موبایل

براساس گزارش‌های میدانی از بازار موبایل اصفهان، قیمت انواع اسمارت فون در هفته ابتدایی تیرماه بین یک تا پنج میلیون تومان افزایش یافت. بررسی‌ها نشان می‌دهد نوسانات قیمت دلار در بازار غیر رسمی، کاهش واردات و ابلاغیه جدید گمرک درخصوص تعرفه واردات موبایل سه دلیل اصلی رشد قیمت اسمارت فون‌ها محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، مشاهدات میدانی از بازار موبایل اصفهان نشان می‌دهد قیمت انواع اسمارت‌فون در هفته ابتدایی تیر ماه ۱۴۰۳ افزایش یافت. ثبت روند صعودی جدید دلار در بازار غیر رسمی، قیمت‌ها در بازار موبایل را تحت تأثیر قرار داد تا گجت‌های مختلف با اختلاف قیمت چشمگیری نسبت به خرداد ماه به فروش برسند. همچنین گفت‌وگو با برخی از موبایل فروشان اصفهانی و آمار منتشر شده از سوی گمرک کشور از کاهش کاهش عرضه و واردات حکایت می‌کند که این موضوع رشد قیمت‌ها به ویژه اسمارت‌فون‌های اقتصادی و پرفروش را به همراه دارد. به اعتقاد آن‌ها ابلاغیه جدید گمرک در رابطه با تعرفه واردات مسافری موبایل نیز دلیل دیگر صعود قیمت موبایل‌های هوشمند محسوب می‌شود. طبق ابلاغیه جدید گمرک، تعرفه واردات موبایل تا ۱۵۰ دلار ۱۶ درصد، از ۱۵۰ تا ۶۰۰ دلار شش درصد و بالاتر از ۶۰۰ دلار ۶۰ درصد است. اگرچه این ابلاغیه جدید مختص واردات موبایل از طریق مسافری است ولی فعالان بازار عقیده دارند انتشار این خبر سبب نوسانات هیجانی در بازار موبایل شد.

شبیخون دلار به بازار موبایل

دلار در بازار غیررسمی طی آخرین روزهای خرداد ماه سال جاری چند هزار تومانی ارزش خود را از دست داد و به پله نهم کانال ۵۰ هزار تومان عقب‌نشینی کرد. ولی قیمت دلار در بازار آزاد برخلاف پیش‌بینی‌ها در هفته جاری صعودی شد و در آخرین معامله روز دوشنبه چهارم تیر ماه با رشد هزار و ۵۰۰ تومانی، پله اول از کانال ۶۰ هزار تومان را پشت سر گذاشت. با این حال تعطیلی بازار غیر رسمی در روز سه شنبه اهرمی برای ریزش قیمت دلار شد تا قیمت دلار در ششم تیرماه ۱۴۰۳ با کاهش ۵۰۰ تومانی بازگشایی شود و در کف کانال ۶۰ هزار تومان قرار گیرد. نتیجه صعودی شدن نرخ ارز در بازار آزاد، افزایش قیمت در بازارهای وابسته به دلار ازجمله موبایل‌های هوشمند بود؛ به طوری که انواع اسمارت‌فون در طول روزهای گذشته یک تا پنج میلیون تومان افزایش قیمت تجربه کردند.

عرضه قطره چکانی موبایل

مطابق جدیدترین آمار منتشر شده از سوی گمرک، در سه ماه اول سال جاری دو میلیون و ۴۹ هزار و ۲۷۹ اسمارت فون به ارزش ۵۲۷ میلیون و ۵۰۹ هزار دلار به دو شیوه تجاری و مسافری از گمرکات ترخیص و وارد کشور شد که از این تعداد یک میلیون و ۹۵۰ هزار و ۴۸۳ دستگاه به شیوه تجاری و ۹۸ هزار و ۷۹۶ دستگاه به شیوه مسافری در بازار موبایل کشور عرضه شده است. مقایسه آمار واردات موبایل در سه ماه نخست سال ۱۴۰۳ با ۱۴۰۲ از کاهش واردات از دو طریق تجاری و مسافری حکایت دارد، به‌طوری که مجموع واردات موبایل در سال جاری نسبت به سال گذشته از لحاظ تعداد ۲۷ درصد و از حیث ارزش هشت درصد کاهش یافته است. گفت‌وگو با برخی از موبایل فروشان اصفهانی نشان می‌دهد عرضه کم و قطره چکانی اسمارت‌فون‌ها سبب رشد قیمت موبایل‌های مختلف به ویژه مدل‌ها اقتصادی و پرفروش شده است.

قیمت‌ها در بازار موبایل چند؟

گزارش‌های میدانی از بازار موبایل اصفهان نشان می‌دهد موبایل‌های میان‌رده سامسونگ در شمار پرفروش‌ترین گجت‌های بازار قرار می‌گیرند که قیمت آن‌ها در طول روزها اخیر نسبت به تولیدات دیگر برندها افزایش بیشتری تجربه کرد، برای مثال قیمت گلکسی A۱۵ سامسونگ به عنوان یکی از پرفروش‌ترین میان‌رده‌های بازار، در هفته نخست تیر ماه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بالا رفت و از هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به حوالی ۹ میلیون تومان رسید. گلکسی A۰۵ ارزان‌ترین میان‌رده ۲۰۲۴ سامسونگ با رشد دو میلیون تومانی با بهای پنج میلیون و ۳۲۰ هزار تومان معامله شد. همچنین گلکسی A۵۵ میان‌رده محبوب در بازار اصفهان تا یک ماه قبل حوالی ۱۷ میلیون تومان قیمت داشت ولی امروز نزدیک به ۲۴ میلیون تومان قیمت خورده است. وضعیت قیمت‌ها در بازار پرچم‌داران نیز به همین منوال است و اسمارت‌فون‌های پرچم‌دار افزایش قیمت قابل توجهی به ثبت رسانده‌اند، برای نمونه قیمت آیفون ۱۳ با رشد پنج میلیون تومانی حوالی ۵۰ میلیون تومان، گلکسی S۲۳ اولت را با افزایش سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی حدود ۵۵ میلیون تومان و شیائومی Ultra۱۴ با رشد دو میلیون تومانی بیش از ۷۸ میلیون تومان قیمت گذاری شد. با این حال فعالان بازار بر این باورند وضعیت فعلی بازار موبایل پایدار نیست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =