نفت

محمدصادق مهرجو، کارشناس حوزه انرژی می‌گوید: انتخابات آمریکا، خویشتن‌داری ایران و کاهش رشد اقتصادی در آمریکا و چین منجر به ثبات نسبی قیمت نفت خام شده است. ولی قیمت نفت با شروع فصل سرما بالا خواهد رفت. البته اگر دامنه جنگ در منطقه گسترش یابد، بازارها شرایط پیش‌بینی خود را از دست می‌دهند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال روز گذشته با ۹ سنت کاهش با بهای ۷۹ دلار و ۵۹ سنت معامله شد و هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ریزش ۱۲ سنتی به کانال ۷۶ دلار و ۵۳ سنت رسید. قیمت نفت در بازار جهانی در حالی وارد فاز کاهشی شده که پیش‌بینی‌ها از صعود قیمت نفت به کانال ۹۰ دلار و بالاتر باوجود احتمال گسترش جنگ منطقه حکایت می‌کرد. در مقابل بازار نفت نسبت به اتفاقات سیاسی در سطح بین‌المللی بی‌اعتنا شده و نشانه‌ای از صعود قیمت نفت در شرایط فعلی وجود ندارد. محمدصادق مهرجو، کارشناس حوزه انرژی ریزش قیمت نفت را ناشی از سه دلیل عمده می‌داند و دراین‌باره به خبرنگار ایراسین می‌گوید: پیش‌تر انتظار می‌رفت قیمت نفت به کانال ۹۰ دلار راه پیدا کند. البته اگر جنگ در منطقه گسترش یابد بهای نفت به کانال ۱۰۰ دلار خواهد رسید. ولی سه دلیل عمده منجر به ثبات نسبی بهای نفت در بازار جهانی شده است که اولین عامل انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست. انتخابات آمریکا مؤلفه بسیار مهمی برای بازار نفت محسوب می‌شود و دموکرات‌ها به هیچ عنوان تمایل به گسترش تنش‌ها در منطقه و افزایش قیمت نفت در آستانه انتخابات ندارند.

مهرجو اضافه می‌کند: اکنون فصل ذخیره نفت خام در آمریکاست. شرکت‌های مختلف آمریکایی طبق روال هر سال فارغ از قیمت‌ها با هدف ذخیره نفت اقدام به خرید مقادیر بالایی از این محصول می‌کنند تا در زمستان و زمان افزایش تقاضا، نفت خود را به فروش رسانند. اقتصاد آمریکا به قیمت نفت خام و فرآورده‌های آن وابستگی زیادی دارد. دموکرات‌ها در تلاش‌اند در آستانه انتخابات شوک قیمتی به بازار نفت خام و فرآورده وارد نشود زیرا منجر به نارضایتی رای‌دهندگان خواهد شد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد افزایش تنش‌ها در خاورمیانه عرضه نفت را با مخاطراتی مواجه خواهد کرد که نتیجه آن حمایت از بهای نفت و ورود آن به کانال‌های بالاتر خواهد بود. مهرجو با تاکید بر این موضوع بیان می‌دارد: خویشتن داری ایران پس از اتفاقات اخیر یکی دیگر از دلایل ثبات نسبی قیمت نفت به شمار می‌رود. در شرایط فعلی جلوگیری از کشتار مردم فلسطین اولویت اول را برای ایران دارد و دولت ایران به دنبال مشخص شدن نتیجه مذاکرات دوحه است. ولی اگر دامنه جنگ گسترش یابد، شاهد تنش بسیار عظیمی در منطقه خواهیم بود و بازارها شرایط پیش‌بینی خود را از دست می‌دهند.

این کارشناس حوزه انرژی با اشاره به کاهش رشد اقتصادی در آمریکا و چین به عنوان دلیل دیگر ثبات قیمت نفت، توضیح می‌دهد: آمریکا و چین بزرگ‌ترین واردکنندگان انرژی به ویژه نفت خام به حساب می‌آیند. بر اساس پیش‌بینی‌های بانک جهانی رشد اقتصادی در این دو کشور در سال ۲۰۲۴ کم‌تر از حد انتظار خواهد بود. به دنبال این موضوع میزان تقاضا برای نفت خام تعدیل یافته و قیمت‌ها نوسان رو به بالایی ندارند.

در پایان مهرجو تاکید می‌کند: در کل انتخابات آمریکا، خویشتن داری ایران و کاهش رشد اقتصادی در آمریکا و چین منجر شده قیمت نفت در سطح فعلی باقی بماند. ولی بهای نفت با شروع فصل سرما و افزایش تقاضا فصلی بالا خواهد رفت. همچنین پیش‌بینی‌ها از رشد تقاضا به میزان دو و نیم میلیون بشکه نفت در سال ۲۰۲۵ حکایت می‌کند. با این حال وضعیت بازار نفت وابستگی بسیاری به چشم‌انداز اقتصادی آمریکا، چین و اتحادیه اروپا دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =