میزگرد سبا

لزوم توجه همه صنایع نسبت به خود تأمینی انرژی و آسیب‌های قطعی برق در صنعت فولاد و از بین رفتن فرصت‌های تولید از مهم‌ترین مباحث مطرح شده در میزگرد چالش ناترازی انرژی در صنعت فولاد بود.

پایگاه خبری ایراسین – فولاد یکی از کالاهای مهم و استراتژیک کشور در بخش صنعت است؛ افزایش کارایی و بهره‌وری عوامل تولید از جمله انرژی در کارخانجات فولاد را می‌توان یکی از راه‌های افزایش تولید و رسیدن به ظرفیت اسمی کارخانجات دانست. اما ناترازی انرژی که در سال‌های اخیر به صورت جدی صنایع را تحت تأثیر قرار داده از ریسک‌های بزرگ صنعت فولاد به شمار می‌آید به طوری که بسیاری از واحدهای این صنعت با مشکل جدی تأمین انرژی در زمستان و تابستان رو به رو هستند.

از این‌رو برای بهبود بهره‌وری عوامل مؤثر در تولید فولاد لازم است با بهره‌گیری از شیوه‌ها و متدهای علمی، تحقیقات کاربردی متناسب با شرایط و امکانات کشور را اجرا کرد و در برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گزاری‌های آتی از آنها بهره گرفت.

در این بین باید توجه داشت که طی سال‌های اخیر به ویژه با تغییرات اقلیمی و افزایش دما و از سویی افزایش تعداد مشترکان برق به ویژه در بخش صنعت و خانگی ناترازی انرژی تشدید شده است، این ناترازی‌ها منجر به اعمال خاموشی در صنایع بیش از دیگر بخش‌ها و به ویژه صنایع فولادی شده است، رویکردی که سال‌هاست صنعت فولاد را علی رغم جایگاه ویژه‌ای که دارد متضرر کرده و منجر به تعطیلی کارخانه‌ها نیز شده است.

وحید یعقوبی، معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور نیز با اشاره به چالش‌های تولیدکنندگان فولاد با کمبود انرژی می‌گوید: این چالش مدت‌ها است که وجود دارد و در صورت کمبود انرژی شرکت‌های فولادی اولین شرکت‌هایی هستند که محدودیت انرژی برای آن‌ها اعمال می‌شود.

او با بیان اینکه سال گذشته قطعی انرژی در تابستان و زمستان بیش از سال ۱۴۰۱ بوده است، اضافه کرد: برنامه تولید فولاد در کشور ۴۰ میلیون تن بود که با توجه به محدودیت‌های اعمال شده حدود ۷ میلیون تن از برنامه عقب هستیم.

معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور تصریح می‌کند: با برآوردهای صورت‌گرفته در سال ۱۴۰۲ محدودیت‌های انرژی حدود ۳ میلیارد دلار به صنایع فولادی خسارت زده و این در حالی است که هر سال شاهد افزایش قیمت انرژی برای شرکت‌های تولید کننده فولاد هستیم و امسال این افزایش ۲۰ درصد بوده است.

یعقوبی با بیان اینکه رقابت در بازارجهانی فولاد نیازمند همکاری همه بخش‌ها با تولید است، می‌افزاید: انتظار داریم وزارت نیرو و وزارت نفت در زمینه تأمین انرژی برای سال آینده برنامه جدی‌تری داشته باشند، از سویی نیز خودتأمینی انرژی را در برخی از شرکت‌های فولادی داشته‌ایم که می‌تواند به کاهش محدودیت‌ها کمک کند.

در این راستا در بخشی از میزگردی که در دفتر پایگاه خبری – تحلیلی ایراسین و با حضور قاسم خوشدل‌پور، مدیرعامل مجتمع فولاد سبا و داریوش دیابار مدیر انرژی و سیالات این مجتمع برگزار شد به مهم‌ترین چالش‌های ناشی از کمبود انرژی در صنعت فولاد پرداخته شد.

خودتامینی انرژی در دستور کار همه صنایع باشد

در این راستا قاسم خوشدل‌پور، مدیرعامل مجتمع فولاد سبا گفت: نقش انرژی در صنعت فولاد بسیار حائز اهمیت است و این در حالی است که همواره در فصول گرم به لحاظ تأمین انرژی برق و در فصول سرد نیز در زمینه تأمین برق و گاز دچار مشکل هستیم.

او با بیان اینکه خوشبختانه در گروه فولاد مبارکه برای جبران ناترازی انرژی برنامه‌هایی دیده شده و در حوزه گاز برنامه‌ها در دست تدوین است، می‌افزاید: امروز همه صنایع با چالش تأمین انرژی و کاهش تولید، دست و پنجه نرم می‌کنند و باید برنامه‌ای اجرایی و زودبازده برای حل آن تدوین شود.

مدیرعامل مجتمع فولاد سبا با تاکید بر اینکه تولید فولاد در این زمینه دچار چالش شده است، تصریح می‌کند: تبعات آن به خود انرژی و مجموعه صنعت کشور و بنگاه‌های اقتصادی بر می‌گردد، اگر تولید فولاد کاهش یابد اثر این کاهش تولید را در صنایع پایین دستی شاهد خواهیم بود که باعث می‌شود رونق اقتصادی تولید دچار مشکل شود.

او تاکید می‌کند: همه بنگاه‌های اقتصادی از جمله صنایع فولادی و دیگر صنایع باید خود تأمینی را در دستور کار قرار دهند تا شاهد جهش تولید باشیم، البته در این زمینه تأمین انرژی باید حمایت شود چرا که اگر نتوانیم تولید را ادامه دهیم مطمئناً محصول ورق که به عنوان محصولی بنیادین در صنعت ساختمان و صنایع کشور است، افزایش می‌یابد و ضرر آن را مردم متحمل می‌شوند.

خوشدل‌پور ادامه می‌دهد: از مردم درخواست داریم در زمینه مصرف انرژی برنامه ریزی بهتری داشته باشند تا چرخ صنعت بتواند همچون گذشته حرکت کند.

او همچنین در ادامه این میزگرد اشاره‌ای هم به تنوع تولیدات در سبد کالایی مجتمع فولاد سبا داشته و ابراز می‌کند: نگاه استراتژیک به تنوع کالاها در سبد فولاد سبا وجود دارد از این نظر که اگر ما بخواهیم در سبد محصولات شرکت تغییری ایجاد کنیم به جای افزایش کمی به افزایش کیفیت محصولات جدید خواهیم پرداخت.

مدیرعامل مجتمع فولاد سبا اضافه می‌کند: محصول جدیدی را اضافه کردیم که در صنایع پایین دستی بسیار پرکاربرد و مهم است و فولاد سبا از این جهت با توجه به نوع گریدی که در خود جای داده، امکان تولید فولاد با گریدهای بالا و کالاهای استراتژیک را دارد.

۶۰۰ هزار تن تولید فولاد در مجتمع سبا در سال گذشته از دست رفت

همچنین داریوش دریابار مدیر انرژی و سیالات مجتمع فولاد سبا نیز در این میزگرد، می‌گوید: ناترازی بین تولید و مصرف انرژی داریم که در تابستان بیشتر بحث برق است و در زمستان هم برق و هم گاز دچار ناترازی هستند.

وی تصریح می‌کند: در بحث برق فولاد مبارکه گام‌هایی را برداشته، برق خودتامینی را اجرایی کرده و امسال بخشی از نیروگاه‌هایی که بهره برداری کرده وارد مدار شده است.

مدیر انرژی و سیالات فولاد مبارکه ادامه می‌دهد: آنچه که برای فولادسازان نگران کننده است این است که به عنوان مثال سال گذشته در شرکت فولاد مبارکه ۶۲۰ هزار تن محصولات فولادی را به دلیل محدودیت‌هایی که در تأمین انرژی‌ها داشتیم از دست دادیم که این امر در قیمت فولاد و تأمین محصولات تأثیرگذار بوده است.

او می‌افزاید: محصولاتی که امروز در فولاد سبا تولید می‌شود، ریخته‌گری و نورد پیوسته است و از این رو امکان تولید محصولات ویژه را داریم اما باید حمایت شود.

دریابار با بیان اینکه برای این امر تأمین دانش از خارج کشور بسیار سخت است، ادامه می‌دهد: از این رو فولاد سبا همکاری با شرکت‌های دانش بنیان را در دستور کار خود قرار داده و سال گذشته این شرکت‌ها ۶ محصول جدید را به سبد محصولات فولاد سبا اضافه کردند که جای قدردانی دارد.

شایان ذکر است غلامرضا سلیمی، معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه نیز در مصاحبه‌ای با خبرنامه فولاد محدودیت‌های برق را به معنای فرمان ایست به جهش تولید دانسته بود و در این زمینه گفته بود: چندین سال است مقام معظم رهبری بر تولید و جهش آن تأکید می‌نمایند و هر سال را به این نام مزین می‌سازند، اما متأسفانه شاهدیم که محدودیت‌های موجود در حوزه انرژی، خاصه ناترازی برق در تابستان و عدم تأمین گاز در زمستان، مانع از تحقق این راهبرد اساسی می‌شود؛ متأسفانه هر سال صنایع کشور، ازجمله فولاد مبارکه، در فصول گرم و سرد سال با چالش‌های جدی‌تر و فزاینده‌تری در حوزه انرژی مواجه‌اند، تصریح کرد: به نظر می‌رسد اگر اقدامی هم در خصوص کنترل این ناترازی‌ها از سوی دولت محترم صورت‌گرفته اقدام جدی و مؤثری نبوده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =