بی ام دابلیو 730

بی‌ام دابلیو ۷۳۰ مدل ۲۰۱۷ یکی از بهترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری در بازار خودرو طی سال‌های گذشته بود، قیمت این خودرو در فاز صعودی بازار روزانه چند صد میلیون تومان بالا می‌رفت ولی پس از ریزش چند میلیاردی قیمت با رکود بازار خودرو، اکنون تعداد زیادی از این خودرو با قیمتی حدود ۱۰ میلیارد تومان کمتر از سقف قیمتی دو سال قبل برای فروش آگهی شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، بی‌ام‌دابلیو ۷۳۰ مدل ۲۰۱۷ و قبل‌تر در فاز تورمی بازار خودرو یکی از جذاب‌ترین گزینه‌ها برای سرمایه‌گذاری بود، قیمت این خودرو روزی چند صد میلیون تومان و گاهی حتی روزی ۱ میلیارد تومان بالا می‌رفت ولی در ماه‌های گذشته همزمان با رکود معاملات در بازار خودرو بی‌ام دابلیو ۷۳۰ نیز سقوط چند میلیارد تومانی را تجربه کرد و اکنون تعداد زیادی از این خودرو در نمایشگاه‌های سطح شهر به ویژه نمایشگاه‌های خیابان امام برای فروش آگهی شده‌اند. امروز تعداد بی دابلیو ۷۳۰ مدل ۲۰۱۷ حاضر در نمایشگاه‌های خودرو اصفهان شاید از تعداد این مدل در نمایشگاه‌های رسمی بی‌ام‌دابلیو در کشور آلمان نیز بیشتر باشد.

استهلاک بالای این خودرو و هزینه‌های ثابت چند صد میلیون تومانی دلیلی شد تا بسیاری از مالکان، این خودرو را از نمایشگاه جابه جا نکنند. مدیر فروش یکی از نمایشگاه‌های خیابان امام خمینی در این‌باره به خبرنگار ایراسین گفت: ۳ عدد ۷۳۰ در نمایشگاه داریم که هیچکدام متعلق به ما نیست. در طول ۴ سال گذشته هر کدام بالای ۱۰ بار معامله شده‌اند ولی هر خریدار پس از فروش، این خودرو را از نمایشگاه تکان نداد و متقاضی فروش با قیمت بالاتر می‌شد. بنا بر ادعای نمایشگاه‌داران تعدادی از خودروهای ۷۳۰ بیش از ۱۰ مرتبه معامله شده‌اند ولی صفر و خشک هستند و کارکرد بسیاری از آنها به ۵ هزار کیلومتر نمی‌رسد. این مدیر فروش ادامه داد: مثلاً یک خودرو ۷۳۰ را به قیمت ۶ میلیارد تومان فروختیم، خریدار وکالت نامه دریافت کرد ولی هفته دیگر این خودرو را به قیمت ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان به نفر بعدی فروخت و نفر بعدی نیز از ما خواست خودرو را به قیمت ۷ میلیون و ۵۰۰ میلیون تومان بفروشیم.

نمایشگاه‌داران از معاملات ۷۳۰ رضایت دارند زیرا با انجام هر معامله کمیسیون می‌گرفتند، ضمن اینکه حضور بی‌ام‌دابلیو ۷۳۰ در نمایشگاه، به آنها اعتبار می‌داد. قیمت این خودرو در فاز صعودی بازار تا نزدیک ۲۵ میلیارد تومان نیز پیش‌رفت تا اینکه همزمان با افت قیمت‌ها و آغاز واردات خودرو، قیمت بی‌ام‌دابلیو ۷۳۰ ریزشی شد. هاشمی یکی از نمایشگاه‌داران خیابان امام خمینی در این باره گفت: در یک هفته خودروی ۷۳۰ را ۳ بار معامله کردیم ولی در طول ۱ سال گذشته هیچ خریداری ندارد و فقط زحمت تمیز کردن خودرو با ماست.

نمایشگاه‌داران مدعی‌اند قیمت بی‌ام‌دابلیو ۷۳۰ بیش از ۱۰ میلیارد تومان کاهش پیدا کرد و اکنون بعضی از مالکان حاضرند خودرو صفر کیلومتر خود را با قیمتی کمتر از ۱۶ میلیارد تومان نیز بفروشند. در پلت فرم‌های آنلاین تعداد زیادی از این خودرو با قیمت کمتر از ۱۴ میلیارد تومان آگهی شده است. هاشمی، نمایشگاه‌دار اصفهانی در این باره گفت: بی‌ام‌دابلیو ۷۳۰ فقط یک خودرو سرمایه‌ای است و به دلیل استهلاک بالا برای تعداد زیادی از مالکان قابل استفاده نیست، آنها مجبورند خودرو را با هر قیمتی بفروشند.

کارشناسان بازار خودرو هزینه‌های ثابت این اتومبیل را ماهانه چند ده میلیون تومان اعلام می‌کنند. هاشمی در این باره گفت: این خودرو توربوهای قدرتمندی دارد، با بنزین ایران کار نمی‌کند و با هر اکتانی هم راه نمی‌رود، هر باک بنزین با اکتان با کیفیت نزدیک به ۵ میلیون تومان هزینه دارد. یک تعویض روغنی در خیابان حکیم نظامی نیز هزینه سرویس دوره‌ای این خودرو را بالاتر از ۱۰ میلیون تومان اعلام کرد. ضمن اینکه قطعات یدکی ۷۳۰ یا به ندرت در ایران عرضه می‌شود و یا قیمت بالایی دارد. برای مثال لاستیک‌های مورد نیاز برای خودرو حلقه‌ای ۵۰ تا ۸۰ میلیون تومان قیمت‌دارند. هاشمی در این باره می‌گوید: افراد زیادی ۷۳۰ را برای سرمایه‌گذاری خریده بودند و توان استفاده ندارند، از طرفی مشتری در بازار نیست و نتیجه آن ترافیک سنگین خودروی بی‌ام‌دابلیو ۷۳۰ در خیابان امام خمینی اصفهان است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =