آرامکو

همزمان با کاهش قیمت نفت و گاز در بازارهای جهانی، ارزش سهام تولیدکنندگان بزرگ این حوزه نیز نزولی شد. آرامکو عنوان هفتمین دارایی بزرگ جهان را به نقره داد و تا رتبه هشتم عقب رفت. پیش‌بینی می‌شود سقوط قیمت سهام تولیدکنندگان این گروه ادامه داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت‌ها در بازار نفت و گاز طی ۱ ماه گذشته به شدت کاهش پیدا کرده است و به دنبال آن ارزش سهام بزرگان این حوزه ریزشی شد. قیمت نفت خام در مدت ۱ ماه ۱۰.۸۲ درصد کاهش یافت، ضمن اینکه با کاهش تقاضا از سوی کشورهای مختلف جهان چشم‌انداز مثبتی به رشد قیمت نفت وجود ندارد. جمعه گذشته کرک اسپرد WTI ۳-۲-۱( دو سوم گازوئیل، یک سوم دیزل) به کمتر از ۱۵ درصد در هر بشکه رسید.

سقوط ارزش سهام شرکت‌های نفت و گاز جهان در ۱ ماه گذشته

حاشیه سود پالایشی به پایین‌ترین سطح در طول ۳ سال گذشته و پس از بحران کرونا رسید. این خبر بدی برای تولیدکنندگان بزرگ جهان در این حوزه است، آنها بخشی از ارزش سهام خود طی ۱ ماه گذشته را از دست دادند. سهام تولیدکنندگان نفت و گاز در میان ارزشمندترین شرکت‌های جهان قرار می‌گیرند ولی برخی از آنها در ۱ ماه گذشته جایگاه خود را به سایر شرکت‌های جهان دادند. اکنون ۴۰۶ تولید کننده بزرگ نفت و گاز در جهان ۷.۰۲۹ تریلیون دلار ارزش دارند، این عدد نسبت به ماه گذشته بیش از ۳ درصد کاهش یافته است.

سقوط ارزش سهام شرکت‌های نفت و گاز جهان در ۱ ماه گذشته

سهام آرامکو ارزشمندترین شرکت در گروه نفت و گاز و هشتمین دارایی جهان به حجم بازار ۱.۷۴۷ تریلیون دلار رسید در حالی که حدود ۱ ماه قبل ۱.۸۱ تریلیون دلار ارزش داشت. قیمت سهام این شرکت در ۱ سال گذشته ۱۹.۰۹ درصد کاهش یافته است. پیش از این حجم بازار آرامکو از حجم بازار نقره بیشتر بود ولی صعود نقره و کاهش قیمت نفت با سقوط آرامکو از رتبه هفتم به رتبه هشتم همراه شد.

ارزش سهام بزرگان آمریکایی، انگلیسی و چینی بازار نفت نیز در یک ماه گذشته نزولی بود برای مثال ارزش بازار شل انگلیس از ۲۳۰ به ۲۰۹ میلیارد دلار رسید. در ایران ارزش سهام تولیدکنندگان گروه نفت طی ماه‌های گذشته تحت تأثیر شرایط کلی بورس نزولی بود. این شرکت‌ها بخش بزرگی از ارزش خود را در سال ۱۴۰۳ از دست دادند ولی برآیند ارزش سهام آنها در طول ۱ ماه گذشته صعودی است.

بلومبرگ در گزارشی پیش‌بینی کرد سود تولیدکنندگان نفت و گاز تا پایان سال ۲۰۲۴ به طور جدی کاهش پیدا کند. سود آنها در سال جاری نوسانات بسیاری داشت ولی با قیمت فعلی نفت و گاز و کاهش حاشیه سود پالایشی انتظار می‌رود سود شرکت‌های نفت و گاز در ماه‌های آگوست و سپتامبر کاهش پیدا کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =