مسیح فرزانه

مسیح فرزانه، کارشناس بازار خودرو گفت: اگر دولت چهاردهم تغییراتی در اقتصاد سیاسی کشور ایجاد کند، باید منتظر تحولات بزرگ در صنعت خودرو بود زیرا خودروسازان ما به تعامل با خودروسازان بزرگ جهان و جذب سرمایه‌گذار خارجی نیاز دارند. در غیر این صورت انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو وضعیت بازار را تغییر نخواهد داد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، نوسانات قیمتی در بازار خودرو از اواسط خرداد ۱۴۰۳ به پایین‌ترین میزان در سال جاری رسید و به تعبیر بسیاری از فعالان این صنف، بازار خودرو در رکود کامل به سر می‌برد. اگرچه ثبات نسبی قیمت‌ها در دو روز ابتدایی تیرماه نیز ادامه داشت ولی یخ بازار خودرو از سومین روز ماه جاری آب شد تا قیمت انواع اتومبیل تولید داخل و مونتاژی با فرازوفرود همراه شود. گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد تعداد انگشت شماری معامله‌گر در بازار خودرو وجود دارد ولی غیبت معامله‌گران نیز مانعی بر سر راه صعود قیمت‌ها از سومین روز کاری هفته جاری نشد تا تارا اتوماتیک پرچم‌دار افزایش قیمت‌ها در میان تولیدات ایران‌خودرو باشد. قیمت این اتومبیل در روزهای اخیر با رشد بیش از پنج میلیون تومانی سقف یک میلیارد تومان را شکست. همچنین قیمت سورن پلاس، پژو پارس و دنا پلاس توربو شش سرعته هر کدام یک تا سه میلیون تومان بالا رفت. در میان خودروهای سایپا شاهین G بیشترین افزایش قیمت را داشت و با رشد دو میلیون قیمت در بازار معامله شد. سپس باید به صعود قابل توجه قیمت‌ها در بازار خودروهای مونتاژی اشاره کرد که بهای اکثر مدل‌ها چند ده میلیون تومان افزایش یافت، برای نمونه قیمت ایکس ۲۲ پرو دستی نزدیک به ۱۰ میلیون تومان و پیکاپ G۹ هشتاد میلیون تومان بالا رفت.

تأثیر انتخابات ریاست جمهوری بر بازار خودرو

بسیاری از فعالان بازار خودرو عقیده دارند تا پایان انتخابات ریاست جمهوری و شفاف شدن خط مشی دولت جدید پیش‌بینی وضعیت بازار خودرو امکان‌پذیر نخواهد بود و شاید نوسانات نرخ دلار در بازار غیر رسمی اصلی‌ترین دلیل فراز و فرود قیمت‌ها در بازار چهارچرخ‌ها باشد.

مسیح فرزانه، کارشناس بازار خودرو در خصوص تأثیر انتخابات ریاست جمهوری و نتیجه آن بر بازار خودرو به خبرنگار ایراسین گفت: تا زمانی که اقتصاد سیاسی ما به سمت مذاکره و تعامل با سراسر دنیا حرکت نکند، انتخابات ریاست جمهوری تأثیری بر بازار خودرو نخواهد داشت. به نظر بنده بازار خودرو نسبت به اینکه کدام یک از کاندیداها بر مسند ریاست جمهوری دولت چهاردهم بنشیند، واکنش مثبت یا منفی نشان نمی‌دهد زیرا صنعت خودرو ما به تعامل با خودروسازان بزرگ جهان و انتقال تکنولوژی و فناوری نیاز دارد.

این کارشناس بازار خودرو با اشاره به کسری نقدینگی در صنعت خودرو بیان داشت: اکنون صنعت خودرو ما با کسری نقدینگی مواجه است که با جذب سرمایه‌گذار و نقدینگی خارجی می‌توان این مشکل را برطرف کرد. ولی این اتفاق به واسطه تحریم‌ها محقق نمی‌شود.

در انتها فرزانه تاکید کرد: اگر دولت چهاردهم تغییراتی در اقتصاد سیاسی کشور ایجاد کند، باید منتظر تحولات بزرگ در صنعت خودرو بود. در غیر این صورت انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو وضعیت بازار را تغییر نخواهد داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =