۰ میلیون تومانی داشتند. در مقابل قیمت خودروهای مونتاژی در سومین روز کاری هفته جاری در روند متوازنی قرار نگرفتند و بهای آن‌ها با افت و خیزهای چشمگیری همراه شد، تاجایی که قیمت کی‌ام‌سی جی هفت حدود ۲۵ میلیون تومان، تیگو هشت پرو (هیبرید) و تیگو هشت پرومکس هرکدام ۱۰ میلیون تومان افت داشت. ولی آریزو شش پرو و دیگنیتی پرستیژ با افزایش ۲۰ میلیون تومانی در بازار معامله شدند. به اعتقاد برخی از کارشناسان اقتصادی بازارهای مالی به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری واکنش مثبت نشان دادند و قیمت‌ها در بازار خودرو نزولی شد. با این حال آیا الگوی رفتاری دولت چهاردهم در صنعت خودرو تغییر خواهد کرد؟

مسیح فرزانه، کارشناس بازار خودرو در پاسخ به این پرسش به خبرنگار ایراسین می‌گوید: بازار خودرو در اردیبهشت سال جاری پیش از مطرح شدن مسئله انتخابات غیرمنتظره ریاست جمهوری در رکود تورمی به سر می‌برد و در عمل سیاست‌گذار با اتخاذ سیاست‌های خود رکود در این بازار را تشدید کرده بود. از طرفی تاریخچه دوره‌های چهارساله قبلی نشان می‌دهد در آستانه انتخابات بازارهای سرمایه‌ای اعم از خودرو، طلا، ارز، مسکن و… وارد رکود می‌شود و دولت‌ها در تلاش‌اند قیمت در این بازارها کم‌ترین میزان نوسان را داشته باشد.

این کارشناس بازار خودرو با اشاره به ریزش قیمت‌ها در روزهای اخیر توضیح می‌دهد: علیرغم ریزش قیمت‌ها طی روزهای گذشته با سیگنال انتخابات، بهای چهارچرخ‌ها در سال جاری تغییر محسوسی نکرد. اکنون رکود در بازار خودرو مضاعف شده و طبق تحلیل بنده این رکود تا پایان شهریور ماه در بازار ماندگار است. ولی باید دو مسئله مهم و تأثیرگذار بر بازار خودرو را مورد توجه قرار داد. اول اینکه در شرایط فعلی صحبت از منازعات منطقه است و اگر اتفاقی در منطقه رخ دهد، پرش قیمت دلار و به تبع بهای خودرو را به دنبال دارد.

فرزانه ادامه می‌دهد: مسئله دوم انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در پیش است. بسیاری از رسانه‌های بین‌المللی از انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور آینده آمریکا می‌گویند که نوع نگاه و طرز تفکر ترامپ نسبت به سیاست بین‌الملل به بازار خودرو ما سیگنال منفی می‌دهد. بنابراین این دو رخداد را پیش‌رو داریم که تأثیر هر دو برای بازار خودرو منفی خواهد بود.

این کارشناس بازار خودرو عقیده دارد اکنون زمان خرید خودرو است و در این‌باره اظهار می‌کند: باوجود منازعات منطقه و انتخابات آمریکا، وضعیت بازار خودرو در دو ماه آینده رکودی است. اگر مصرف‌کننده‌ای تمایل به خرید خودرو برای استفاده در بلندمدت دارد، اکنون زمان بسیار مناسبی است.

انتخاب پزشکیان، محرک کمک‌کننده به بازار در کوتاه مدت

طبق توضیحات این کارشناس بازار خودرو صنعت خودرو ما نیازمند تعامل با خودروسازان جهان و انتقال فناوری است و نباید انتظار تغییرات عظیم در اقتصاد یا صنعت خودرو با انتخاب دکتر پزشکیان به عنوان رئیس جمهور نهم را داشت. فرزانه در خصوص واکنش بازار خودرو به انتخاب دکتر پزشکیان به عنوان رئیس جمهور توضیح می‌دهد: این تصور و تفکر که با انتخاب یک فرد به عنوان رئیس جمهور وضعیت بازار خودرو به صورت ناگهانی تغییر خواهد کرد، یک تصور ساده‌انگارانه و واهی است زیرا رئیس جمهور ریاست قوه مجریه را به عهده دارد یعنی اجراکننده سیاست‌های کلان قانون‌گذار است. در نتیجه انتخاب یک شخص به عنوان رئیس جمهور می‌تواند محرک کمک‌کننده به بازار باشد و سیگنال‌های مثبت به بازار بفرستد. ولی نباید توقع داشت آقای پزشکیان یک تحویل عظیم در اقتصاد یا صنعت خودرو ایجاد کند. چنین تصوری اشتباه است و باید واقع‌بینانه به این موضوع نگریست.

فرزانه اضافه می‌کند: از طرفی دولت سیزدهم همچنان بر سر کار است. حال اینکه شخص انتخابی به عنوان وزارت صمت چه سیاست‌هایی در چهار سال آینده اتخاذ می‌کند و به چه میزان شرایط تولید و واردات تسهیل می‌یابد، بحث دیگری است. در مجموع تغییر اشخاص در اقتصاد به صورت موقت تأثیر دارد و در بلندمدت باید دید چه تغییراتی در اقتصاد سیاسی کشور ایجاد می‌شود. اگر قرار باشد اقتصاد، تولیدکننده، واردکننده و تمامی بازیگران بازار خودرو نفسی بکشند، باید تحولات کلانی در اقتصاد سیاسی ایجاد شود.

در انتها این کارشناس بازار خودرو با اشاره به پارادایم کشورهای پیشرفته در رابطه با صنعت خودرو بیان می‌دارد: اکنون صنعت خودرو ما نیازمند تعامل با بزرگان حوزه خودرو در جهان، انتقال فناوری و جذب سرمایه است زیرا در طول سال‌های اخیر به واسطه تحریم‌ها هیچ‌گونه ارتباطی وجود نداشته است. به اضافه اینکه چنانچه سیاست گذاران هدفی برای مداوای صنعت و بازار خودرو در دولت دکتر پزشکیان داشته باشند باید بپذیرند که پارادایم یا همان الگوی رفتاری دنیا در چنین حوزه‌هایی کاهش چشمگیر تصدی‌گری دولتی، سپردن صنعت خودرو و واردات به بخش خصوصی و البته باقی ماندن دولت‌ها به عنوان نهاد بالا دستی در نظارت بر این صنعت و بازار است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =