روزبه شریعتی

روزبه شریعتی، کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: اهالی بازار سرمایه انتظار دارند تیم اقتصادی دکتر پزشکیان در حوزه قانون‌گذاری ثبات داشته باشند و برای جبران کسری بودجه به جیب شرکت‌های بورسی دست‌درازی نکند. لذا وظیفه بسیار سنگینی روی دوش تیم اقتصادی دولت چهاردهم وجود دارد و امیدواریم روزهای خوبی برای اقتصاد و بازار سرمایه رقم بخورد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، بازار سرمایه دو روز ابتدایی هفته جاری را با خروج پول حقیقی سپری کرد و شاخص کل زیر سایه تعطیلات میان‌هفته‌ای نوسان محسوسی نداشت. این روزها تغییر تیم اقتصادی دولت کورسوی امیدی در دل سهامداران برای خروج بازار سرمایه از بلاتکلیفی ایجاد کرده است و به اعتقاد اهالی تالار شیشه‌ای دکتر طیب‌نیا سکان اقتصاد دولت چهاردهم را دست خواهد گرفت که نتیجه آن تغییر روند بورس و مثبت شدن آن است. روزبه شریعتی، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با تیم اقتصادی دولت جدید و تأثیرات آن بر بازار سرمایه به خبرنگار ایراسین می‌گوید: واقعیت امر این است که وظیفه بسیار سنگینی روی دوش دکتر پزشکیان و تیم اقتصادی دولت چهاردهم قرار دارد. اکنون اهالی بازار سرمایه به شروع کار دولت جدید بسیار امیدوارند و به اصطلاح روی دیوار تیم اقتصادی جدید یادگاری‌های بسیاری نوشته‌اند. صحبت‌های دکتر طیب‌نیا نشان می‌دهد که این ایشان به کم‌وکاست‌های دولت یازدهم و دوازدهم پی برده‌اند، به طوری که به صراحت از دوران خود و تصمیمات آن زمان نقد می‌کنند. این اتفاق با در نظر گرفتن دکتر طیب‌نیا به عنوان سکان‌دار اقتصاد دولت چهاردهم بسیار خوب و امیدوارانه است.

شریعتی ادامه می‌دهد: با این حال یکسری از موارد کلان اقتصادی بازار سرمایه را تحت تأثیر قرار می‌دهد، مانند کسری‌های شدید بودجه که منجر به دست‌درازی دولت به جیب شرکت‌ها در بازار سرمایه می‌شود. انتظار اهالی بازار بر این است که تیم اقتصادی دکتر پزشکیان ابتدا ثبات در حوزه قانون‌گذاری داشته باشد، یعنی برای ابعاد مالیاتی، نرخ خوراک و انرژی شرکت‌ها و… برای حداقل ده سال آینده فرمولی تعریف کند تا دولت‌ها هرسال برای جبران کسری بودجه چشم‌داشتی به جیب شرکت‌ها نداشته باشند.

این کارشناس بازار سرمایه عقیده دارد باید طبق گفته‌های دکتر طیب‌نیا اوراق بدهی در راستای جبران کسری بودجه در بازار سرمایه منتشر نشود و دولت به صورت کامل در این حوزه نگاه خود را از بورس دور کند.

شریعتی با اشاره به موانع و مشکلات پیش‌رو دولت چهاردهم توضیح می‌دهد: در واقع صحبت‌های بسیار قشنگی در خصوص بازار سرمایه به گوش می‌رسد. ولی عملی کردن این صحبت‌ها بسیار دشوار است زیرا دولت چهاردهم باید دولتی را در دست گیرد که چند صد همت بدهی از دولت قبلی برای آن به یادگار باقی مانده است. علاوه بر این کسری بودجه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار همتی در سال جاری برای دولت وجود دارد. از سوی دیگر شرایط سیاست خارجه نابه‌سامان است.

این کارشناس بازار سرمایه با ضمن آرزوی موفقیت برای دولت چهاردهم بیان می‌دارد: دولت جدید با معضلات بسیاری باید دست و پنجه نرم کند و مشخص نیست تا چه میزان در حل این معضلات موفق خواهد بود. با این حال امیدواریم روزهای خوبی برای اقتصاد و بازار سرمایه رقم بخورد زیرا اگر حال اقتصاد کشور خوب باشد، حال بازار سرمایه نیز روبه‌راه خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =