بازار مسکن

مجید گودرزی، کارشناس حوزه مسکن گفت: معاملات در بازار مسکن قفل شده است. دولت جدید باید پروسه خرید مسکن را تسهیل بخشد. سپس روند افزایشی قیمت‌ها در این بازار را مدیریت کند. در غیر این صورت نه‌ تنها وضعیت بازار مسکن سامان نمی‌یابد بلکه آسیب جدی به بخش‌های دیگر اقتصاد وارد خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، رکود پررنگ‌ترین مشخصه بازار مسکن در سه ماه ابتدایی سال جاری بود. در شرایطی که انتظار می‌رفت بازار مسکن با آغاز تابستان روزهای پررونقی را تجربه کند، وقوع غیرمنتظره انتخابات ریاست جمهوری باعث خروج معامله‌گران از بازار مسکن شد. فعالان بازار مسکن مدعی‌اند انتخاب رئیس جمهور نهم، ثبات نسبی قیمت‌ها در بازار مسکن را به همراه داشت ولی ثبات و آرامش این بازار با وجود فرا رسیدن فصل جابه‌جایی‌ها و تحت تأثیر بازارهای موازی عمر طولانی ندارد. حال سوال اینجاست چگونه دولت چهاردهم می‌تواند ثبات و آرامش را در بازار مسکن ماندگار کند و شرایط بهبود یابد؟

مجید گودرزی، کارشناس حوزه مسکن درباره راه سامان یافتن بازار مسکن به خبرنگار ایراسین گفت: ابتدا باید روند افزایشی قیمت‌ها در این بازار مدیریت شود. در غیر این صورت نه تنها وضعیت بازار سامان نمی‌یابد بلکه آسیب جدی به بخش‌های دیگر اقتصاد وارد خواهد شد. اکنون بازار مسکن و حوزه ساخت و ساز کشور به صورت کامل فلج شده که علت این موضوع ریشه در قیمت‌گذاری‌های ناصواب دارد.

این کارشناس حوزه مسکن با اشاره به قفل شدن بازار مسکن توضیح داد: معاملات در بازار مسکن قفل شده و مردم به شدت تحت فشار هستند زیرا دستمزد مصوب اداره کار در سال ۱۴۰۳ کفایت لازم برای پرداخت‌های هزینه‌های طبیعی خانوار از جمله مسکن را ندارد. همچنین حق مسکن ۹۰۰ هزار تومانی در سال ۱۴۰۳ باوجود شرایط فعلی بازار مسکن کارایی ندارد و یک نقطه ضعف است.

گودرزی اضافه کرد: در حال حاضر اقشار زیادی به ویژه مصرف‌کنندگان واقعی توان خرید مسکن را از دست داده‌اند و تنها افراد معدودی قادر به خرید مسکن و سرپناه هستند. در واقع دوره انتظار برای خانه‌دار شدن با توجه به قیمت فعلی مسکن بسیار طولانی است. تمامی این موارد نقاط ضعف بازار مسکن محسوب می‌شود که تبعات اجتماعی گسترده‌ای به دنبال دارد و باید به سرعت اقداماتی در راستای رفع آن‌ها صورت گیرد.

این کارشناس حوزه مسکن عقیده دارد دولت جدید باید پروسه خرید مسکن را تسهیل ببخشد و با اجرای طرح‌های مختلف به اقشار کم بضاعت برای خرید مسکن کمک کند. گودرزی در این خصوص بیان داشت: ما پیش‌تر املاکی تحت عنوان خانه سازمانی داشتیم که طرح‌های بسیار خوب و کارآمدی بود. در حال حاضر افزایش تعداد املاک سازمانی در ارگان‌های مختلف کمک شایانی به قشر کارگران برای خانه‌دار شدن می‌کند. همچنین به نظر بنده دولت جدید باید اقداماتی مانند واگذاری زمین رایگان را ادامه دهد تا مردم با سرمایه خود در کنار تسهیلات مختلف بانک‌ها سرپناهی برای خود تهیه کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =