گاز

محمدصادق مهرجو، کارشناس حوزه انرژی می‌گوید: عدم عرضه گاز از روسیه به اروپا، تداوم جنگ روسیه و اوکراین و محدود بودن منابع ال‌ان‌جی منجر به افزایش قیمت گاز در اروپا شد. با رشد تقاضا برای گاز به ویژه در فصل زمستان نیز شاهد رشد چشمگیر بهای گاز در اروپا خواهیم بود و زمستانی سخت در انتظار اروپاست.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت گاز طبیعی در اروپا طی آگوست ۲۰۲۴ به بالاترین سطح خود در یک سال اخیر رسید که تشدید درگیری‌ها در مناطق کلیدی برای ترانزیت گاز روسیه به اروپا علت اصلی افزایش قیمت گاز عنوان می‌شود. در این لحظه گاز طبیعی ۱.۹۱۷ دلار در هر MMBTU قیمت دارد. محمد صادق مهرجو، کارشناس حوزه انرژی درباره روند صعودی قیمت گاز در اروپا در طول روزهای گذشته به خبرنگار ایراسین می‌گوید: اتحادیه اروپا در شمار تولیدکنندگان گاز قرار دارد. البته میزان گاز تولیدی آن‌ها چندان بالا نیست و تنها بخشی از نیاز صنایع را پوشش می‌دهد. اکنون جای خالی گاز روسیه در اروپا بیش از هر زمانی احساس می‌شود و اروپایی‌ها مجدد با احداث خط انتقال گاز روسیه از ترکیه به اروپا مخالفت کرده‌اند. به دنبال این موضوع قیمت گاز در اروپا وارد فاز افزایشی شد.

این کارشناس حوزه انرژی در خصوص پیش‌بینی قیمت گاز در اروپا در ادامه سال ۲۰۲۴ توضیح می‌دهد: در شرایط فعلی چشم‌انداز مثبتی برای تأمین گاز اروپا وجود ندارد. بزودی وارد سال سومی می‌شویم که گاز روسیه وارد اروپا نمی‌شود و نبود گاز روسیه برای اروپا بسیار حائز اهمیت است. از طرفی بحث اتمام قرارداد انتقال گاز روسیه از طریق اوکراین، بازار انرژی اروپا را بیش از هر زمانی تحت فشار قرار داده است.

مهرجو اضافه می‌کند: متأسفانه چشم‌انداز مثبتی از اتمام جنگ روسیه و اوکراین وجود ندارد و پیش‌بینی از آماده شدن روسیه برای یک حمله گسترده به اوکراین حکایت می‌کند که نتیجه آن شدت گرفتن درگیری‌ها و رشد بهای انرژی است. در مقابل اوکراین نیز خود را برای حمله آماده کرده و با پیروزی دموکرات‌ها نشانه‌های مثبتی برای اتمام این جنگ وجود نخواهد داشت.

بررسی‌ها نشان می‌دهد با نزدیک شدن به فصل زمستان تقاضا برای انرژی به طور سنتی بالا می‌رود که رشد تقاضا برای گاز در اروپا باوجود قیمت گزاف آن به معنای افزایش هزینه‌های انرژی برای مصرف کنندگان و صنایع است که فشارهای اقتصادی بیشتری را به کشورهای اروپایی در ادامه سال ۲۰۲۴ و اوایل سال ۲۰۲۵ وارد خواهد ساخت. مهرجو عقیده دارد محدود بودن منابع ال‌ان‌جی نیز به خودی خود روند صعودی قیمت گاز در اروپا را تشدید می‌کند.

در پایان این کارشناس حوزه انرژی با اشاره به زمستانی سخت برای اروپا خاطرنشان می‌کند: درمجموع نبود گاز روسیه در اروپا، تداوم جنگ روسیه و اوکراین، محدود بودن منابع ال‌ان‌جی منجر به افزایش قیمت گاز در اروپا شده است. با رشد تقاضا برای گاز به ویژه در فصل زمستان نیز شاهد رشد چشمگیر بهای گاز در اروپا خواهیم بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =