چین

ارزش سهام شرکت‌های املاک و مستغلات چین به پایین‌ترین سطح از سال ۲۰۰۸ رسید. چینی‌ها از یک طرح حمایتی جدید برای بخش مسکن خبر دادند ولی باید توجه داشت ده‌ها بسته حمایتی چین تاکنون تنها در کوتاه مدت اثر مثبتی داشتند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، حال اقتصاد چین خوب نیست و جدیدترین شاخص‌ها از وخامت بخش‌های مختلف به خصوص بخش ساخت‌وساز خبر می‌دهد. چینی‌ها در طول ماه‌های گذشته با ارائه ده‌ها بسته حمایتی تلاش کردند تا موتور بخش ساخت و ساز را به راه بیندازند ولی تا کنون هیچ موفقیتی در کار نیست. بخش ساخت و ساز چین یکی از بزرگترین مصرف‌کنندگان کامودیتی در جهان است. نیمی از مس تولیدی جهان و بخش بزرگی از آلومینیوم، روی و سایر فلزات پایه در بخش ساخت و ساز چین مصرف می‌شود، همچنان این بخش بزرگترین مصرف‌کننده محصولات فولادی در جهان است و رکود آن در طول ۲ سال گذشته با کاهش قیمت کامودیتی‌ها همراه بود.

بسیاری از شرکت‌های ساخت و ساز چینی به مرز ورشکستگی رسیده‌اند و برای پرداخت بدهی‌های خود دچار مشکل‌اند، به دنبال این مسئله سهام شرکت‌های املاک و مستغلات چین به پایین‌ترین سطح از سال ۲۰۰۸ رسیدند.

حال بد اقتصاد چین، بازار کامودیتی‌ها را زمین‌گیر کرد!

سال گذشته اورگراند یکی از بزرگترین شرکت‌های ساخت و ساز چینی با وجود وعده دولت چین برای حمایت، به طور رسمی اعلام ورشکستگی کرد. سایر شرکت‌های فعال در این بخش نیز از کمبود نقدینگی رنج می‌برند. بر اساس آمار نزدیک به ۷۰ میلیون واحد خانه نوساز در چین وجود دارد، قیمت آنها در طول ۲ سال اخیر کاهشی بود و متوسط خرید واحد نیز به کمتر از ۱۰ میلیون واحد در سال رسیده است. با این شرایط شرکت‌های ساخت و ساز چینی نه می‌توانند بدهی‌های خود را پرداخت نمایند و نه برای آغاز پروژه‌های جدیدی نقدینگی دارند. به همین دلیل سهام آنها در طول ماه‌های گذشته به شدت سقوط کرد اگرچه حال و روز بازار سهام چین در بخش‌های دیگر نیز خوب نیست.

حال بد اقتصاد چین، بازار کامودیتی‌ها را زمین‌گیر کرد!

بازار سهام چین به پایین‌ترین قیمت از ژانویه ۲۰۱۹ سقوط کرد. مقامات دولت چین در واکنش به این اخبار، از طرح‌های حمایتی جدید خبر دادند ولی این طرح‌ها تا کنون موفق به کنترل رکود در بازارهای مختلف چین نشده است. یک نشریه چینی شرایط اقتصاد این کشور را به "کوه مشکلات" تشبیه کرد و مدعی شد در بخش‌های مختلف اقتصاد چین مشکلات هر روز بیشتر می‌شوند. برای مثال بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله چین به پایین‌ترین سطح یعنی ۲.۰۷۷۵ درصد رسید.

حال بد اقتصاد چین، بازار کامودیتی‌ها را زمین‌گیر کرد!

چینی‌ها با سیاست‌های انقباضی موفق به کنترل نرخ تورم شدند ولی اکنون بسیاری از بازارهای این کشور در رکود فرو رفته‌است. مردم چین کمتر خانه می‌خرند، قیمت خانه در حال کاهش است، شرکت‌های ساخت و ساز چینی برای تأمین نقدینگی به مشکل برخورده‌اند و تمایلی برای آغاز پروژه جدید ندارند و بازار کامودیتی‌ها از کاهش شدید تقاضای چینی‌ها رنج می‌برد. این زنجیره اقتصاد بسیاری از کشورهای جهان را نیز بحران زده می‌کند، زیرا از یک طرف چینی‌ها کمتر مصرف می‌کنند و از طرف دیگر محصولات خود را با قیمت پایین‌تری در بازار سایر کشورها می‌فروشند. دولت چین به تازگی از ارائه بسته حمایتی جدیدی خبر داد. این بسته از نظر حجم نسبت به تمام برنامه‌های حمایتی یک سال گذشته بزرگ‌تر است و انتظار می‌رود دست‌کم مانعی برای وخامت بیشتر اقتصاد چین باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =