مهدی رضایتی

مهدی رضایتی، کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: قیمت پایه و معاملاتی سیمان طی روزهای اخیر افزایش یافته و روند صعودی قیمت‌ها در گروه سیمان در ادامه سال نیز پایدار خواهد بود. انتظار می‌رود صنعت سیمان در سال جاری در شمار صنایع برتر قرار گیرد و بازدهی معقولی نصیب سرمایه‌گذاران در این حوزه شود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، بازار سرمایه هفته پایانی مردادماه را سبز پوش آغاز کرد. ولی رشد بورس دوامی نداشت تا کاهش ارزش و حجم معاملات روز گذشته به بازار بازگردد و بازار سرمایه رخت سبز را با سرخ عوض کند. در معاملات روز سه‌شنبه ۳۰ مرداد ماه ۱۴۰۳، شاخص کل بورس تهران با کاهش ارتفاع پنج هزار و ۴۸۶ واحدی مواجه شد و به سطح دو میلیون و ۳۲ هزار و ۵۵۶ واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن بورس با ریزش ۸۹۶ واحدی در پله ۶۳۸ هزار و ۶۹۰ واحدی ایستاد. ریزش بورس طی روزهای اخیر باعث شده اهالی تالار شیشه‌ای امیدی به تغییر روند معاملات در روزهای پایانی هفته جاری و حتی با شروع شهریور ماه نداشته باشند و به اعتقاد برخی از کارشناسان ناامیدی به وضوح در میان سرمایه‌گذاران و اهالی تالار شیشه‌ای دیده می‌شود. با این حال تعدادی از تحلیل‌گران به آینده گروه سیمان امیدوارند، به اعتقاد آن‌ها گروه سیمان با توجه به افزایش قیمت سیمان طی روزهای گذشته، پتانسیل رشد بالایی دارد و گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری است. مهدی رضایتی، کارشناس بازار سرمایه در خصوص وضعیت گروه سیمان در بورس به خبرنگار ایراسین می‌گوید: اکنون با رشد قیمت سیمان در بورس کالا مواجه هستیم که این افزایش قیمت ناشی از رشد تقاضا و کاهش تولید و عرضه به دلیل قطعی برق است. از این رو قیمت پایه و معاملاتی سیمان هر دو افزایش یافته و روند صعودی قیمت‌ها در گروه سیمان در ادامه سال نیز پایدار خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به وضعیت مطلوب صنعت سیمان توضیح می‌دهد: در حال حاضر صنعت سیمان در مقایسه با دیگر صنایع از وضعیت مطلوبی بهره می‌برد و با توجه به تقسیم سود محاسباتی ریسک‌های کمی در خصوص این صنعت وجود دارد. از طرفی فروش نفت منجر به تقویت صنعت کشور شده است. در نتیجه انتظار می‌رود صنعت سیمان در سال جاری مانند دو سه سال اخیر در شمار صنایع برتر قرار گیرد و بازدهی معقولی نصیب سرمایه‌گذاران در این حوزه شود.

چشم اندازی روشن برای گروه سیمان باوجود کاهش قیمت‌ها

در مقابل شماری از معامله‌گران بازار سرمایه بازدهی مناسب و رشد قیمت‌ها در گروه سیمان را مقطعی می‌دانند و بر این باورند با شروع فصول سرد سال تقاضا برای سیمان کاهش یافته و قیمت‌ها نزولی می‌شود. رضایتی دراین‌باره اظهار می‌کند: بدون شک با اتمام فصل تابستان تقاضا برای سیمان کاهش پیدا می‌کند و قیمت‌ها تعدیل می‌یابد. همچنین با فرارسیدن پاییز و محدودیت استفاده از برق، وضعیت تولید سیمان به روال سابق بازمی‌گردد و تولید افزایش می‌یابد. ولی ما تمامی این مسائل و احتمال کاهش قیمت‌ها را در تحلیل‌های خود مورد توجه قرار می‌دهیم.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه می‌دهد: در واقع ما تحلیل‌های خود را طبق قیمت‌های پایه ارائه می‌دهیم که اختلاف قیمت ۳۰ درصدی میان قیمت پایه و معاملاتی وجود دارد، بر فرض مثال اگر قیمت پایه سیمان یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان باشد، قیمت معاملاتی آن یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است. لذا پیش‌بینی‌ها بر اساس قیمت پایه ارائه می‌گردد و باوجود احتمال ریزش قیمت‌ها و دیگر مسائل وضعیت مطلوبی برای صنعت سیمان پیش‌بینی می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =