فولاد چین

تداوم روند ریزشی قیمت‌ محصولات فولادی در چین سبب شده دولت چین جهت بهبود یافتن شرایط به حوزه فولاد ورود پیدا کند. به گفته فولادسازان چینی معضل اصلی این صنعت در شرایط فعلی کمبود نقدینگی است که دولتمردان مدعی‌اند با اجرای اقدامات اقتصادی جدید، بازار داخلی رونق و حجم نقدینگی افزایش می‌یابد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، بازار داخلی فولاد چین در وضعیت رکودی قرار دارد و با آغاز جولای ۲۰۲۴ نیز تغییری در این شرایط ایجاد نشد. طبق پیش‌بینی وانگ جیانهوا (Wang Jianhua) کارشناس حوزه فلزات در چین، قیمت محصولات فولادی در این کشور در ماه جولای ۲۰۲۴ روند نزولی خود را ادامه خواهد داد و بهای مواد اولیه تحت تأثیر این موضوع کاهشی می‌شود. به اعتقاد این کارشناس حوزه فلزات، شرکت‌های فولادسازی چین در ماه جاری به دلیل حاشیه سود کم، نقدینگی محدود و افزایش موجودی انبارها میزان تولیدات خود را کاهش می‌دهند. طبق جدیدترین آمار منتشر شده تولید روزانه فلز داغ در طول ماه ژوئن روند صعودی به خود گرفت، تاجایی‌که میزان تولید روزانه فلز داغ در میان ۲۴۷ کارخانه فولادسازی کوره بلند چین در ماه گذشته به طور متوسط ۲.۳۹ میلیون تن در روز برآورد شد و از رشد تولید ۱.۳ درصد نسبت به ماه می حکایت دارد. در مقابل نبود تقاضا و کسادی بازار چین منجر به افزایش موجودی محصولات فولادی در این کشور شده است. به اعتقاد وانگ فولادسازان چینی در طول ماه جولای برای جلوگیری از زیان بیشتر، میزان تولید خود را به حداقل خواهند رساند و طبق پیش‌بینی‌ها تولید فلز داغ در میان ۲۴۷ کارخانه فولادسازی کوره بلند ۱۷ هزار تن در روز کاهش یابد و به میانگین ۲.۳۷ میلیون تن در روز در ماه جاری خواهد رسید.

حراج محصولات فولادی در چین

بر اساس نتایج آماری منتشر شده توسط بانک خلق چین، حجم نقدینگی در می ۲۰۲۴ افت محسوسی پیدا کرد و نسبت به می ۲۰۲۳ حدود ۴.۲ درصد کم‌تر برآورد شد. طبق گفته فولادسازان چینی معضل اصلی این صنعت در شرایط فعلی کمبود نقدینگی است و صنعت فولاد چین با مشکلات جدی برای تأمین بودجه جهت ادامه یا توسعه پروژه‌های خود در ماه جولای مواجه خواهد شد. به اعتقاد آن‌ها در صورت تداوم این روند فولادسازان ناچارند تولیدات خود را با قیمتی پایین‌تر از نرخ فعلی در بازار عرضه کنند و به اصطلاح به حراج گذارند.

دولت چین وارد میدان می‌شود

مشکلات موجود در خصوص نقدینگی در صنعت فولاد چین سبب شده دولت به این حوزه ورود پیدا کند و دولت مرکزی چین به تازگی از اجرای اقدامات محرک اقتصادی جدید خبر داده است. طبق گفته مسئولین این کشور اقدامات اقتصادی جدید دولت، رونق بازار داخلی و افزایش نقدینگی در صنعت فولاد این کشور را به همراه خواهد داشت. به گفته وانگ علاوه بر اقدام اقتصادی جدید دولت، پکن در تاریخ ۱۵ تا ۱۸ جولای میزبان سومین نشست عمومی بیستمین کمیته مرکزی حزب کمونیست خواهد بود و انتظار می‌رود در این جلسه تصمیمات مهمی جهت توسعه صنعت فولاد اتخاذ شود تا شاهد نشانه‌های بهبود بازار باشیم. وانگ عقیده دارد اگرچه این تصمیمات به صورت فوری تأثیری بر صنعت فولاد چین نمی‌گذارد ولی در بلندمدت فضای بازار داخلی بهبود می‌یابد تا شاهد افزایش قیمت محصولات فولادی باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =