• ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۷:۲۹
  • کد خبر: 60988
  • readingTime: ۲ دقیقه
فروش خودرو

آگهی‌های بسیاری مبنی بر فروش اقساطی خودروهای داخلی در پلت‌فرم‌های آنلاین ثبت می‌شود. بیشتر این آگهی‌ها از شهر تهران هستند ولی با رکود حاکم بر بازار خودرو برخی فروش خودروی اقساطی در بازار اصفهان را آغاز کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، کسادی بازار خودرو و کاهش شدید تقاضا در ماه‌های گذشته به معضل اصلی نمایشگاه‌داران خودرو تبدیل شد. رئیس اتحادیه نمایشگاه داران اصفهان در گفت‌وگو با ایراسین ضمن تأیید این ادعا بر رکود فزاینده در معاملات خودرو طی ماه‌های گذشته تاکید کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد همزمان با این کاهش تقاضا خرید و فروش اقساطی خودرو به واسطه آگهی‌های مندرج در پلت‌فرم‌های آنلاین آغاز شده است. آگهی‌های فروش اقساطی خودرو در بیشتر مشاهدات از شهر تهران هستند ولی کم‌و بیش در اصفهان نیز فروش اقساطی خودرو با بازپرداخت کوتاه‌مدت‌تر انجام می‌شود.

امکان خرید خودرو اقساطی از آگهی‌دهندگان تهرانی برای مشتریان از اصفهان یا سایر شهرهای کشور فراهم است. چند نفر از این افراد در تماس تلفنی مدعی شدند اگر کدملی و مشخصات چک صیادی را دریافت کنند و پاسخ استعلام مثبت باشد، فرد خریدار باید یک روز صبح تا ظهر به تهران سفر کند و خودرو را تحویل بگیرد. خودروهای اقساطی تنوع بالایی دارند، در بیشتر موارد صفر کیلومتر هستند ولی برخی از نمایشگاه‌داران پایتخت خودرو کارکرده را نیز به صورت اقساطی می‌فروشند.

قیمت خودرو توسط فروشنده مشخص می‌شود و به طور معمول از قیمت خودرو در بازار آزاد بیشتر است. برای مثال خودروی سورن پلاس در نمایندگی حدود ۴۸۱ میلیون تومان قیمت دارد و بازار آزاد ۷۰۰ میلیون تومان قیمت می‌خورد ولی در طرح‌های فروش اقساطی بین ۷۱۰ تا ۷۵۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شوند. بین ۳۰ تا ۵۰ درصد از این مبلغ به صورت نقدی از خریدار دریافت می‌شود و مابقی اقساط ۶ تا ۲۴ ماهه هستند. بسیاری از این فروشندگان امکان فروش اقساطی با بازپرداخت ۶ تا ۱۲ ماه دارند و به ندرت کسی حاضر می‌شود بازپرداخت اقساط به بیش از ۱ سال برسد. سود اقساط بین ۳ تا ۸ درصد به صورت ماهانه محاسبه می‌شود تا سود فروش اقساطی روی یک خودروی ۷۵۰ میلیون تومانی به بیش از ۱۰۰ میلیون تومان برسد.

فروشنده قرارداد مشخصی برای انجام این معامله تدوین می‌کند، در بعضی از مشاهدات قرارداد شبیه به اجاره به شرط تملیک است ولی تمام ریسک‌ها به خریدار منتقل خواهد شد. در انتها فقط کار ماشین همراه با کارت سوخت به خریداران تحویل داده می‌شود و خبری از برگ سبز یا انتقال مالکیت نیست. بدین ترتیب خریدار تا زمان پرداخت کامل اقساط مالک خودرو نخواهد شد. ضمن اینکه فروشنده خودرو را با هزینه خریدار به صورت کامل بیمه بدنه می‌کند تا در صورت بروز هر حادثه‌ای خطری برای بازپرداخت اقساط وجود نداشته باشد. بررسی‌ها نشان می‌دهد چند نمایندگی در شهر اصفهان نیز خودروهای چینی را با شرایطی شبیه به این به صورت اقساطی می‌فروشند ولی تنوع فروش اقساطی برای خودروهای تولید داخل در شهر اصفهان پایین است.

خودروهای خارجی کارکرده مدل ۲۰۱۷ به قبل نیز توسط چند نمایشگاه‌دار بزرگ اصفهان به صورت اقساطی عرضه می‌شوند. این نمایشگاه‌داران از هیوندای آی ۲۰ ارزان قیمت تا مدل‌های مختلف بی‌ام‌دابلیو را برای فروش اقساطی آگهی کرده‌اند. گفت‌وگو با آنها نشان می‌دهد تقاضا برای این نوع فروش زیاد نیست و به دلیل سود سنگین به ندرت کسی حاضر به خرید اقساطی خودرو می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =