• ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۰
  • کد خبر: 55826
  • readingTime: ۲ دقیقه
خودروی چینی

مونتاژکاران چینی در هفته‌های گذشته از طرح‌های فروش اقساطی انواع خودرو رونمایی کرده‌اند. در این طرح‌ها متقاضی باید بیش از ۶۰ درصد قیمت خودرو را نقدی بپردازد و مابقی مبلغ به صورت اقساط از ۱۲ ماه تا ۶۰ ماه پرداخت می‌شود. چینی‌ها با این طرح‌های فروش اقساطی در تلاش برای غلبه بر رکود هستند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، مونتاژکاران چینی در طول دو هفته گذشته طرح‌های فروش اقساطی بسیاری برای عرضه انواع محصولات خود آغاز کرده‌اند. رکود بازارهای سرمایه‌ای مانند طلا، ارز و مسکن در ماه‌های اخیر تقاضا در بازار خودرو را نزولی کرد. گفت‌وگو با نمایشگاه‌داران سطح شهر نشان می‌دهد خرید و فروش بسیاری از خودروهای چینی در شرایط فعلی به مرز صفر رسیده است. اگرچه شرایط در بازار خودروهای داخلی نیز مناسب نیست ولی بازار خودروهای چینی در رکود به مراتب سنگین‌تری فرو رفته‌اند.

توقف عرضه بنزین سوپر در جایگاه‌ها نیز بر تشدید این رکود افزود. اگرچه جلیل سالاری، مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی وعده داد عرضه بنزین سوپر به زودی از سر گرفته می‌شود ولی بسیاری از خودروهای مونتاژی چینی به دلیل استفاده از فناوری توربو در سیستم موتور باید از بنزین سوپر استفاده کنند. گزینه گران‌تر برای آنها استفاده از اکتان است در صورت استفاده از بنزین معمولی استهلاک موتور این خودروها هزینه سنگینی دارد. این شرایط منجر به رکود بازار خودروهای چینی شد و مونتاژ کاران برای فروش محصولات طرح‌های فروش اقساطی به راه انداختند.

مدیران خودرو انواع مختلفی از محصولات خود را به صورت اقساطی و با پیش‌پرداخت تا ۶۰ درصدی به فروش می‌رساند. اقساط در نظر گرفته شده بین ۱۲ تا ۶۰ ماه است و با توجه به قیمت محصولات این شرکت پرداخت اقساط برای بیشتر افراد جامعه امکان‌پذیر نیست. برای مثال مدیران خودرو محصول لوکس تیگو ۸ پرومکس را با پیش‌پرداخت ۱ میلیارد و ۶۵۸ میلیون تومان به صورت اقساطی می‌فروشد. متقاضی برای پرداخت اقساط ۱۲ ماهه باید ماهی ۱۰۴ میلیون تومان قسط بدهد. در نهایت برای اقساط ۶۰ ماهه نیز هر قسط بیش از ۳۱ میلیون تومان است. قیمت تمام شده این خودروی پس از ۵ سال نزدیک به ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان می‌شود. نمونه صفر کیلومتر تیگو ۸ پرومکس امروز در نمایشگاه‌های پایتخت با قیمت ۲ میلیون و ۶۰۰ میلیون تومان نیز مشتری ندارد. سایر محصولات این شرکت نیز با شرایطی شبیه به این به صورت اقساطی عرضه شده‌اند. البته خرید محصولات پر تقاضای مدیران خودرو در طرح‌های اقساطی کار آسانی نیست.

طرح‌های فروش اقساطی خیلی سریع به نمایندگی‌های کرمان‌موتور رسید و این شرکت حتی محصولات جدید خود را با طرح‌های اقساطی برای فروش آگهی کرده است ولی مدت اقساط کرمان‌موتور به مراتب کمتر از مدیران خودرو است. کرمان موتور محصول جدید خود به نام BAC X۳ PRO را برای خردادماه به صورت اقساطی آگهی کرد. قیمت مصوب این محصول کمتر از ۹۵۰ میلیون تومان است. خریدار باید در مرحله اول ۷۴۰ میلیون تومان به عنوان پیش‌پرداخت به حساب خودروساز واریز کند، مابقی قیمت خودرو نیز به صورت ۱۸ ماه و ۲۴ ماه پرداخت می‌شود. سایر محصولات این شرکت نیز به صورت اقساط ۱۸ تا ۲۴ ماه عرضه می‌شود ولی رقم پیش‌پرداخت به مراتب بالاتر از محصولات مدیران خودرو است.

نمایشگاه‌داران تهرانی نیز بعضی از همین خودروهای چینی را به طرح‌هایی شبیه به نمایندگی‌ها به صورت اقساطی عرضه می‌کنند ولی گفت‌وگو با آنها نشان می‌دهد تقاضا پایین است و برای بعضی از محصولات تقاضایی وجود ندارد. نمایندگی‌ها مونتاژ کاران چینی راضی به گفت‌وگو و توضیح در مورد طرح‌های فروش اقساطی خود نشدند تنها کارمند یکی از نمایندگی‌های مدیران‌خودرو به خبرنگار ایراسین گفت: برای بعضی از طرح‌های اقساطی حتی موفق به فروش یک عدد خودرو هم نشده‌ایم. مونتاژکاران چینی در سال‌های گذشته هر بار با ارائه طرح‌های فروش اقساطی موفق به عبور از رکود بازار خودرو شده‌اند ولی باید این بار جدیدترین طرح‌های فروش اقساطی آنها چه نتیجه‌ای دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =