فولاد چین

ضعف تقاضا برای محصولات فولادی در بازار داخلی چین بر شدت صادرات آنها افزود. استیل اوربیس صادرات محصولات ارزان‌قیمت چینی مانند میلگرد را برای صنایع بسیاری از کشورهای جهان ویرانگر نامید.

به گزارش خبرنگار ایراسین، استیل اوربیس در گزارشی مدعی شد صادرات محصولات فولادی چین به طرز ویرانگری در حال افزایش است. بر اساس اطلاعات آماری چینی‌ها در سال ۲۰۲۴ نزدیک به ۲۵ درصد بر صادرات محصولات فولادی خود افزوده‌اند و با توجه به ضعف تقاضا در بازارهای داخلی احتمال رشد صادرات در ماه‌های پیش‌رو نیز وجود دارد. کاهش تقاضا برای محصولات فولادی در بازارهای داخلی چین از چالش فراتر رفت و تبدیل به یک بحران شد. چینی‌ها در فصل رونق ساخت و سازها محصولات فولاد کمتری نسبت به زمستان گذشته فروخته‌اند و با وجود سیاست‌های کنترل سطح تولیدات، بسیاری از محصولات فولادی روی دست آنها باقی ماند و به ناچار بر شدت صادرات خود افزودند.

صادرات محصولات فولادی چین ویرانگر شد! / رشد ۲۵ درصدی صادرات فولاد چین

نمودار بالا قیمت میلگرد فوب چین را در یک سال گذشته به نمایش می‌گذارد. با افت تقاضا در بازارهای داخلی، چینی‌ها بیشتر از هر زمانی بر صادرات میلگرد افزوده‌اند. ضمن اینکه کاهش قیمت میلگرد چینی توان رقابت را از بسیاری از تولیدکنندگان دنیا گرفته است. استیل اوربیس نوشت این حجم صادرات محصولات فولادی چین برای صنایع کشورهای مختلف جهان ویرانگر است و دولت‌ها باید از صنایع داخلی حمایت کنند.

در نخستین روزها از سال ۲۰۲۴ نیز یک نشریه ژاپنی حجم صادرات محصولات فولادی چین را "اختلال در زنجیره فولاد" نام‌گذاری کرد و هشدار داد با افزایش صادرات در سال ۲۰۲۴ بسیاری از صنایع کشورهای مختلف جهان در خطر هستند. چینی‌ها در سال ۲۰۲۳ حدود ۹۴ میلیون تن محصولات فولادی صادر کردند. پیش از سال ۲۰۲۴ انتظار می‌رفت با کاهش تولید محصولات فولادی در این کشور شدت صادرات نیز کاهش پیدا کند. دولت چین دستورالعمل‌هایی برای کنترل سطح تولیدات برای فولادسازان این کشور ارسال کرده است.

صادرات محصولات فولادی چین ویرانگر شد! / رشد ۲۵ درصدی صادرات فولاد چین

بر اساس آمار تولید فولاد چین طی ۵ ماه ابتدایی سال ۲۰۲۴ در بسیاری از استان‌های این کشور کاهش یافته است ولی ضعف کم‌سابقه تقاضا در بازارهای داخلی با رشد صادرات محصولات فولادی همراه بود. گزارش‌های مختلف از نقاط مختلف جهان نیز نشان می‌دهد محصولات فولادی چین به سرعت در حال تصاحب سهم بازار بالاتری است. در جنوب شرکت آسیا محصولات فولادی ارزان‌قیمت چین توان رقابت از سایر فولادسازان جهان گرفته است. فست‌مارکت در گزارشی از رکود سنگین در بازار محصولات فولادی دریای سیاه و ترکیه خبر می‌دهد.

قیمت فولاد صادراتی چین در بازار بسیاری از کشورهای جهان تفاوت محسوسی با محصولات فولادی سایر کشورها دارد، گزارش‌ها نشان می‌دهد میلگرد صادراتی چین در بعضی از کشورهای آسیایی قیمت به مراتب پایین‌ترین نسبت به میلگرد تولیدی خود آنها دارد. با ضعف بیشتر تقاضا در بازارهای داخلی چین انتظار می‌رود شرایط در ماه‌های آتی نیز به همین منوال ادامه داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =