معدن مس

کارگران معدن اسکونیدا شیلی متعلق به BHP در طول ۸ روز گذشته با هدف افزایش دستمزدها اعتصاب کردند. در بازه‌های زمانی قبلی اعتصاب کارگران این بخش منجر به افزایش شدید قیمت مس شد. گروه BHP امیدوار است این اعتصابات به سایر معادن جهان سرایت نکند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، هشت روز قبل کارگران معدن مس اسکونیدا شیلی متعلق به BHP یکی از بزرگترین معدن‌کاران جهان دست به اعتصابات گسترده‌ای زدند. آنها متقاضی دریافت حقوق بیشتر به دلیل افزایش قیمت جهانی مس هستند. معدن کاران طی سال‌های گذشته بارها با چالش اعتصاب کارگران برای افزایش دستمزدها برخورده‌اند. این مسئله به خصوص در معادن مس در بازه‌های زمانی متعددی تکرار شده است. در همین معدن کارگران سال ۲۰۱۷ کارگران به مدت ۴۵ روز اعتصاب کردند و نتیجه آن کاهش شدید تولیدات BHP و به دنبال آن تولید ناخالص کشور شیلی بود. بررسی‌ها نشان می‌دهد تولید ناخالص شیلی به تولید مس بستگی دارد. از این رو مقامات شیلی و BHP به دنبال پایان اعتصابات کارگری و جلوگیری از سرایت آن به سایر معادن هستند.

اخبار منتشر شده نشان می‌دهد در توافقات اولیه به هر کارگر ۳۴۰۰۰ دلار پاداش و وام بدون بهره اعطا خواهد شد. برخی از کارگران متقاضی اعداد بالاتری هستند با این حال BHP در تلاش برای حل مشکل کارگران است. در بازه‌های زمانی قبلی با هر مرحله اعتصاب کارگران قیمت مس نیز افزایش می‌یافت و انتظار می‌رود در صورت فراگیر شدن اعتصابات کارگری قیمت مس دوباره بر مدار صعود قرار بگیرد.

قیمت فلز مس طی دو ماه گذشته تا ۱۰۹۲۰ دلار به ازای هر تن افزایش یافت و همین مسئله کارگران را برای دریافت حقوق بیشتر به صف کرد ولی قیمت مس خیلی سریع ریزشی شد، ابتدا کانال ۱۰ هزار دلار را از دست داد و سپس برای چند روز در بازه قیمتی کمتر از ۹ هزار دلار به ازای هر تن معامله شد. اگرچه قیمت مس دوباره به سطح بالاتر از ۹ هزار دلار بازگشت ولی همچنان نسبت به سقف دو ماه قبل فاصله زیادی دارد. انتظار می‌رود با ادامه اعتصابات کارگری در معادن مس قیمت مس دوباره به سطح ۱۰ هزار دلار بازگردد.

معدن‌کاران به ویژه در بخش مس طی سال‌های گذشته با چالش‌های بسیاری در زمینه اعتصابات کارگری و کاهش خلوص سنگ مس دست و پنجه نرم می‌کنند. بر اساس آمار هزینه تولید برای معدن کاران مس طی سال‌های گذشته افزایش یافته است. در آخرین بررسی‌های گروه BHP چهارمین تولید کننده مس با قیمت پایین در جهان بود ولی اکنون با توجه به توافقات اولیه و مطالبات کارگری جدید انتظار می‌رود BHP به رتبه پنجم یا ششم برسد. با این حال BHP در تلاش است این اعتصابات به سایر معادن مس در جهان سرایت نکند. گزارش‌ها نشان می‌دهد سایر معدن‌کاران جهان به خصوص معادن مس نسبت به اعتصاب کارگران نگران هستند در مقابل تحلیل‌گران معتقدند این اتفاقات زمینه ساز رشد شدید قیمت مس خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =