مهدی حجازی

سید مهدی حجازی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان گفت: بی‌ اعتبار شدن قولنامه‌های عادی یک مزیت و فرصت محسوب می‌شود. ولی این فرصت نیازمند قوانین گسترده و زیرساخت‌های لازم است زیرا قوانین فعلی در بازار مسکن یکدیگر را هم‌پوشانی نمی‌کنند و اکنون ابهامات بسیاری برای فعالان این بازار وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، طرح «الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول» پیش‌تر دو بار از سوی شورای نگهبان رد و خلاف شرع تلقی شده بود. در نهایت مسئولیت تعیین سرنوشت این طرح به مجمع تشخیص مصلحت نظام واگذار شد تا اواسط پاییز ۱۴۰۲ این طرح در مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب برسد و اعتبار از معاملات غیررسمی اموال غیرمنقول یا معاملات قولنامه‌ای در بازار مسکن سلب شود. موافقان این طرح بر این باورند حذف معاملات قولنامه‌ای و اجباری شدن صدور سند رسمی به شفافیت بیشتر نقل و انتقالات در بازار مسکن کمک می‌کند و مانعی بر سر راه تخلفات در این بازار محسوب می‌شود. در مقابل برخی از واسطه‌ها در بازار مسکن نسبت به بی اعتبار شدن قولنامه‌های عادی ابراز ناراحتی می‌کنند و مدعی‌اند با تصویب این قانون سرنوشت اکثر فعالان بازار مسکن در اهاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

سید مهدی حجازی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان در رابطه با بی اعتبار شدن اسناد غیررسمی و قولنامه‌های عادی در بازار مسکن به خبرنگار ایراسین گفت: به نظر بنده بی اعتبار شدن قراردادهای عادی و به اصطلاح دستی یک مزیت محسوب می‌شود و هیچ‌گونه تهدیدی نخواهد بود بلکه به نوعی یک فرصت به شمار می‌رود. ولی مشکلات زیادی در این حوزه وجود دارد که باید ابتدا راه‌حلی برای آن‌ها در نظر گرفت.

این مقام صنفی معتقد است قوانین فعلی در بازار مسکن نیازمند بازنگری است، وی دراین‌باره توضیح داد: مشکل اصلی مشاوران املاک قوانین ضد و نقیض در این بازار است. ما طی سال‌های گذشته شاهد راه‌اندازی سامانه‌های مختلفی در رابطه با انعقاد معاملات در بازار مسکن بوده‌ایم که هر کدام کارکردی خلاف یا متفاوت با یکدیگر دارند. در واقع قوانین فعلی در بازار مسکن یکدیگر را هم‌پوشانی نمی‌کنند.

حجازی با اشاره به راه‌اندازی سامانه‌های مختلف در بازار مسکن بیان داشت: ابتدا سامانه ثبت معاملات و املاک کشور راه‌اندازی شد که با گذشت مدتی شاهد کمرنگ شدن این سامانه و روی کار آمدن سامانه خودنویس بودیم. این در حالیست که ماده ۱۸ قانون جهش تولید مسکن بر اعتبار سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور تاکید می‌کند. به عبارت ساده‌تر مشاوران املاک و معامله‌گران در بازار مسکن سردرگم شده‌اند و قوانین نیاز به ادغام و هم‌پوشانی دارند تا چالش‌های موجود برطرف گردد.

در انتها رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان تاکید کرد: بنده همچنان بی اعتبار شدن اسناد عادی در بازار مسکن را یک فرصت می‌دانم ولی این فرصت نیازمند قوانین گسترده و زیرساخت‌های لازم است، در غیر این صورت قابلیت اجرای این طرح زیر سوال خواهد رفت و ابهامات بسیاری برای فعالان این بازار وجود خواهد داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =