• ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۳
  • کد خبر: 60350
  • readingTime: ۲ دقیقه
لاستیک دست دوم

فروشگاه‌های بسیاری در بازار قطعات یدکی با هدف خرید و فروش لاستیک‌های دست دوم فعالیت می‌کنند. آنها لاستیک‌های دست‌دوم به خصوص در نمونه خارجی را با پول نقد می‌خرند و در مقابل انواع مختلفی از لاستیک با درصدهای متفاوتی از عاج عرضه می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، لاستیک‌هایی با عنوان "زیر صفری" تا چند سال قبل تنها لاستیک‌های دست دوم در بازار قطعات یدکی ماشین بودند. برخی از خریداران اتومبیل‌های صفر کیلومتر پس از تحویل خودرو از نمایندگی بلافاصله لاستیک‌های اتومبیل خود را با نمونه دیگری تعویض می‌کردند، برای مثال در خودرو ۲۰۶ با هدف نرم شدن، لاستیک فابریک با یک لاستیک نرم‌تر تعویض می‌شد. لاستیک فروشان نیز لاستیک زیر ماشین صفر کیلومتر را می‌خریدند و با قیمت کمتری نسبت به لاستیک نو به متقاضیان می‌فروختند ولی بررسی‌ها نشان می‌دهد امروز تعدادی از لاستیک‌فروشان شهر به صورت تخصصی در خرید و فروش لاستیک‌های دست دوم فعال هستند و در طرف مقابل تقاضای زیادی برای لاستیک‌های دست‌دوم به ویژه برای کامیون وجود دارد.

لاستیک‌های ۷۰ درصد، ۵۰ درصد، ۳۰ درصد و در مواردی کمتر از ۳۰ درصد نیز خرید و فروش می‌شوند. به خصوص اگر لاستیک کره‌ای باشد خریداران لاستیک کره‌ای ۲۰ درصد را برای استفاده به عنوان زاپاس می‌خرند. لاستیک‌های داخلی از نظر عاج دست‌کم باید ۵۰ درصد باشند در این صورت خرید و فروش آنها نیز به سرعت انجام می‌شود. لاستیک‌های ۷۰ درصد داخلی محبوب‌ترین اجناس در بازار لاستیک هستند، این لاستیک‌ها به طور طبیعی تنها ۵۰ درصد قیمت نمونه مشابه نو را دارند.

تاریخ لاستیک یکی دیگر از عوامل مؤثر بر قیمت‌گذاری آن است. لاستیک‌های دست دوم داخلی باید کمتر از ۳ سال عمر داشته باشند و کمتر کسی زیر بار لاستیک داخلی با عمر برای مثال ۴ سال می‌رود ولی لاستیک‌های خارجی با عمر بیشتر نیز خرید و فروش می‌شوند.

تشخیص سلامت و درصد سالم بودن لاستیک بر عهده واسطه‌هاست. آنها لاستیک‌های دست دوم را از فروشنده می‌خرند و به خریدار می‌فروشند و این بازار پرسودی برای آنها رقم زده‌است. اگرچه بازار لاستیک‌های دست دوم برای تعدادی از اتومبیل‌ها مانند پراید به مراتب پرتقاضاتر است و برای خودروهای گران‌قیمت خلوت‌تر می‌شود. در بازار لاستیک کامیون نیز اکنون فروشگاه‌های بسیاری به صورت تخصصی تنها بر خرید و فروش لاستیک دست‌دوم متمرکز هستند. تعدادی از آنها مدعی‌اند لاستیک دست دوم را از کشورهای اروپایی وارد می‌کنند. به هرحال قیمت بالای لاستیک کامیون تقاضا برای نمونه دست‌دوم را افزایش داده است. یک لاستیک دست دوم کامیون تا ۵۰ درصد قیمت کمتری نسبت به نمونه نو دارد.

افزایش شدید تقاضا برای لاستیک دست دوم تعداد فروشگاه‌های تخصصی در این حوزه را افزایش داد. بعضی از آنها برای خرید لاستیک دست دوم در شبکه‌های اجتماعی و پلت‌فرم‌های آنلاین آگهی ثبت می‌کنند و مدعی‌اند لاستیک فروشنده را به صورت نقدی می‌خرند. در طرف مقابل فروش لاستیک دست دوم نیز برای خودروهای مختلف انجام می‌شود. تعدادی از فعالان در این حوزه نه یک فروشگاه بلکه انبارهای بزرگی از لاستیک‌های دست‌دوم خارجی و ایرانی دارند. کسب و کار فعالان این حوزه در سال‌های قبل محدود به لاستیک زاپاس می‌شد ولی امروز تقاضا برای آنها افزایش یافته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =